![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Het beste is dan om iets te kopen wat al rijklaar is. Ik zie best wel eens wat betaalbaars langs komen en zou erg leuk zijn voor het aankomende jaar. Het enige probleem is dat mijn hobby-auto langer zal gaan duren hier door, maar we zullen toch met een eenvoudige en betaalbare auto moeten beginnen idd. |
|
||||
|
||||
![]() De meeste mensen beginnen klein.
Veel met een cross auto, je doet eerst ervaring op maakt eens een klapper, maar als je als beginnend rijder je mooie auto kapot rijd/of word kapot gereden ben je verder en langer van de baan. Kan je enkele hele mooie voorbeelden geven; Jos bruininck van JB Autoservice; begonnen met een Caddy 1 sprinten rijd nu met een mooie Golf5 cup auto. Ronald Morien; eerst crossauto's, via zelf gebouwde weg/race auto's naar mooie raceauto's. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Hoe veel mensen van 50+ zijn er wel niet die dan pas beginnen met racen omdat zij dan pas het geld en/of tijd daar voor hebben. Ik heb aan autocross gedaan 20 jaar geleden en is echt geen goed voorbeeld om te kunnen gaan racen ![]() Als ik wilde racen had ik dat al lang eerder gedaan. Het geld is er wel, want het hoeft echt niet veel te kosten, maar ik had er nog geen zin in en ik had andere prioriteiten die ik belangrijker vind. Ik sleutelde altijd liever dan dat ik reed/rijd. Ook het geld steek ik liever in gereedschap en techniek dan dat ik het opmaak aan racen. Nu ik elke dag alleen maar sleutel begin ik meer zin te krijgen om ook eens te gaan rijden waardoor ik het wel eens wil gaan proberen. De kinderen van ons zijn nu wat ouder waardoor ik wat makkelijker weg kan. Het gezin en bedrijf gaan ten alle tijden voor de hobby. Het zit hem bij mij niet zo zeer in het geld, maar in de tijd, prioriteit en zin. v.Kronenburg bouwt race-motoren en racet toch immers zelf toch ook niet. Wat is dan klein beginnen als het niet om het winnen gaat. Ik zou graag willen gaan rijden met een auto die ik zelf heb bedacht en gebouwd om zo te kijken hoe ver we hier mee kunnen komen. Thats all ![]() Voor het serieus willen meedoen had ik beter een Supercopa kunnen kopen om hier races mee te gaan racen. Is veel goedkoper, zou er verder mee kunnen komen, maar is helemaal niet wat ik wil. Kijken hoe ver we kunnen komen met bv een zelf gebouwd Golfje mk2 vind ik een veel mooiere sport ![]() Last edited by DutchBuild : 05-01-2015 at 18:04. |
|
||||
|
||||
![]() Ik heb je topic een beetje snel door gekeken mooi wat je allemaal aan het bouwen bent veel succes met het inbouwen van de motor
![]()
|
|||
|
|||
![]() Rallycross supercars motoren zijn restrictormotoren (45mm) met luchtomloopsystemen (zoals tibuc) die gemaakt zijn om zo efficient mogelijk te vullen; hoge compressie (min of meer vrij) en dikke nokkenassen (max 14mm lift en duratie vrij) voor dit regelement is de 'oude' 16v kop ideaal omdat je er makkelijk een woest profiel nokkenas op kwijt kan. Dat de positie van de kleppen en (vooral) de uitlaatzijde nogal beperkt is maakt niet uit omdat door de restrictor (en de gereguleerde inhoud van het inlaatspruitstuk) het volume wat de motor bij een hoog toerental doorpompt veel minder is dan zonder de restrictor. De meeste Rallycross VW motoren komen momenteel bij Trollspeed vandaan, werden ze vroeger nog wel eens gebouwd op een 058 basis (idd TDI of ABF onderblok) tegenwoordig op basis van een 2.0 FSI onderblok (degene met de standaard stalen hoofdlagerkappen) of op 06A 1.8T basis. Allen met het oude type 16v kop. De enige Lehmann motor is ook een 1.8T onderblok met een ABF type kop, de auto van Tanner Foust had/heeft een 1.6 motor op basis van de Polo WRC motor (1.6 heeft wat voordeel in het regelement en maakt niet veel uit ivm restrictor)
|
|||
|
|||
![]() Ik hoor net van mijn maat dat bovenstaande alweer achterhaald is en er nu met motoren met de 2.0 FSI kop gereden word (zonder directe inspuiting) op 06A (FSI en 1.8T en 06? (TDI) onderblokken. Dit geld dan voor de jongens met grote budgetten en fabrieksondersteuning.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De 1.6 WRC motor is een heel ander blok en gebaseerd op de kleinere motor van VW. Volgens mij zit er in de New Beetle een 1.6L met 540pk die gebaseerd is op de WRC-Motor. Dit VW onderblok zat ook aan de Xtrac aandrijflijn geschroefd zoals hij op de stand stond van Xtrac een paar weken geleden in Keulen. Ik wist van de restrictie en dat maakt het alleen maar meer bijzonder hoeveel zij uit deze motoren weten te halen. Ik weet dat de 16V cilinderkop niet op het nieuwere diesel of 20V onderblok past zonder aanpassingen. Ik hou er niet van om kanalen dicht te lassen enz. waardoor in mijn ogen het oudere 1z Diesel onderblok nog steeds beter geschikt is voor de 16V cilinderkop zoals de Duitsers deze ook gebruiken voor het drag-racen. Er heeft een artikel in een Motorsport-magazine gestaan over de VW Rally Cross motoren. Het schijnt zo te zijn dat er een bedrijf is die bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe 16V cilinderkop speciaal voor de Rally-cross omdat zij de nieuwere cilinderkoppen niet geschikt krijgen. NG-Motorsport heeft de 16V kop ook al veel beter weten krijgen door hem CNC te bewerken. Deze is steeds verder doorontwikkeld en vooral aan de uitlaatzijde hebben zij veel kunnen verbeteren. Ik zal nog wel even tijd nodig hebben voor dit alles. Erg leuke materie, maar jammer dat ze het nieuwe spul wat beter is voor wat de flow en Olie-afvoer enz betreft, de kwaliteit niet zo goed kunnen krijgen als het oudere spul wat zich beter leent voor de motorsport. De 2L FSI atmosferische motor uit de Skoda S2000 krijgen zij ook niet verder dan de 265pk tov de grotere vermogens uit de oudere motoren worden behaald. |
|
||||
|
||||
![]() Waar zit dit hem in? Flowen die moderne koppen niet lekker?
De Audi STW motoren gooiden er wel wat meer uit...
|
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ik ben hier al best wel een paar jaar mee bezig in de hoop dat er andere nokkenassen voor op de markt komen enz, maar ook dat wil niet vlotten. Het zit hem in verschillende dingen zoals dat alles komt te veranderen op het moment dat er bijvoorbeeld zwaardere klepveren worden gemonteerd. De tuimelaars krijgen het hier door zwaarder en het mechanisme waardoor deze automatisch op druk blijft zal hier door ook problemen krijgen. Je kan deze hydraulische pennen gaan vervangen voor starre waardoor deze weer 100% mechanisch is. Dit met sterkere tuimelaars zou dan theoretisch moeten werken, maar dan moet er wel de ruimte ruimte zijn hier voor. Ook het nokkenasprofiel krijgen ze nog niet goed en geeft nog veel problemen omdat deze kop speciaal ontwikkeld is voor het FSI hoe goed hij ook is voor wat de flow betreft. Ook zitten er veel gaten in zoals voor de FSI-injectoren die weer dicht gemaakt moeten worden en hier door verloren ruimte is en zwakker zal zijn tegen over de oudere cilinderkoppen waar geen FSI injectoren in hoefde ![]() De motoren van tegenwoordig zijn veel compacter en hebben wel veel meer vermogen. Hier door is de marge is vele malen kleiner waardoor deze motoren al dichter bij het maximale vermogen zitten tegen over de oude motoren die nog "lomp" duurzaam gebouwd werden. Wel zijn de giet-proccesen verbeterd en ook de legeringen zijn beter geworden, maar waarschijnlijk dat dit niet maximaal benut wordt omdat er steeds goedkoper geproduceerd moet worden. Ik denk dat de tractorpulling en het dragracen hier wel een goed voorbeeld van is. Het zijn hier dan ook de oudere motoren die beter tegen het grote geweld kunnen. "Vroeger was alles beter" geloof ik niet in, maar ik ben er wel van overtuigt dat bepaalde combinaties (Cilinderkop, Onderblok, krukas enz) het heel goed doen in bepaalde tak van sporten en dan moeilijk te evenaren zijn. Ook is het zo dat als iets goed werkt, hier alles op word doorontwikkeld. Hier door word het ook alsmaar moeilijker om met nieuw spul aan de gang te gaan waarvan je van te voren al weet dat het heel lang zal duren alvorens het oude word geëvenaard, laat staan te verbeteren. Een paar stappen terug om met iets nieuws te gaan beginnen wil niemand in de sport, want dat betekend achteraan rijden ![]() Het nieuwe spul krijgt alleen de kans als dit door het reglement niet anders kan. In de Rally Cross is er nog heel veel vrij waardoor er nog maar weinig met nieuwe motoren aan de gang gaan. Als zij verplicht worden om met een recente motor te moeten gaan rijden, zal dat voor iedere rijder het zelfde nadelige effect hebben door met zijn allen een paar stappen terug te doen om zo gedwongen te worden om aan de gang te gaan met het verbeteren van het nieuwere spul. Al met al is dit een zeer lastig verhaal ![]() Last edited by DutchBuild : 07-01-2015 at 10:05. |
|
||||
|
||||
![]() een lastig verhaal!
maar wel erg intressant om het allemaal te lezen ![]()
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Duidelijk Wilco. In ieder geval heel veel succes. Ik blijf je projecten volgen en ben benieuwd naar het eindresultaat. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() een zeer leerrijke topic
![]() ik weet dat rallycrosser Ronny Scheveneels bijna 4 jaar is bezig geweest om de 20vt betrouwbaar aan het maken is geweest met een leuk vermogen en dat het ook een berg geld heeft gekost heeft. en nu terug overgestapt zijn naar de oude 16v. Coox blijft wel heel maar wordt door trollspeed gebouwd en ook een andere prijsklasse is maar in het begin ook vele malen is stuk gegaan. ben zelf bezig met een abf 16v blok op te bouwen wel non turbo. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Misschien dat er straks echt wel weer een pakketje komt wat goed zal gaan werken, maar VW lijkt zelf nog in de ontwikkelingsfase te zitten doordat zij zo snel blijven veranderen met motorvarianten. Hierdoor krijgt de aftermarket ook de kans niet door er delen voor te kunnen gaan ontwikkelen. |
|
||||
|
||||
![]() Gisterenavond weer terug gekomen van de Autosport International Expo in Birmingham.
Dit is toch wel Europees mooiste Motorsport Expo en waarvan dit de 3e keer was dat we hier heen zijn geweest. Voor als jullie de foto's willen zijn kan je kijken op de volgende link: DutchBuild Site DutchBuild FB De eerste dag (Vrijdag) is alleen toegankelijk voor bedrijven is is voornamelijk alleen productgericht. We hebben daar weer veel mooie dingen gezien, ideën opgedaan en nog wat moois gekocht voor deze Golf ook nog ![]() Ik heb daar een complete pedalbox gekocht met reservoir, cilinders, stelknop enz van tilton: De pedalen zijn hier nog niet voorzien van het zwarte gripspul wat er los word bijgeleverd en er nog opgeplakt moet worden: ![]() ![]() Omdat ik voor deze auto serieus verder ga met de 16V motor, was ik op zoek naar een goed inlaatspruitstuk met 8 injectoren enz. v. Kronenburg heeft de CNC gefreesde Airboxen niet meer en ik kon wel een 2e hands systeem kopen, maar was niet helemaal naar mijn zin. Op de beurs heb ik gesproken met Jenvey en zij zijn berijd om een set op maat te maken voor mij. Dit is de airbox die zij gebruiken, maar word dan andersom gemonteerd: ![]() Het inlaat spruitstuk krijgt 1 rij injectoren voor in en er worden injectoren achterin geplaatst die dan inspuiten rechtstreeks in de airhorns die in deze airbox zitten. Deze zien er zou uit, maar deze is eigenlijk voor de 5-cilinder en is dan met 1 cilinder minder: ![]() Hij is dan met 1 enkele gasklep: ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Mooi spul hoor!
En op welk termijn ontvang je dat inlaat spruitstuk dan?
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De pedalbox-set was al behoorlijk aan de prijs en heb ik vandaag betaald en word opgestuurd. De inlaat ben ik mee in overleg omdat een passende set niet bestaat. Zij gaan hem maken voor mij, maar er moet van alles overlegt en gemaakt worden alvorens deze gereed is en kan worden opgestuurd. Misschien dat ik ze dan ook te koop ga aanbieden, maar ik wil dit eerst allemaal rond hebben. Ik zal het hier ook weer vermelden als hier nieuws over is. Omdat de pedalbox al veel geld was, en er geen haast is met dit project, zal het wel een paar weken duren alvorens dit af is, het moet ook voor mij leuk blijven, aangezien dit alles niet goedkoop is. |
|
|||
|
|||
![]() Je had eerst toch zelf een pedalbox ontwikkeld?
|
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Mounting-plate voor de Tilton pedal-box idd voor in de mk2, mk3 en Corrado enz ![]() Deze komt in de auto van Skywalker38 en in de auto van Toni (Golf Rallye) Ik wil ook een soortgelijke bak hebben in mijn auto omdat je zo de vloer niet beschadigd, grip hebt, een verstelbare steun hebt voor je linker voet en het makkelijk schoon te maken is voor als je met vieze voeten in stapt ![]() Ik wil wil dan ook een bijpassende set voor aan de bijrijderskant, maar zo ver ben ik nog niet. ![]() Last edited by DutchBuild : 12-01-2015 at 19:45. |
|
||||
|
||||
![]() Btw, weet je toevallig de cilinderinhoud zuiger van zo'n Tilton set ?
Heb een maatje met hydraulisch probleempje waar het op lijkt .. koppelings cylinder gaat niet ver genoeg uit om te ontkoppelen (ja lucht lijkt eruit te zijn) zit een corrado bak op (20vt) (andere tips ook welkom) ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Bij het niet ver genoeg uit gaan, zal je moeten overstappen op een iets grotere diameter cilinder om zo genoeg olie te verplaatsen. Het zou ook kunnen met een cilinder met een langere slag, maar dat is er niet volgens mij. De diameter zou er op moeten staan. Deze cilinders zijn in veel varianten leverbaar. Ook zijn de meeste merken uitwisselbaar al zit er wel verschil in kwaliteit. Als je weet wat hij heeft, zou je uit kunnen rekenen hoeveel groter hij moet zijn om wel de volledige slag te kunnen maken. |