![]() |
|
||||
|
||||
![]() Je geeft zelf al aan wat het probleem is de onderste slang moet bloed heet zijn. Anders gaat je fan ook niet aan.
Je thermostaat is vervangen dus die zal nu wel open gaan. Heb je goed ontlucht? Hoe oud is je radiator? Deze kunnen dichtslippen in de loop der jaren. Voelen of je koude zones hebt op je radiator. Anders verdenk ik echt je waterpomp zie je circulatie in het expansie vat als je de motor warm laat lopen?
|
||||
|
||||
![]() Ik heb vandaag de nieuwe waterpomp opgehaald. even kijken of ik van het weekend tijd heb om hem te monteren.
Ja ontluchten ging moeilijk, hij liep alleen erg op in temperatuur maar sprong niet aan vandaar, dus daar zijn we mee gestopt. Radiator zal vrij oud zijn. Ik heb geen idee wanneer deze ooit vervangen is, heb de auto zelf nog geen jaar. Waterpomp gaan we vervangen en dan kijken we verder, zo gauw hij erop zit zal ik een update posten. |
|
||||
|
||||
![]() Als je radiateur dicht zat zou je geen 50km door kunnen rijden met "normale" temperaturen. Geeft tzelfde effect als een verotte thermostaat namelijk. En dat betekend dus niet verder kunnen rijden omdat het te warm word. (gevolg van wel doorrijden is bv een lekke koppakking)
Circulatie is er altijd. Die stopt alleen bij een defecte waterpomp, veel te weinig (of geen) koelwater of een verstopping ergens in het circuit (bijvoorbeeld de slang naar het expansievat toe). Of uiteraard als je de motor uitzet. Radiateur is een paralel circuit, aangestuurd door de thermostaat. Als daar een verstopping in zit blijft de circulatie dus op dezelfde manier doorgaan als wanneer de thermostaat dicht is.
|
||||
|
||||
![]() Vandaag wouden we gaan beginnen aan de waterpomp. Dynamo wil niet los komen. Die lange inbusbout werkt niet mee wat achter de distributiekap zit.
Waarschijnlijk was die al vrij rond van binnen, krijg hem daardoor niet los. dan moeten we het maar zonder de dynamo los te koppelen doen. Je komt er wel verdomd lastig bij zo. Last edited by powah : 18-12-2012 at 12:02. |
|
||||
|
||||
![]() En nu nog de waterpomp poelie verwijderen, ook nog geen succes.
De automonteur skills laten te wensen over haha. |
|
||||
|
||||
![]() Iemand een idee om de poelie eraf te krijgen? Ik zal hem waarschijnlijk ergens moeten gaan klemmen aangezien hij rond draait.
|
|
||||
|
||||
![]() zit op de nieuwe geen poelie?
Zit de poelie met 1 of meerdere bouten vast? Meestal is er wel een mogelijkheid om m tegen te houden zonder beschadigingen.
|
||||
|
||||
![]() Nee zit er geen bij. Ik denk dat ik nieuwe moet gaan halen aangezien de huidige poelie volgens mij al eens is geprobeerd te vervangen. Lijkt wel alsof er al een torx ingeknalt is geweest.
![]() ps: hoe kan ik trouwens zien of mijn vorige waterpomp gaar was? Dynamo had ik er trouwens wel nog af gekregen. Het was niet de bout die rond was maar de inbussleutel was rond geworden, was goedkoop pruts gereedschap, fatsoenlijk gereedschap gepakt en daar ging hij wel mee los. Last edited by powah : 18-12-2012 at 12:45. |
|
||||
|
||||
![]() Even een veelkantje erin rammen, gelijk nieuwe halen. Je kan de poelie vaak met je handen nog tegenhouden, anders zet je toch een imbus in een ander om m tegen te houden?
Of je rost je slijptol erin, kopje pleurt eraf en je gooit er nieuwe imbussen in. T is altijd gelazer, maar ook altijd weer op te lossen. Als je nieuwe waterpomp het probleem oplost, was je oude gaar ![]()
|
||||
|
||||
![]() Haha, ja ik ga gewoon een nieuwe halen, ik hoef deze niet perse los he, ik heb de waterpomp met poelie er in 1x afgehaald.
Nu komt het volgende probleem, nergens meer te krijgen zo'n losse poelie haha. Alleen Wealer rest me nog om te bellen. |
|
||||
|
||||
![]() Wealer ook al niet. Godnondenju heb wel een onderdelen nummer.
049121031 anders eens op classicparts.de kijken. |
|
||||
|
||||
![]() Daar is hij wel te bestellen maar dat word 41 euro alleen voor de poelie met verzenden. Bijna net zo duur als de waterpomp zelf haha.
|
|
||||
|
||||
![]() Je hebt een poelie... Alleen je moet nog even de koppen van de boutjes doorslijpen.
Als je van boven erin slijpt maak je niets stuk, de kop begeeft het. Waarschijnlijk draai je m dan met je vingers los, of de poelie valt er zo vanaf. Gewoon doen, dan rijd je vanmiddag weer.
|
||||
|
||||
![]() Naja ben daar niet aan begonnen, heb voor 18 euro een nieuwe 2de handse gehaald met nieuwe inbus. Zouden jullie aanraden om de poelie al te monteren of dit pas doen als de waterpomp geplaatst is?
|
|
||||
|
||||
![]() Alvast monteren, kan je de boutjes netjes strak genoeg draaien, je kan er nu goed voor gaan staan
![]()
|
||||
|
||||
![]() Ja probleem is wel dat het heel erg krapjes monteren is. Aangezien ik onderste distributiekap niet heb verwijderd.
|
|
||||
|
||||
![]() voor de boutjes van de poelie gebruik altijd een sleutel van de haakse slijper (flex) die van mij past perfect in 2 inbussen 1tje los draaien 1 slag en dan de andere ,doe je 3 keer kdan kun je ze zo met hand eraf draaien.
en zo ook weer vast ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Zet m erop zoals je wenst dan, hij is er toch ook af gekomen? Wat een gedoe zeg, sleutel het ding er weer op en ga lekker rijden
|
||||
|
||||
![]() Hmm, alles is gemonteerd, hij werkte. Ontlucht, niks aan de hand, werd nu netjes warm en blies ook meteen warm.
Ik moest nog ff banden laten demonteren en ik kom daar aan, stoom onder de kap vandaan. Het was al een beetje donker aan het worden dus kon het niet goed zien waar het vandaan kwam. Toch maar ff met een lamp gekeken van onder, lekte idd ergens koelvloeistof. Donderdag maar weer demonteren en kijken of ik ergens iets fout gedaan heb. Last edited by powah : 18-12-2012 at 17:18. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
![]() wat een drukte om een waterpomp zeg, je zit toch op een forum voor de gezelligheid en om wat te leren toch. dus volgende keer vraag stellen ,antwoord ontvangen ,antwoord snappen en aksepteren en sleutellen met die hap ![]() |