Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-10-2009, 22:31
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default Wielnavenleed

Nadat ik dacht goed bezig te zijn geweest door goede Golf 2 16V homokineten met nieuwe hoezen op mijn assen te zetten, bleek na inbouw mijn linker wiel niet meer te willen draaien.
Na nadere inspectie bleek de buitenste homokineet klem te lopen in de wielnaaf.

De vraag is dus: Golf 1.1, Golf GTi en Scirocco 16V, wat is er gelijk en wat is er verschillend op het gebied van:
-fuseestukken
-wiellagers
-wielnaven
-homokineten

Het geheel heeft wel gewerkt, maar dit alleen met een met de slijptol bewerkte homokineet, dit zag ik pas bij nadere inspectie natuurlijk.

Alvast bedankt.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #2  
Old 15-10-2009, 22:40
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Dit probleem had ik ook bij het monteren van 100mm aandrijfassen van een Golf 1 cabrio in een Jetta 1.
Ik heb gewoon de buitenste homokineet omgewisseld met de oude van de Jetta (die op de 1500 JB met 4 bak zat).
Dat is dus gewoon uit te wisselen.
Reply With Quote
  #3  
Old 15-10-2009, 22:44
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Probleem ook wel eens gehad, golf 2 homokineten passen inderdaad niet in een golf 1 fusee, je moet die van een vroege cabrio hebben

bij nader inzien zijn vroege cabrio gewoon gelijk aan golf 1 en late cabrio gelijk aan golf 2. Dus als je die per se wilt monteren heb je late cabrio-fusees nodig.
Anders gewoon golf 1 homokineten pakken.

Last edited by Marcski : 15-10-2009 at 22:50.
Reply With Quote
  #4  
Old 16-10-2009, 17:19
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Golf 1 homokineten erop batsen is het makkelijkste, anders moet je inderdaad je fusees omwisselen.
Reply With Quote
  #5  
Old 16-10-2009, 17:43
chris's Avatar
chris chris is offline
Pornstar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,198
Default

Vreemd...ik heb 2x een G60 in een Golf 1 GTI ingebouwd,incl de dikkere assen van een G60 (en andere kant van een latere cabrio) en beide keren geen problemen gehad.
__________________
1967 T2a Panelvan op 17" 'Fuchs' EXIT
1975 Golf LS 'Swallowtail' 20VT EXIT
2000 Audi TT Quattro 225pk op 19" Bentleys en air EXIT
2008 Audi A5 Coupe TFSI 210pk S-line 20"EXIT
1968 Chevrolet Camaro RS 327 V8
1992 Nissan 300ZX Twin Turbo
Reply With Quote
  #6  
Old 16-10-2009, 18:03
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Prijs je gelukkig Chris.
Het is een heel bekend probleem.
Heb hier een aantal setjes fusee's en die zijn allemaal verschillend.
Niet alleen de toelaatbare naafdiameter maar ook de maatvoering van de oortje waar de rembrackets op komen.
Daar heb ik weer gezeur omgehad om de Willwood remmen te pas te maken.


Het is maar net welke machine de bewerking gedaan heeft....
Reply With Quote
  #7  
Old 16-10-2009, 18:44
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Meestal lopen de homokineten "vast" op de oogjes van de borgveer die het lager op zijn plaats houdt.
Deze zijn vaak te groot en komen net tegen de homokineet aan.
Dus een stukje van het oog afslijpen en dan even weer proberen.

Gr Jan.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-10-2009, 23:09
Wim.'s Avatar
Wim. Wim. is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 452
Default

Er zit een bepaalde rand op de homokineet, als je die wegslijpt past het gewoon goed. dus het randje wat aanloopt weg slijpen.

Het is idd een bekend probleem, en word vaker zo opgelost.
En heeft ook geen nadelige gevolgen.
__________________
Oldy: VW Scirocco LS '74
Daily: Audi 80 2.8 Quattro
Project: VW Scirocco GT(i)
Reply With Quote
  #9  
Old 17-10-2009, 08:28
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

De wielnaven zijn anders,fusee is het zelfde
De oude golf 1 cabrio tot 87 is de wielnaaf dunner
En bij de nieuwere dikker
Daardoor is bij de nieuwere de aanlegrand op de homokineet groter [53mm ipv 50 bij de oude
Zelfde geld voor golf 2


Vergelijk de wielnaaf maar met die van jou
Reply With Quote
  #10  
Old 20-10-2009, 21:44
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Bedankt allemaal voor de reacties.

Toch maar ff de slijptol langs de homokineet gehaald en past perfect nu.

Alleen bij 85 km/h in 5e versnelling (1600 toeren) trilt er nog iets in de aandrijflijn.
Is wel redelijk ver verlaagd, waar was die Cabrio korte as voor nodig, weleens iets over gelezen?

Alvast bedankt weer.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #11  
Old 21-10-2009, 06:15
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Bedankt allemaal voor de reacties.

Toch maar ff de slijptol langs de homokineet gehaald en past perfect nu.

Alleen bij 85 km/h in 5e versnelling (1600 toeren) trilt er nog iets in de aandrijflijn.
Is wel redelijk ver verlaagd, waar was die Cabrio korte as voor nodig, weleens iets over gelezen?

Alvast bedankt weer.



Veer je in, komt de as iets naar binnen.
Het kan zijn dat wat jij voelt, het aanlopen van de as is in de bakhomoknieet.
Heb je pech, druk je het dopje (in je bakflens) stuk en loopt je bak leeg als je de homokineet losmaakt.
Reply With Quote
  #12  
Old 21-10-2009, 10:38
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

je rijdt toch met 17inch? Dan zal het verlagen wel meevallen
Reply With Quote
  #13  
Old 23-10-2009, 21:18
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Wel praktisch zonder rubber er omheen: 185/35-17.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum