Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 24-03-2010, 12:40
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by sander_beer
ik denk dat je het wel kan afstellen dat hij over het hele toerengebied en goed mengsel krijgt, een motor zonder turbo zuigt op lage toeren ook niet zoveel lucht door de carb al op hoge toeren en des te meer lucht erdoor gezogen word des te meer benzine er door de carb naar binnen komt en de benzine zorgt meteen voor een koelend effect
ik heb het wel eens gezien bij iemand die op een heele oude morris mini een dubbele weber voor en compressor had zitten en die reed perfect


Een riemaangedreven compressor neem ik aan dan ? Die draaien gewoon vanaf stationair al mee. Je zit dus niet onderin zoals met een turbo (die pas vanaf een bepaald toerental flink gaat opspoelen) met een gat onderin waarbij de motor finaal verzuipt.

Eigenlijk zou je een systeem moeten maken met 2 carburateurs, eentje die zijn werk doet als de turbo nog niet op gang is, de andere die nog wat extra benzine toevoegd pas als de turbo opspoelt.

Kun je eigenlijk zien als het inlaatsysteem wat sommige auto's origineel hebben, korte buizen (dacht voor onderin) en lange buizen (dacht voor bovenin). Alleen heb je dan 2 buizen met elk een carb, aan de hand van het toerental word dan gewisseld tussen deze 2 "inlaten" met een klep.

Dit is ook maar even een brainfart, maar het topic heet zo dus "fart" ik er maar op los
Reply With Quote
  #42  
Old 24-03-2010, 13:14
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

Motorfietscarburateurs hebben dezelfde configuratie als SU carbs, ze zijn alleen wat kleiner, dus 1 per cylinder nodig..

deze zijn standaard al goed luchtdicht omdat ze voor ram air worden gebruikt, maar kunnen een beetje overdruk ook wel verwerken.. te gebruiken voor blowthrough dus.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #43  
Old 24-03-2010, 13:25
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Leuk project maar is het niet veel slimmer om dit met intercooler te doen.
Reply With Quote
  #44  
Old 24-03-2010, 16:42
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Quote:
Originally Posted by Renegade
Als je de carb voor de turbo zet krijg je toch alleen maar meer problemen ? De motor loopt sowiso of onderin te arm of te rijk.

Het beste lijkt me dan onderin te rijk zodat als de turbo opspoelt er genoeg benzine in de motor komt.

Volgende probleem is dat je benzine door je turbo gaat persen, kan deze dat aan ?

En het laatste probleem, de turbo draait (dacht ik) toch niet constant hetzelfde toerental ? Dan moet je de carb dus afstellen op een bepaalde piek in het toerental van de turbo (moment waar de meeste lucht naar binnen gezogen word). Buiten dit "piekmoment" loopt de motor dus altijd te rijk.

Even mijn "leek" zijnde point of view


Je moet gewoon goed oefenen om in 1 duizendste tel een sproeier te kunnen verwisselen vanaf de bestuurders stoel

Quote:
Originally Posted by sander_beer
ik denk dat je het wel kan afstellen dat hij over het hele toerengebied en goed mengsel krijgt, een motor zonder turbo zuigt op lage toeren ook niet zoveel lucht door de carb al op hoge toeren en des te meer lucht erdoor gezogen word des te meer benzine er door de carb naar binnen komt en de benzine zorgt meteen voor een koelend effect
ik heb het wel eens gezien bij iemand die op een heele oude morris mini een dubbele weber voor en compressor had zitten en die reed perfect


Hier een AR Giulia met dubbele webers en een kompressor:

http://www.youtube.com/watch?v=H5_BN2j_Zjg&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=lUbrqyr1Mgc
__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #45  
Old 24-03-2010, 17:53
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

maar er komt pas meer benzine door de sproeier als er meer lucht door de carb komt dus pas als de turbo opspoelt
Reply With Quote
  #46  
Old 24-03-2010, 18:54
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Quote:
Originally Posted by sander_beer
maar er komt pas meer benzine door de sproeier als er meer lucht door de carb komt dus pas als de turbo opspoelt


Idd, leek mij ook al.
Is het alleen niet zo dat als je gasmengsel door een compressor laat gaan dat de boel dan veel te schraal gesmeerd wordt in die compresoor of maakt dat niet uit?

Ik ben in me leven nooit verder gekomen dan gladers en turbo's.

Gr, Pim
Reply With Quote
  #47  
Old 24-03-2010, 19:06
De Limburger's Avatar
De Limburger De Limburger is offline
Volksforum QUATTRO donor - Mr Muscle
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 6,203
Send a message via MSN to De Limburger
Default

__________________
Future project: Mk2 APY 210Ps S3 02M 2Wheel Racecar look.
Reply With Quote
  #48  
Old 24-03-2010, 19:14
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

op 50 en 90 cc honda blokjes lukte het prima met een turbo tussen de carb en de kop
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #49  
Old 24-03-2010, 21:02
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Als je nou een dellorto hebt, is een blow trough setje ook niet zo duur: http://www.dellorto.co.uk/merchandi...PartsectionID=1
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #50  
Old 24-03-2010, 21:08
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

Quote:
Originally Posted by SjefG40
Idd, leek mij ook al.
Is het alleen niet zo dat als je gasmengsel door een compressor laat gaan dat de boel dan veel te schraal gesmeerd wordt in die compresoor of maakt dat niet uit?

Ik ben in me leven nooit verder gekomen dan gladers en turbo's.

Gr, Pim

bij die motor die ik gezien had zat er een lysholm en die man zei dat die er wel tegenkonden tegen de benzine die erdoor komt maar een eaton zou er niet tegen kunnen zei hij
Reply With Quote
  #51  
Old 25-03-2010, 00:59
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by sander_beer
maar er komt pas meer benzine door de sproeier als er meer lucht door de carb komt dus pas als de turbo opspoelt


Zodra je de gasklep opent en de naald komt omhoog staat de sproeier toch al volledig open en komt er benzine door gelijk aan de doorlaat van de sproeier ?

Als de carb zou doorlaten naar de hoeveelheid lucht die erdoor komt zou afstellen nooit meer nodig zijn de lucht zuigt toch de hoeveelheid benzine naar binnen

Wat ik dus wil zeggen, als de turbo opspoelt komt er opeens veel meer lucht de motor in. De doorlaat van de sproeier blijft alleen het zelfde, de motor loopt op dat moment dus te arm. Tenzij de dichtheid van de benzine op wonderbaarlijke wijze veranderd waardoor er meer door de sproeier past
Reply With Quote
  #52  
Old 25-03-2010, 15:46
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Leuk project maar is het niet veel slimmer om dit met intercooler te doen.


bij drawthrough is dit helaas niet mogenlijk omdat je dan je lucht / brandstofmengsel door je intercooler zou moeten blazen, wat dan condenceren, neerslaan etc etc, dus nooit een brandbaar mengsel in je motor komt.

Bij Blowthrough is een IC wel mogenlijk, alleen moet je dan wel een carb vinden die daar voor geschikt is ( overdruk bestendig ) en die zijn zeldzaam / moeilijk te vinden.

Van een renault 5 kun je ook een solex DIS 32 gebruiken, die is gemaakt voor blowthrough, maar ze zijn niet echt kwalitatief goed, de voetstukken van deze carbs barsten en scheuren allemaal.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #53  
Old 25-03-2010, 15:59
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by sander_beer
maar er komt pas meer benzine door de sproeier als er meer lucht door de carb komt dus pas als de turbo opspoelt


een carb werkt volgens het doorstroom principe, hoe meer lucht je er doorheen trekt hoe meer brandstof hij geeft. daarbij is een SU en sommige motorfiets carbs uitgerust met een gasnaald. ( als je niet weet wat dat is, sloop dan eens een puch maxi ) Hierbij wel rekeninghoudende met de zgn flow van je carb. Vandaar ook dat als jij bv een 40 mm weber monteerd je bv een 32 mm venturi nodig hebt. waarom? omdat je anders een te lage flow snelheid door je carb hebt en er dus te weinig brandstof meekomt om een goed brandbaar mengsel te vormen.

dit een beetje simpel uitgelegd maareh, snappie hut nu ?
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #54  
Old 25-03-2010, 16:01
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by MauSeR35
Als je nou een dellorto hebt, is een blow trough setje ook niet zo duur: http://www.dellorto.co.uk/merchandi...PartsectionID=1


SUPER!!!!

die hebben we nog liggen namenlijk

= besteld en we hobbyen verder
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #55  
Old 25-03-2010, 16:27
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Kijk toch weer iemand geholpen
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #56  
Old 30-03-2010, 16:16
Syncro86 Syncro86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 156
Default

Ben heel erg benieuwd naar het resultaat van de Dellorto carbs en de turbo. Lotus Esprit had toen ook een soortgelijke setup. Alleen hadden ze speciale Dellorto's, namelijk met 3 sproeiers. Die 1 extra was voor de hoge toeren, en kon tot zo'n 2 bar benzine leveren
Reply With Quote
  #57  
Old 26-08-2010, 08:09
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 845
Default

Quote:
Originally Posted by sander_beer
bij die motor die ik gezien had zat er een lysholm en die man zei dat die er wel tegenkonden tegen de benzine die erdoor komt maar een eaton zou er niet tegen kunnen zei hij


Volgens mij is het juist andersom. Een lysholm heeft enorm nauwe toleranties, in tegenstelling tot de Eaton, waarbij drawthrough zelfs een afdichtende werking heeft op de lobes.
Reply With Quote
  #58  
Old 26-08-2010, 09:57
wobster wobster is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 241
Default

renault feugo de 1600 die had ook carb en turbo

of de maserati bi turbo een 2 liter die heeft 2 turbo's en 2 carbs kan ook leuk worden
Reply With Quote
  #59  
Old 24-09-2010, 14:05
Syncro86 Syncro86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 156
Default

En heb je nog vooruitgang geboekt?
Reply With Quote
  #60  
Old 26-09-2010, 13:45
wobster wobster is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 241
Default

kwam laast ook nog een site tegen die verkochten holley carbs met overdruk gestuurde sproeiers.Dus hoe meer turbo opspoelt hoe meer benzine.

ook moest je bij deze carbs ook geen sproeiers wisselen werkte gewoon met een stelschroef.

Nadeel ben vergeten de site op te slaan dus vind het niet direct terug
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum