Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #161  
Old 03-02-2012, 23:32
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

gewoon super dit erg netjes hoor!
Reply With Quote
  #162  
Old 03-02-2012, 23:59
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Na al het lassen even een paar foto's van wat spullen die ik gekocht heb voor deze auto. De motor is een 2.5L CBTA motor en ga ik gebruiken als basis.
Heb ook de trottle bodies gekocht zodat we het tekenwerk af kunnen maken en het inlaatspruitstuk kunnen laten vrezen uit aluminium.

Ik moet wat doorwerken aan deze delen omdat ik een auto moet bouwen voor een klant met deze zelfde motor en set-up. We gaan voorlopig uit dat hij 800pk moet gaan draaien wat goed haalbaar is met deze motor, maar waar wel veel custom-werk aan zit waar de nodige uurtjes ontwikkeling in verdwijnen.
















Reply With Quote
  #163  
Old 04-02-2012, 10:34
Jetta-GTI-16v Jetta-GTI-16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 698
Default

Ben benieuwd hoe dat gaat lope :O
super project
__________________
VW Golf mk3 G60 ringtool
VW Golf mk3 VR6
Reply With Quote
  #164  
Old 04-02-2012, 10:36
dimitri's Avatar
dimitri dimitri is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 156
Default

Echt respect groeten
Reply With Quote
  #165  
Old 04-02-2012, 10:39
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,462
Default

heel mooi!
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #166  
Old 04-02-2012, 19:53
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Ziet er weer veel belovend uit ! die achteras etc ben ik ook wel benieuwd naar !
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #167  
Old 04-02-2012, 20:25
MartijnCR's Avatar
MartijnCR MartijnCR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 219
Default

Ff vraagje die turbo is die watergekoeld zag het namelijk niet zitten.

Voor de rest ziet het er echt supergaaf uit helemaal dat nieuwe blok

* martijn haalt kwijl weg *
__________________
Vw golf 4 '02
Vw Caddylek '83

Get ready for the AfterMotherfucker
Reply With Quote
  #168  
Old 04-02-2012, 21:32
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by MartijnCR
Ff vraagje die turbo is die watergekoeld zag het namelijk niet zitten.

Voor de rest ziet het er echt supergaaf uit helemaal dat nieuwe blok

* martijn haalt kwijl weg *


Hoi Martijn,

Er zijn een aantal grote merken die bewust geen waterkoeling willen op de turbo. Dit zijn merken als Borg Warner en Precision etc.
Alles heeft voor en nadelen natuurlijk en er zijn verschillende redenen om iets wel of juist niet te doen.
Het uitlaatgas is over het algemeen 1 van de bepalende factoren voor wat de turbo maximaal druk kan leveren en deze temperatuur licht bij alle verschillende groote, op ongeveer de zelfde temperatuur.
Over het algemeen is de waterkoeling interessant bij de kleinere turbo's omdat deze niet zo veel massa (materiaal en oppervlakte) hebben en de hitte slecht af kunnen voeren. De grotere turbo's hebben veel meer materiaal en oppervlakte en zal minder heet worden en kan daarbij deze hitte ook makkelijker afvoeren.
Bij Garrett zie je ook bij de grotere modellen dat deze koelribben op het lagerblok hebben en ook niet voorzien zijn van de waterkoeling.
Het hebben van waterkoeling geeft vaak het probleem dat deze terug komt in het koelsysteem van de motor waardoor deze warmer word en minder goed koelt. Vaak zie je dan ook dat waterkoeling van de watergekoelde turbo's niet is aangesloten, maar dit zal ik afraden omdat deze turbo daar speciaal voor gemaakt is en dan ook anders is dan het lagerblok van die met luchtkoeling.
Reply With Quote
  #169  
Old 04-02-2012, 21:58
VWStatic's Avatar
VWStatic VWStatic is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 483
Default

In 1woord fantastisch
__________________
RACE THE CIRCUIT , CRUISE THE ROAD

de 83er golf mk2 http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=92571

de 86er jetta mk2 http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=89723
Reply With Quote
  #170  
Old 05-02-2012, 12:50
RitchieVR6's Avatar
RitchieVR6 RitchieVR6 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 270
Send a message via MSN to RitchieVR6
Default

__________________
---------------------------------------------------
If your car doesn't scrape it's not low enough!

Corrado -Edition 3.2- project car
New Beetle 1.6
Passat variant 1.8 20vt
Reply With Quote
  #171  
Old 05-02-2012, 20:05
antoine91 antoine91 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 450
Default

respect voor je werk en je kennis

gr antoinee
Reply With Quote
  #172  
Old 05-02-2012, 22:51
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
We gaan voorlopig uit dat hij 800pk moet gaan draaien wat goed haalbaar is met deze motor


Goeiemorgen! nie meer?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #173  
Old 06-02-2012, 04:38
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Het hebben van waterkoeling geeft vaak het probleem dat deze terug komt in het koelsysteem van de motor waardoor deze warmer word en minder goed koelt. Vaak zie je dan ook dat waterkoeling van de watergekoelde turbo's niet is aangesloten, maar dit zal ik afraden omdat deze turbo daar speciaal voor gemaakt is en dan ook anders is dan het lagerblok van die met luchtkoeling.


Eerst en vooral RESPECT voor al het werk dat je erin steekt.
Ziet er allemaal zeer netjes uit.

Om ff in te pikken over die turbo's, is het dan mss beter dat je voor je watergekoelde turbo een apart circuit maakt met bv expansievaatje en een elektrische pomp over een koelertje (zoals bv een oliekoeler)?? Of moet je koeler dan zo groot worden dat het geen nut heeft/niet praktisch meer is??
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #174  
Old 06-02-2012, 07:57
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
Eerst en vooral RESPECT voor al het werk dat je erin steekt.
Ziet er allemaal zeer netjes uit.

Om ff in te pikken over die turbo's, is het dan mss beter dat je voor je watergekoelde turbo een apart circuit maakt met bv expansievaatje en een elektrische pomp over een koelertje (zoals bv een oliekoeler)?? Of moet je koeler dan zo groot worden dat het geen nut heeft/niet praktisch meer is??


Bedankt voor je compliment

Dat is zekers een hele goede vraag. Het is idd beter om deze apart te koelen, maar je zou ook een koeler kunnen plaatsen tussen de retourleiding zodat het vloeistof gekoeld word alvorens deze weer terug het koelsysteem in gaat. Dit laatste moet voldoende werken denk ik, maar zo niet kan je ook een los systeem maken. Je hebt dan wel weer een reservoir en pomp enz nodig, maar is wel weer regelbaar door de pomp sneller of langzamer te laten draaien. Ik persoonlijk zou voor de eenvoudigere oplossing gaan door er alleen een koeler tussen te zetten. Dit omdat ik alles graag eenvoudig wil houden wat de betrouwbaarheid ten goede komt en scheelt ook weer wat gewicht

Mocht iemand een ander idee of mening hebben, mag deze best geroepen worden, ik ben immers ook maar een mens
Reply With Quote
  #175  
Old 06-02-2012, 08:14
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

prachtig wilco, Kijk ook eens in de hoek van Comp turbo voor je turbokeuze
http://www.compturbo.com/
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #176  
Old 06-02-2012, 22:00
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Comp turbo lijkt me wel een ok merk maar waarom gokken? Precision heeft zich de afgelopen jaren wel bewezen, voor motoren boven de 500pk, voor circuit of die veel hoge drukken draaien gebruik ik eigenlijk alleen maar Precision. Ik heb al van alles geprobeerd maar turbo's van hun zijn tot nu to de enige die heel blijven na langdurig boven de 2bar turbodruk gedraaid te hebben. Ik heb nu een 1.8 20v klaarstaan voor op de dyno met een PT6765SP (ball bearing) ben benieuwd wat die doet!
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #177  
Old 06-02-2012, 22:21
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by MelG60
Comp turbo lijkt me wel een ok merk maar waarom gokken? Precision heeft zich de afgelopen jaren wel bewezen, voor motoren boven de 500pk, voor circuit of die veel hoge drukken draaien gebruik ik eigenlijk alleen maar Precision. Ik heb al van alles geprobeerd maar turbo's van hun zijn tot nu to de enige die heel blijven na langdurig boven de 2bar turbodruk gedraaid te hebben. Ik heb nu een 1.8 20v klaarstaan voor op de dyno met een PT6765SP (ball bearing) ben benieuwd wat die doet!


