Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Onderstel; ophanging, vering, remmen, stabilisatoren, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-12-2014, 06:43
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default Auto rijdt veel beter op winterwielen?

Afgelopen weekend heb ik mijn winterwielen weer gemonteerd, en zoals elk jaar valt me weer op dat de auto veel beter rijdt met deze wielen. De auto trekt beter, hij is duidelijk sneller, stuurt lichter etc. Nu heb ik beide wielen eens gewogen, en er zit bijna 5 kilo verschil in. De zomerwielen hebben de maten 7,5x17 ET35 met 205/40 banden en wegen bijna 20 kilo. De winterwielen zijn 14 inch, met een smallere en hogere band, maten weet ik zo niet, maar het gewicht is 15 kilo. Is het verschil in weggedrag puur te wijten aan gewicht, of spelen andere factoren ook mee?
Reply With Quote
  #2  
Old 09-12-2014, 07:16
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Ik merk t ook, ik rij in de zomer op 8x17 et30 met 215/40 bandjes, en nu in de winter op 175/65/14 oid. Rijd echt 10x beter. Opzich ook logisch, zijn smaller dus stuurt makkelijker, en rolomtrek is kleiner,dus makkelijk in beweging te zetten
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.

Last edited by golfje_295.000 : 09-12-2014 at 07:18.
Reply With Quote
  #3  
Old 09-12-2014, 09:08
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Enige nadeel vind ik dat de auto zweverig aanvoelt tov de zomerbanden. Dat stuurt veel strakker en voelt veel beter in bochten e.d.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 09-12-2014, 09:56
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Dat de winterwielen lekkerder rijden ervaar ik (helaas) ook.
zomer 195/50/15 et38 vs winter 185/60/14 et36
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #5  
Old 09-12-2014, 10:23
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Afgelopen weekend heb ik mijn winterwielen weer gemonteerd, en zoals elk jaar valt me weer op dat de auto veel beter rijdt met deze wielen. De auto trekt beter, hij is duidelijk sneller, stuurt lichter etc. Nu heb ik beide wielen eens gewogen, en er zit bijna 5 kilo verschil in. De zomerwielen hebben de maten 7,5x17 ET35 met 205/40 banden en wegen bijna 20 kilo. De winterwielen zijn 14 inch, met een smallere en hogere band, maten weet ik zo niet, maar het gewicht is 15 kilo. Is het verschil in weggedrag puur te wijten aan gewicht, of spelen andere factoren ook mee?


Gewicht doet heel veel met het rijgedrag. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik laatst het topic over de overkill van remupgdrades ben begonnen. Het is gewoon het beste als je zo min mogelijk gewicht aan je fusee hebt hangen (onafgeveerd gewicht). Dit resulteert weer in een auto die veel fijner aanvoelt qua wegligging...de wielophanging kan veel beter en nauwkeuriger zijn werk doen ipv met veel moeite de op- en neergaande beweging van het zware wiel te dempen. Ik heb een Golfje 4 gehad met 225/40/18 wielen eronder. De wielen waren loodzwaar en dit was ook meteen te merken in het accelereren en verbruik vergeleken met de standaard 195/65/15 stalen wielen. Denk maar eens aan een afgedraaid vliegwiel. Doordat deze minder gewicht heeft dan daarvoor, toert de motor sneller op. Denk dan maar eens aan wielen die 5kg per stuk zwaarder zijn dan een andere set wielen...zelfde verhaal. die 10kg moet wel ff weer in de rondte worden geslingerd.

Ook was meteen te voelen dat de wielophanging het soms zwaar had. Vooral bij wegdekken met veel oneffenheden erin...dan voelde je gewoon dat de wielophanging maar wat deed en totaal het wegdek niet meer volgde (vaste set van KW)

Dat hij lichter stuurt is ook wel logisch door de smallere band=minder contact met het wegdek=minder wrijving. Enige nadeel is dat je, doordat je minder contact hebt, nu wel minder grip hebt. Dus ff flink hoeken zal nu ook anders zijn vergeleken met je zomerwielen.
Reply With Quote
  #6  
Old 09-12-2014, 10:44
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Precies René, ik heb voor zomer en winter een vergelijkbare set lichtmetalen wielen (qua gewicht) en met dezelfde bandenmaat in 17 inch. Het enige wat ik merk is meer rol lawaai in de winter.

En natuurlijk meer grip in extreme omstandigheden.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #7  
Old 09-12-2014, 11:03
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

In de sneeuw heeft een winterband inderdaad veel meer grip, doordat deze de sneeuw uit de band "wipt", door de lamellen in het profiel. Maar voor de rest van de winterse omstandigheden...doe mij dan maar een goede zomerband.
Reply With Quote
  #8  
Old 09-12-2014, 13:12
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik ervaar hetzelfde op onze T5. Alleen zitten de winterbanden op dezelfde velgen als de zomebanden, en zijn ze zelfs dezelfde maat.
Toch heb je veel meer respons van je stuur, en heb je minder onderstuur. Lijkt wel alsof de voorwielen veel meer grip hebben. Wel tof want als het wat glad is kan je op kasseibaantjes heel makkelijk een soort van powerslide trekken
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 09-12-2014, 13:24
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Dan vraag ik me af hoe de staat is van jouw voorste zomerbanden
Reply With Quote
  #10  
Old 09-12-2014, 15:26
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by René
Dan vraag ik me af hoe de staat is van jouw voorste zomerbanden

Wel dat is het vreemde, die zijn helemaal niet slecht. Nog zeker 6mm profiel! En ze geven ook geen slecht weggedrag, gewoon normaal gedrag van wat je zou verwachten van een bestelwagen.
Maar als je met de winterbanden op de snelweg je stuur een wat heen en weer draait krijg je meer een slingerend gevoel dan met de zomerbanden. Daarmee gaat dat geleidelijker, ik denk omdat die wat meer onderstuur geven.
Ook in bochten bij verkeerswisselaars heb je met de zomerbanden meer onderstuurgevoel en met de winterbanden bijna niet.
Kortom met winterbanden is het gedrag van de auto iets levendiger, wat natuurlijk aanzet om die 102pk ten volle te benutten

Zou dit enkel aan de banden liggen? Gewoon aan de kwaliteit ervan?
Zomerbanden zijn Vredestein Comtrac's en winterbanden zijn Kumho's maar weet uit het hoofd niet welk model. Beiden toch goede kwaliteit nee?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart

Last edited by ar1g3 : 09-12-2014 at 15:42.
Reply With Quote
  #11  
Old 09-12-2014, 16:04
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

hoeveel km draai jij per jaar Rene?
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #12  
Old 09-12-2014, 17:19
golf3freak's Avatar
golf3freak golf3freak is offline
Volksforum Aandeelhouder The fabulous scraping boy
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,385
Default

Quote:
Originally Posted by René
In de sneeuw heeft een winterband inderdaad veel meer grip, doordat deze de sneeuw uit de band "wipt", door de lamellen in het profiel. Maar voor de rest van de winterse omstandigheden...doe mij dan maar een goede zomerband.


Een winterband heeft zeker meer grip zoals je al uitlegt, maar van waar de keuze een goede zomerband 's winters.
Ieder zijn keuze natuurlijk.
Reply With Quote
  #13  
Old 09-12-2014, 17:30
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by René
Gewicht doet heel veel met het rijgedrag.


Je verhaal over gewicht is mij duidelijk, ik was benieuwd hoeveel ET waardes etc er mee te maken hebben. Als het verschil in weggedrag voor het grootste deel aan het gewicht ligt, moet ik maar op zoek naar lichtere velgen.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-12-2014, 17:48
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
hoeveel km draai jij per jaar Rene?


Tegenwoordig zo`n 25k per jaar, Richard....vanwaar deze vraag?
Reply With Quote
  #15  
Old 09-12-2014, 17:49
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Wel dat is het vreemde, die zijn helemaal niet slecht. Nog zeker 6mm profiel! En ze geven ook geen slecht weggedrag, gewoon normaal gedrag van wat je zou verwachten van een bestelwagen.
Maar als je met de winterbanden op de snelweg je stuur een wat heen en weer draait krijg je meer een slingerend gevoel dan met de zomerbanden. Daarmee gaat dat geleidelijker, ik denk omdat die wat meer onderstuur geven.
Ook in bochten bij verkeerswisselaars heb je met de zomerbanden meer onderstuurgevoel en met de winterbanden bijna niet.
Kortom met winterbanden is het gedrag van de auto iets levendiger, wat natuurlijk aanzet om die 102pk ten volle te benutten

Zou dit enkel aan de banden liggen? Gewoon aan de kwaliteit ervan?
Zomerbanden zijn Vredestein Comtrac's en winterbanden zijn Kumho's maar weet uit het hoofd niet welk model. Beiden toch goede kwaliteit nee?


Zijn het oude zomerbanden? (dotcode op zijkant band)
Reply With Quote
  #16  
Old 09-12-2014, 18:04
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Ik vind mijn zomerbanden vele malen beter rijden dan mijn winterbanden. (continental winterbanden, dus geen meuk).



De enige reden dat ik winterbanden monteer is omdat een of andere idioot ooit heeft verzonnen om zout op de weg te strooien
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #17  
Old 09-12-2014, 18:47
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by golf3freak
Een winterband heeft zeker meer grip zoals je al uitlegt, maar van waar de keuze een goede zomerband 's winters.
Ieder zijn keuze natuurlijk.


Mijn ervaring is dat een zomerband fijner rijdt. Dus meer grip bij alle weersomstandigheden dan een winterband. Behalve bij sneeuw uiteraard.

Ik heb inmiddels verschillende types auto`s gehad en ook verschillende soorten zomer- en winterbanden en ik vind een zomerband gewoon fijner rijden. Ook wanneer een winterband dezelfde maat heeft.

Maar verder is het inderdaad ieder z`n eigen keuze natuurlijk. Ik zou alleen wel, als ik elke dag veel km moest rijden en dus niet weet in wat voor weersomstandigheden je terecht kan komen, sowieso in de winter winterbanden onder de auto leggen.
Reply With Quote
  #18  
Old 09-12-2014, 22:06
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Mijn daily Bmw rijdt op de 15" winterset stukken fijner als de 17" zomer. Verschil in gewicht vd wielen is ook behoorlijk.
En wat René zegt over bij natte omstandigheden een goede zomerband beter is dan een winterband, dat klopt naar mijn id wel een beetje.
De Bmw is op de winterwielen tov de zomerwielen in de regen super makkelijk dwars de bocht door te rammen👍
In de sneeuw kom ik op zomerbanden echter geen meter van huis.
Vw's hebben het in de sneeuw trouwens wel iets makkelijker😉
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #19  
Old 09-12-2014, 22:09
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Officieel zijn het ook sneeuwbanden,geen winterbanden. Dus puur voor sneeuw, dus klopt precies wat rene zegt qua grip.

moest toevallig vannochtend hard remmen, meteen blokkerende wielen, dat gebeurd me bij mn zomerbanden veel minder snel.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.

Last edited by golfje_295.000 : 09-12-2014 at 22:13.
Reply With Quote
  #20  
Old 09-12-2014, 22:40
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Ik rijd het hele jaar op winterbanden. Nadeel is dat ze in de zomer sneller slijten en een langere remweg hebben. In de zomer is de weg toch meer droog dus voor de verkeersveiligheid denk ik dat ik niet echt verkeerd bezig ben. Door het zachtere rubber kan ik wel de bochten harder nemen omdat mijn auto meer aan de weg plakt. Voordeel is dat ik geen 2 setjes heb die betaald moeten worden en elk half jaar gewisseld.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum