![]() |
|
||||
|
||||
![]() Wat een geweldig project !!! Super.
En de Fuchsen is een heel wijs besluit !! Staan sowieso zeer goed onder een bus of kever.
|
||||
|
||||
![]() Omdat ik van baan aan het wisselen ben, had ik vandaag en morgen vrij in het kader van dagen opmaken.
Nu komt dat best goed uit, kan ik tenminste weer verder met de bus! ![]() Vanmorgen maar eens begonnen met de spindels monteren!!!! ![]() Voor degene die het interessant vinden, hieronder zal ik beschrijven hoe je die spindels moet monteren en waar ik tegen aan loop. Eerst het wiel demonteren en het clipje van de kmteller-kabel loshalen ![]() Dit zie je dan als het wiel gedemonteerd is ![]() Met dop 19 de remklauw demonteren, bij mij was deze nog nooit los geweest dus een beetje WD40 en een lange pijp op de ratel did the trick ![]() Dan met een hamer de vetkap van de wielnaaf aftikken ![]() Met een sleutel de inbus losdraaien waardoor je de centralemoer los kan draaien. Let op, het is linkse draad dus naar rechts draaien om de moer los te krijgen!!!! ![]() Als de centralemoer eraf is, kan je de remschijf en naaf als een geheel van de astap nemen ![]() Dit zie je dan ![]() Dan de bovenste fuseekogels losmaken, het excentrische busje van de bovenste draagarm heb je straks weer nodig!!! Het verwijderen van zo'n busje is wel vrij kl*te, maar wel te doen met een fuseekogeltrekker ![]() Dan de draagarmen losmaken. De draagarmen zijn geborgd dmv een inbusbout die in het verenpakket steekt. Let op! Eerst de moeren losdraaien (dop/sleutel 19) en dan de inbus eruit draaien met een goed passende (!!!) inbussleutel ![]() ![]() Nu kan je in principe de draagarmen loshalen, de onderste heb ik met spindel en al gedemonteerd. In principe volstaat een vuisthamer om de draagarmen te demonteren, is gewoon een kwestie van rammen!!! ![]() Ik had echter een draagarm die zelfs met een 2 kg vuistje er niet af wilde, dus dan maar een oude schaarkrik er tussen een draaien maar! En reken maar dat het los kom... ![]() Nu nog de schokdemper eraf en je heb gelijk een goede mogelijkheid om de as weer ff van bijvoorbeeld een verse laag bodyschutz te voorzien ![]() Nu kunnen de aangepaste draagarmen eronder, montage in omgekeerde volgorde als demontage. Het grote verschil is, is dat de kogels nu naar boven wijzen ipv naar onder. Hang de spindel aan de bovenste draagarm en zet deze al gedeeltelijk vast. Let op ![]() ![]() Krik onder de onderste draagarm zetten en deze omhoog krikken, waardoor er weer spanning in het verenpakket komt zodat je de moeren goed vast kan zetten. ![]() Nu de schijf weer monteren met lagers en al er in, de centrale moer vastdraaien (let op, draai deze niet te vast handvast is voldoende!!! Het plaatje onder de centrale moer moet met een schroevendraaier heen en weer bewegen te zijn anders zit het allemaal veel te vast!!!!) Officieel moet ik de stuurstangen nog vast maken maar dat ga ik morgen doen, eerst maar eens kijken hoe het eruit komt te zien met de spindels Laag dus, want de as staat nu weer halverwege afgesteld en niet meer in zijn laagste positie maar de band komt nu tegen de wielkast aan... Bus kan nu echt op straat!!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() En toen kreeg ik een telefoontje dat mijn 17" Fuchsen er waren, dus ik heb alles laten vallen en ben ik deze gaan halen!!! Natuurlijk ff proefpassen en ik ben echt blij dat ik deze velgen heb gekozen! ![]() ![]() ![]() Sorry, nog een paar plaatjes maar ik vind zo zo vet! ![]() ![]() ![]() Moet ook weer niet te platte banden gaan nemen want dan ligt mijn vooras echt op straat... ![]() ![]()
|
|||
|
|||
![]() het is ook echt zo vet!!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() onwijs gaaf. Ben zeer benieuwd naar het eind resultaat!
|
|
||||
|
||||
![]() supervet!!! en mooie beschrijving ook....succes
|
||||
|
||||
![]() nice
![]()
|
||||
|
||||
![]() Mooi die beschrijving, zeker met zoveel foto's. Alleen zie ik bij mij in de eerste stappen een trommelrem zitten...?!
![]() Behalve de fusees los krijgen stelt het dus inderdaad niet zo veel voor. Fuchsen zien super uit, nu nog bandjes erop.
|
|||
|
|||
![]() dat wordt toch slijpen volgend jaar
![]() komt helemaal goed kom wel eens kijken als ze eronder liggen.
|
||||
|
||||
![]() Super met die wielen
![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Wordt zeker de wielbakken eruit slijpen volgend jaar! ![]()
|
||||
|
||||
![]() Omdat ik gisteren zo nodig die Fuchsen moest passen, was ik niet echt verder gegaan met de spindels. Dus bij deze het vervolg van de montage:
De spoorstangen monteren, deze komen ook ondersteboven in de spindel te hangen. Ook heb ik deze verstelbaar gemaakt (dit is normaal een vaste stang, de andere zijde is verstelbaar), lekker makkelijk met uitlijnen straks! ![]() In mijn vorige post had ik het er over om de excentrische moer van de originele draagarm te verwijderen, dit did the trick! ![]() Toch wilde ik ff kijken hoe laag mogelijk is, dus de 2 rasterplaatjes van de verstelbare vooras los gedraaid, krik onder de draagarm en pompen maar... Busje kan eigenlijk nu best wel laag, dus volgend jaar als ik nog verder zakken wil kan ik altijd nog besluiten om de voorste wielkuipen te gaan verhogen ![]() ![]() Banden eronder en het busje ff op zijn wielen gezet ![]() ![]() ![]() In principe kan de bus nu nog 3 cm zakken en dan ligt deze echt met zijn as op straat. ![]() ![]() Volgende winter ga ik de bus wel verder verlagen, voor nu vind ik het laag zat.
|
||||
|
||||
![]() Hebben ze bij jou geen drempels.
![]() ![]() Velgen zien er ook top uit. ![]()
|
||||
|
||||
![]() nog verder verlagen?
![]() wil je um ingraven dan?
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ja, wij hebben hier ook drempels en deze zijn nog knap hoog... ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Neeuh, een beetje asfalt schrapen... ![]() ![]() ![]() Nee, alle gekheid op een stokje. Hij mag van mij nog wel wat lager, maar dan moet ik vooras aan gaan passen en daar open ik volgend jaar wel weer een topic over... Het hok moest eerst maar eens gaan rijden nu, ik heb immers nog maar 2 weken de tijd tot de Midwintermeet en ik wil er echt alles aan doen om op tijd klaar te zijn... Maar of ik het ga halen... ![]() ![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]() je zorgt maar dat ie klaar komt want ik wil um in het echt zien.....
![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
+1..... ![]()
|
||||
|
||||
![]() Wat voor moter heb je er nu inliggen dan
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Mss moet je even het hele topic lezen.. Echt super vette vorderingen en zeker een hele goede keuze je nieuwe velgen!
|
||||
|
||||
![]() Morgen ga ik weer verder klussen, maar goed ik had nog even een probleempje...
Een oplettende kijker had al lang gezien dat de vetkappen (of naafdop) van de spindels te ver door de velgen steken, waardoor de naafkapjes die bij de Fuchsen kwamen niet gaan passen: ![]() Ik kom 2 cm tekort hier en om zonder naafkapjes in de velgen te gaan rijden is ook geen porum. Tuurlijk zou ik er voor kunnen kiezen om spoorverbreders te gaan gebruiken, maar dat vind ik niks. ![]() Daarom heb ik universele doppen gekocht alleen nergens is Nederland is er een verhoogde dop te vinden die 70mm doorsnede heeft en ook nog glimt... Alleen van die zwarte kunststof ATS doppen en dat kan natuurlijk niet op deze velgen... Daarom heb ik verhoogde RVS doppen gekocht alleen deze hebben natuurlijk weer de verkeerde doorsnede, deze hebben een doorsnede van 73mm... Links de doppen die bij de set velgen kwamen en te laag zijn, rechts de doppen die ik aan ga passen ![]() Om van 73mm naar 70mm te kunnen is een metalen dop de enigste optie, deze kan je namelijk inzagen zodat je het een en ander kan verbuigen. Links de aangepaste dop, rechts de dop die nog aangepast moet worden ![]() En tadaa, de dop past nu heel netjes in de velg en ik vind het er nog geen eens zo verkeert uitzien een Fuchs met verhoogde dop ![]() ![]() ![]() Wat niet past, maken we pas! ![]() ![]() ![]()