Me too!
Reply With Quote
  #178  
Old 06-02-2012, 23:13
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by MelG60
Comp turbo lijkt me wel een ok merk maar waarom gokken? Precision heeft zich de afgelopen jaren wel bewezen, voor motoren boven de 500pk, voor circuit of die veel hoge drukken draaien gebruik ik eigenlijk alleen maar Precision. Ik heb al van alles geprobeerd maar turbo's van hun zijn tot nu to de enige die heel blijven na langdurig boven de 2bar turbodruk gedraaid te hebben. Ik heb nu een 1.8 20v klaarstaan voor op de dyno met een PT6765SP (ball bearing) ben benieuwd wat die doet!



Er zijn momenteel best wel wat verschillende turbo-merken op de markt. Daarvan is er een klein groepje die bij de top behoord. Van deze topmerken vewisseld het steeds een beetje wie de beste heeft na dat er een nieuwe serie uitkomt enz. Ik heb de Garrett nog steeds erg hoog zitten omdat ik hier hele goede ervaringen mee heb.
Ik vroeg aan mijn Amerikaanse toeleverancier (die veel verschillende merken leverd) om de beste turbo van dit moment om met een 2.5L motor 850pk te kunnen draaien. Hier kwam zonder twijfelen deze Presion 6765SP Ball Bearing Turbo met bullet wheel uit. Hij is wel behoorlijk aan de prijs, maar jullie moeten weten dat dit onderdeel van heel groot belang is. Niet alleen voor de meeste pekaas, want daar gaat het mij niet om, want dat kan met veel goedkopere turbo's ook. Ik vind juist het opspoelen en karakter van de motor erg belangrijk en dan worden de keuzes ineens een stuk lastiger. Ik geloof zeker dat merken zoals Comp-turbo en Borg Warner goede turbo's hebben, maar mijn toeleverancier riep deze na dat we overlegt hadden wat ik precies wilde en heb ik toen besteld.
We zullen over een poosje gaan zien wat deze zal doen, want moet al 2 van deze 5-cilinders bouwen met min 700pk voor een klant in Duitsland en 1 voor mijn eigen auto met min 800pk. Kan niet wachten tot deze afgebouwd zijn, maar moet nog veel werk gedaan worden voor het zo ver is

Last edited by DutchBuild : 06-02-2012 at 23:20.
Reply With Quote
  #179  
Old 07-02-2012, 00:02
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

mij hoor je ook geen kwaad woord over de precision, maar moet zeggen dat in de 5 pitter wereld ( lees veel gatebill s2, volvo t5's) men aardig gechameerd is van de compturbos.. vandaar even een tipje
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #180  
Old 07-02-2012, 08:02
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
mij hoor je ook geen kwaad woord over de precision, maar moet zeggen dat in de 5 pitter wereld ( lees veel gatebill s2, volvo t5's) men aardig gechameerd is van de compturbos.. vandaar even een tipje


Hallo Richard,

Als jij hier goede ervaringen mee hebt en er veel positieve verhalen over weet, kan ik jouw aanbeveling goed begrijpen en is niks mis mee.

Ik ken zo nog wel een discussiepunt die straks misschien gaat komen over het KMS Systeem wat ik ga gebruiken. Ook hier zijn veel verschillende meningen en ervaringen mee
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum