![]() |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ga ik nog even navragen bij mijn broer (apk mannetje). De codes gelden volgens hem, dus voor de auto's die zijn toegelaten na 31-12-2006. Gaat het maandag nog even precies uitzoeken. Last edited by zuivere311 : 17-04-2009 at 22:16. |
|
|||
|
|||
![]() Ik kreeg dit toegestuurd.
Xenon informatie - Wetgeving Wetgeving Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon als accessoire uit te rusten. Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen. De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend 'strooilicht' zorgen. Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk. Vorig jaar is de invoering van de eisen al bekendgemaakt. Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto's. Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie. |
|
||||
|
||||
![]() Mijn auto (golf3 met golf4 lampen) is vandaag afgekeurd mede door de verlichting. In mijn auto zit ook xenon verlichting maar door die lampen is het lichtbeeld niet goed. Er zitten overal vlekken in het licht beeld. Ik moet dus zoiezo gewone h4 lampen plaatsen voor iedere keuring.
|
||||
|
||||
![]() ff verplaatst naar algemeen.
|
||||
|
||||
![]() even 2 topics samengevoegd.
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
ja bedankt he ![]() ik denk waar is mij topic in ene gebleven (had je niet even een pm kunnen sturen)
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Als jij nu eerst had gezocht,dan had ik de topics niet hoeven samenvoegen Want nu heb je um wel gevonden ![]() Volgende x krijg je een pb ![]() M.vrgr Peter |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat was al zo voor dat deze regels van kracht gingen. Standaard voor de keuring altijd even je lampen eruit halen, bespaart je een extra ritje. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Duurt even, maar inmiddels reactie van de RDW....
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende. Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met: een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt. Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen. De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie. Bij voertuigen in gebruik genomen voor 01 01 2007 is de eisv van een koplampreinigings installatie niet verplicht. Bij de APK wordt daar dus niet op gecontroleerd. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Medewerker Klantenservice RDW
|
||||
|
||||
![]() MOOI, xenon in de jetta!
|
|
||||
|
||||
![]() Maar onthoudt ook ff dat de politie weer andere eisen stelt dan dat de APK goedkeurt
![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
mja, iets met lenzen dacht ik te lezen. Ben in de war met de audi, die had al lenzen in de koplampen. licht armaturen is het mechanisme wat de verlichting tot stand brengt? houder, reflector, type glas enz enz? |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De behuizing waar je lamp inzit... oftewel, mooi woord voor koplamp ![]()
|
||||
|
||||
![]() we komen er wel uit samen....
|
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Betekend dus dit altijd moet hebben als je xenon wil voeren ongeacht bouwjaar.
|
|||
|
|||
![]() klopt en tevens juist..
de armatuur (koplampunit) en het lichttype (halogeen of xenon) moet op elkaar afgestemd zijn...
![]() |
|
|||
|
|||
![]() mooi want een gewone originele h4 lamp met xenon verblind je altijd..... Bouw gewoon een paar lampen in met een projector lens dan is dat probleem al veel en veel minder
|
|
||||
|
||||
![]() achja.. Xenon is Soms irritant.. maar wel mooi..
het word denk ik wel tijd voor wat regeltjes.. |
|
||||
|
||||
![]() ik heb al een bekeuring gekregen voor mijn xenon
![]() ![]() |