Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 06-06-2010, 14:11
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
ik begrijp je ff niet meer, je hebt het elke keer over low budget, maar nu ook over nieuwe internals.
Dat gaat gewoon niet samen, wat wil je nou precies bereiken en wat wil je uitgeven?


Bedoeling:
Zelf iets bouwen, voorzien van eigen geschreven motormanagement systeem en heel wat vermogen uithalen...

Budget:
Geen flauw idee wat ik volgend jaar wil en kan uitgeven.

Probleem waar ik gewoon mee zit:
Een reeds geblazen blok voorzien van een turbo is mooie, kan heel wat vermogen opleveren en zal zeker ook leuk zijn om te bouwen.
Ik vrees er een beetje voor als dit "voldoende" gaat zijn als eindwerk.

Kmoet er een klein half jaar mee bezig zijn, enkele dagen van de week dus kvrees dat ik misschien de opmerking ga krijgen dat de plannen te "simpel" zijn om af te leveren als een eindwerk.

Als we over internals aanpassen gaan spreken ligt de moeilijkheidsgraad toch net weer wat hoger...maar dat kost inderdaad weer meer.

Ik zal het eens moeten bekijken en een totaal kostenplaatje maken vooralleer iets te beslissen.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #42  
Old 06-06-2010, 14:27
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

het gaat je véél meer kosten. Daarom is budgetstelling het belangrijkste uitgangspunt
Reply With Quote
  #43  
Old 06-06-2010, 16:20
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
het gaat je véél meer kosten. Daarom is budgetstelling het belangrijkste uitgangspunt

of net als ik gewoon uitgeven en niet meer over nadenken

ik denk niet dat je een project van het gewenste niveau kunt bouwen voor minder dan zeg 3000 euro.
(als ik goed begrepen heb wat er van je verwacht word)

we praten hier niet over een openluchtfilter op een peugeot 205 zetten
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #44  
Old 06-06-2010, 18:52
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
we praten hier niet over een openluchtfilter op een peugeot 205 zetten



Klopt helemaal!

Er wordt uiteraard wat van je verwacht.
3 jaar Auto technologie en dan afkomen met een zelf gereviseerd blok...
daar gaan niet veel docenten op school het warm van krijgen.

Laten we het zo stellen iets wat gerealiseerd kan worden door bij stap 1 te beginnen en te eindigen bij stap 10
gaat je geen goed cijfer opleveren voor je eindwerk.

Enkele voorbeelden van "eigen" projecten voor dit schooljaar, die vast en zeker gaan scoren:
- pocketbike's op bio-ethanol
- Opel manta met NOS
- Injectie op een 2pktje

Zo zie je maar, er zijn leuke dingen bij!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #45  
Old 06-06-2010, 19:04
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

maar als je zelf een klein tot geen budget hebt lijkt het je dan niet veel verstandiger om af te wachten wat je toegewezen krijgt van school?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #46  
Old 06-06-2010, 19:37
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

het is ook maar de vraag waar jou leraren warm van lopen.
is dat pure PK's of vinden ze het juist geweldig om het zo zuinig mogelijk te krijgen?
want de meeste leraren van de oude stempel hebben liever dat eerste denk ik.
maar met zuinigheid of iets apparts ga je misschien ook wel flink mee scoren.

misschien is dit wat voor je:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=71169
lekker goedkoop ook.
misschien wel een uitdaging om die zo zuinig mogelijk te laten lopen door injectie systeem aan te passen enzo?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI

Last edited by joostvw : 06-06-2010 at 20:10.
Reply With Quote
  #47  
Old 06-06-2010, 20:14
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Zelf ben ik bezig met een nieuw blok voor de Golf op te bouwen. Het onderblok wordt een 2.0, met daarop een kop van een V8. Hier is enig aanpassingswerk voor nodig, maar het maakt de boel gelijk wel lekker origineel. Uitzoeken hoe alles in z'n werk gaat, en wat goeie oplossingen zijn, is meestal belangrijker voor een project dan hoeveel pk's je uiteindelijk gaat halen.

Docenten willen waarschijnlijk van je zien dat je zelf iets hebt bedacht en gebouwd, en niet dat je gewoon een setup van internet hebt getrokken, een pak geld bij een tuner neerlegt, en twee maanden later je eindproject kant en klaar af gaat halen.

Zoek je eens een onderblok uit dat niet zo voor de hand ligt, en neem daar een kop bij die er eigenlijk niet op hoort. Een 16v kop op een 8v onderblok bijvoorbeeld. Of maak van een lange slag motor een korte slag hoogtoerige motor ofzo. Bouw eens iets vreemds, maar hou het wel functioneel.

De kosten... als je niet veel geld te besteden hebt, is de auto als hobby de meest verkeerd gekozen hobby of een hobby die vreselijk geduld vergt. Heb je niet veel geld en / of tijd te besteden, begin er dan niet eens aan.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #48  
Old 06-06-2010, 21:37
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
maar als je zelf een klein tot geen budget hebt lijkt het je dan niet veel verstandiger om af te wachten wat je toegewezen krijgt van school?


Inderdaad een terechte opmerking.
Het staat wel vast, als je een eindwerk doet dat je door de school wordt opgelegd het nooit zo iets zal zijn in deze aard.
Je zal steeds iets moeten bestuderen, berekenen, testen maar het gene waar juist mijn interesses liggen;
het zelf doen komen hier niet aan bod.
En dat is nu net de rede waarom ik hierover ben beginnen nadenken...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #49  
Old 06-06-2010, 21:50
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Zelf ben ik bezig met een nieuw blok voor de Golf op te bouwen. Het onderblok wordt een 2.0, met daarop een kop van een V8. Hier is enig aanpassingswerk voor nodig, maar het maakt de boel gelijk wel lekker origineel. Uitzoeken hoe alles in z'n werk gaat, en wat goeie oplossingen zijn, is meestal belangrijker voor een project dan hoeveel pk's je uiteindelijk gaat halen.

Docenten willen waarschijnlijk van je zien dat je zelf iets hebt bedacht en gebouwd, en niet dat je gewoon een setup van internet hebt getrokken, een pak geld bij een tuner neerlegt, en twee maanden later je eindproject kant en klaar af gaat halen.

Zoek je eens een onderblok uit dat niet zo voor de hand ligt, en neem daar een kop bij die er eigenlijk niet op hoort. Een 16v kop op een 8v onderblok bijvoorbeeld. Of maak van een lange slag motor een korte slag hoogtoerige motor ofzo. Bouw eens iets vreemds, maar hou het wel functioneel.

De kosten... als je niet veel geld te besteden hebt, is de auto als hobby de meest verkeerd gekozen hobby of een hobby die vreselijk geduld vergt. Heb je niet veel geld en / of tijd te besteden, begin er dan niet eens aan.


Ik ben het compleet met je eens over het feit van "origineel" zijn.
Het mag inderdaad niets zijn waarbij de oplossing voor het grijpen ligt of wordt gegeven door iemand anders.

Over de kosten,
Iedereen heeft de periode van student wel meegemaakt, de ene al wat langer dan de andere...
Het is wel bekent dat een student niet kan terugvallen op een maandelijkse hoeveelheid vers budget op de bankrekening.
Hier heb ik echter weinig vrees voor.
Ik ben buiten mijn fulltime student zijn, brandweerman en dat maakt dat ik voldoende geld
kan sparen om dergelijk project te financieren.
Ik zeg wel sparen, ik zal dus keuzes moeten maken, kies ik voor een uitdagend eindwerk zoals hierboven ruim beschreven,
dan zal ik op andere gebieden de kraan moeten gaan dicht draaien.

De vraag is, en jullie zijn daarbij al zeer behulpzaam geweest, is het de moeite om te doen, wat kan ik gaan bouwen en heb ik dit er voor over...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #50  
Old 06-06-2010, 23:24
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Als je iets wilt doen waarbij je veel moet onderzoeken ed. kijk eens naar dit topic,

http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=70586

Als je het geblazen idee dan aan de kant zet en een atmosferische motor bouwt waar je de max uit probeert te halen. Een 1300 is redelijk wat van te krijgen kwa internals, met een mechanische kop erbij in 2 delen en hiermee de optimale inlaat en uitlaat kanalen kun je toch heel wat vermogen eruit halen
Reply With Quote
  #51  
Old 06-06-2010, 23:48
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by thomashouben
Inderdaad een terechte opmerking.
Het staat wel vast, als je een eindwerk doet dat je door de school wordt opgelegd het nooit zo iets zal zijn in deze aard.
Je zal steeds iets moeten bestuderen, berekenen, testen maar het gene waar juist mijn interesses liggen;
het zelf doen komen hier niet aan bod.
En dat is nu net de rede waarom ik hierover ben beginnen nadenken...


Dat "zelf doen" vergt toch het een en ander aan voorbereiding, zeker als je een beetje aan je centen moet denken, en een vaste deadline hebt.

Ik ben zelf nu nog steeds dingen aan 't uitzoeken, en ben daar rustig al een jaar mee bezig. Kijken wat past, hoe je problemen oplost, waar je de onderdelen het beste vandaan kunt halen.... dat vooronderzoek is juist leuk als je er eenmaal mee bezig bent, en goed vooronderzoek maakt het "zelf doen" en 't bouwen naderhand ook een stuk leuker. Je weet dan veel beter waar je mee bezig bent, en loopt veel minder snel tegen (ontmoedigende) problemen aan.

Kijk maar eens hoeveel projecten de laatste tijd alleen al hier op het forum gestrand zijn omdat er gewoon teveel tegenslag is, of omdat de kosten gewoon te ver oplopen.

En als je iets gebouwd hebt dat je graag wilt bouwen, is het uiteindelijk altijd de moeite wel waard.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #52  
Old 07-06-2010, 00:18
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ik denk dat dit topic ook wel bij zijn vooronderzoekfase hoort Chris.
dus goed bezig
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #53  
Old 07-06-2010, 00:35
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
ik denk dat dit topic ook wel bij zijn vooronderzoekfase hoort Chris.
dus goed bezig


Amen, helemaal juist!
Eenmaal besloten dan ga ik er ook voor dus even alle mogelijkheden op een rijtje zetten en geen overhaaste beslissingen nemen.

Tegenslagen moet je erbij nemen en vervolgens doorgaan, zo werk ik doorgaans, voorbeeldje?!
Kheb een klein half jaar geleden mijn TD in de soep gehad, reed toen met turbo druk op max en dieselpomp goed opgeschroeft en wat ging er kapot, de krukasbout
Moest dit een project wagen geweest zijn zou ik er mss mee hebben gelachen maar kheb hem iedere dag nodig voor naar school te rijden, zo'n 200km/dag.

Toen onder invloed van Bert van hier op het forum een TDI van nul opgebouwd die ik hier nog in de schuur had liggen.
Bert zei: dan maak je er toch gewoon een M-TDI van en klaar

Maand later, vele telefoons aan Bert zijn adres en de M-TDI was een feit maar inderdaad gelijk "Breadfan" zegt het was geen lachertje, dag en nacht aan bezig geweest, bloed, zweet en tranen... Het was leuker geweest moest ik de tijd gehad hebben om alles even uit te zoeken. Maar hij bolde
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #54  
Old 07-06-2010, 01:12
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Dan is het misschien verstandig effe voor jezelf op een rij te zetten wat je precies wilt.

Wat voor een motor wil je hebben? En dan niet naar vermogen kijken of motorinhoud oid, maar gewoon naar hoe jij graag wilt rijden met de motor, en hoe jij wilt dat de motor zich gedraagt. Aan hand daarvan kun je dingen gaan wegstrepen.

Wij kunnen je allerhande opties geven, maar je zult toch zelf moeten beslissen wat je voor iets wilt bouwen. Zou zonde zijn als je dalijk je schoolproject hebt afgerond, en met een duur motorblok blijft zitten waar je zelf niks mee kunt.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #55  
Old 07-06-2010, 02:35
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Dan is het misschien verstandig effe voor jezelf op een rij te zetten wat je precies wilt.

Wat voor een motor wil je hebben? En dan niet naar vermogen kijken of motorinhoud oid, maar gewoon naar hoe jij graag wilt rijden met de motor, en hoe jij wilt dat de motor zich gedraagt. Aan hand daarvan kun je dingen gaan wegstrepen.

Wij kunnen je allerhande opties geven, maar je zult toch zelf moeten beslissen wat je voor iets wilt bouwen. Zou zonde zijn als je dalijk je schoolproject hebt afgerond, en met een duur motorblok blijft zitten waar je zelf niks mee kunt.


Mijn rijsteil is simpel te omschrijven, pas deze dagelijks toe en ga dit waarschijnlijk nooit veranderen:
Optrekken, doortrekken en autobaan rond de 150 constante snelheid
(soms wat meer dan wat minder)
Flitsboetes kwamen vlot binnen, nu wat minder dankzij I-phone met de nodige waarschuwings app's erop.
Is mss al een eerste stap voor het blok te financieren, half jaartje volgens de verkeersregels en kzit al gauw aan een besparing van een paar honderd euro

Wanneer ik er mee doorga, ga ik alvast de keuze absoluut niet laten afhangen van waar het blok nu uiteindelijk in moet terechtkomen. Eerst dacht ik eraan om het blok ook nog ergens in te bouwen gedurende het schooljaar, even over zitten twijfelen maar dit lijkt me uiteindelijk toch niet zinvol:
- Uitgebouwd leent het blok zich nog vrij eenvoudig voor aanpassingen
- Kan het blok dan ook fijn afstellen met de motortestbank op school
- Opnieuw terugkerend fenomeen, blokje in een auto leggen is fijn maar heeft geen meerwaarde voor mijn uiteindelijke eindwerk.
- Extra tijd die ik nodig heb voor het inbouwen terwijl het al druk genoeg zal worden
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #56  
Old 09-06-2010, 17:10
larsje's Avatar
larsje larsje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 376
Default

lijkt me trouwens wel verstandig als je een deel "packaging" meeneemt in het bouwen van de motor..

Het moet immers wel ergens in passen..
__________________
Groetjes, Larsje



qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it."
Reply With Quote
  #57  
Old 09-06-2010, 17:58
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by larsje
lijkt me trouwens wel verstandig als je een deel "packaging" meeneemt in het bouwen van de motor..

Het moet immers wel ergens in passen..


Wablieft?!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #58  
Old 09-06-2010, 20:06
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

met packaging word meestal gewoon de indeling van de onderdelen van een product bedoeld. en in de auto wereld komt dit neer op de indeling van de motorruimte of het dashboard. volgens mij pakt thomas sowieso een vw motor dus zal weinig problemen opleveren toch?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #59  
Old 09-06-2010, 22:08
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
met packaging word meestal gewoon de indeling van de onderdelen van een product bedoeld. en in de auto wereld komt dit neer op de indeling van de motorruimte of het dashboard. volgens mij pakt thomas sowieso een vw motor dus zal weinig problemen opleveren toch?


Aah dan zat ik dus toch juist...kon niet gelove dat dat de vraag was...
Uiteraard wordt het, als het doorgaat, een vw blok!
Wat anders?!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum