#1
|
||||
|
||||
32B; omboren 4x100 > 5x100
Ik ben van plan om de Passat te voorzien van een 5x100 steek, dit is momenteel 4x100 zoals alle oudere VW's.
Aan de voorzijde voorzie ik geen problemen; - 3 van de 4 gaten dichtmaken (m12 erin, dichtlassen en glad slijpen) - 4 gaten opnieuw boren en m12 erin tappen. (allemaal sneller getypt dan gedaan, maar het is relatief sim-pel). Aan de achterzijde wordt het lastiger. Ik had namelijk het idee om dit hetzelfde te doen als de voorzijde. Maar ik had er niet over nagedacht dat je gietijzer niet kan lassen. Het is mogelijk dmv warmstoken, lassen en langzaam laten koelen, maar of dit écht goed is ben ik nog niet over uit. Dit wil ik overigens nog wel uit gaan proberen. Ik ben ook al op zoek gegaan naar trommels van een andere VW met een 5x100 steek. Een Polo van 2004 heeft dit, alleen is het wiellager compleet anders. Iemand nog andere suggesties? Ombouwen naar schijven kan ook, al weet ik niet wat ik kan gebruiken (Golf 16v remmerij?). Maar wat veel handiger is, trommelremmen vind ik prima voor achter, zijn blinde trommels. Alleen is de vraag; zijn die zo te krijgen? Kortom, iemand nog ideeën en/of tips?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#2
|
||||
|
||||
Wat de voorzijde aangaat, als het goed is kun je hier ook naven zonder gaten kopen, via een forumlid. Die draait ze dus en daarna kunnen gaten op elke willekeurige steek geboord worden.
De achterzijde, voor kevers bestaan trommels zonder gaten/draadeind. Kun je dat voor de Passat ook niet vinden. Buiten dat denk ik inderdaad dat het kopen van een 16V achteras het makkelijkste is, waarbij ik er vanuit ga dat de gaten voor de astappen gelijk zijn. 5x100 en 4x100 achterschijven zijn gelijk. |
#3
|
||||
|
||||
Thnx Ruben, voor je bijdrage
Net weer even snel wat gezocht en tot het volgende gekomen; Passat origineel; - Schijven 239x35x12mm - Remblokken 137,7 x 51,2 x 19,7 Vooras: - Naaf zelf dichtmaken (eitje) - Schijven van Polo 1.2 2004 5x100, 239 x 35 x 18mm - Remblokken van Golf 2 GTI 8v 137,8 x 51,2 x 15,3mm Achteras (klauwen): - Naaf van Golf 2 16v, zelf dichtmaken. - Klauwen van Golf 2 16v - Schijven van Corrado VR6 5x100, 226 x 72 x 10mm - Remblokken van Golf 2 GTI 16v 87 x 52,9 x 15mm Ik moet het verder nog in detail uitzoeken, én ik weet nog niet hoe ik de klauw op de achteras vast ga zetten
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#4
|
||||
|
||||
Adapter aan de achterzijde is geen optie?
Anders de getapte stukken van de trommel uitboren/honen en daar bussen in persen van staal. Dan kan je daarna de boel weer boren naar 5x100. 3 van de 4 gaten komen helemaal niet in de buurt van de voormalige gaten.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#5
|
|||
|
|||
Ik zou nog liever met adapters rijden als met dichtgelasten en opnieuw geboorde originele naven...
Je moet even nadenken over hoe een naaf gefabriceerd worden en wat er gebeurt als jij daarin gaat lassen en boren (denk aan sterkte, materiaal etc)... |
#6
|
||||
|
||||
Is het niet mogelijk beide steken te hebben? Ik geloof dat sixpack het heeft gedaan op zijn bora.
|
#7
|
||||
|
||||
Adapters (nog) geen optie. Ik wil namelijk adapters van 5x100 > 5x130 kunnen monteren.
De werking van persen; gat naar 12mm uitboren en een bus van 12,een-klein-beetje erin zetten (12,5 ofzo?)? Hoeveel mm bus moet ik erin persen? Dat 3 van de 4 gaten niet in de buurt komen wist ik Ik heb ook nog zitten denken om een complete achteras van een VR6 te monteren, dan ben ik in principe ook klaar. Alleen weet ik niet of dit qua afmetingen gaat passen. Het principe van de achteras is hetzelfde als mijn huidige as..
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#8
|
|||
|
|||
Kun je niet een naaf monteren die origineel 5x100 heeft voor?
En sowieso kun je met adapters toch ook gewoon van 4x100 -> 5x130? |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Jawel, VR6 naaf bijvoorbeeld. En dan dus ook ombouwen naar schijven (zie hierboven) Quote:
Klopt, maar dat is te simpel
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Haha, je wilt een beetje de tijd doden of wat
__________________
Member of Dub05 |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Naaf van Golf2 ?? Een Golf2 heeft achter toch geen naven, maar toch gewoon een schijf/naaf in één ??
__________________
Alain Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
jep. Lagers pers je in de schijf/ op de astap.
Zit geen naaf op.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Jep, heb nog niet genoeg projectjes Okay, dus een astap van 16v op de originele as schroeven en hier een 5x100 VR6 schijven met 16v lagers op schuiven.. Gaten van de naaf komen bij mijn weten overeen met die van de Passat. Vraag is alleen hoe ik de klauw ga monteren.. Heeft er iemand foto's van een 16v achteras (gericht op de montage van de klauw)?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro Last edited by Gijs : 04-11-2008 at 11:45. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Astap voor trommelremmen eraf, astap voor schijfremmen ervoor in de plaats. Past maar op een manier. De remklauwen monteer je op de astap. Dat is ook de reden dat de astap vervangen moet worden. De achteras van een Golf 2 en Passat zijn in principe hetzelfde. Achteras rubbers en de beugel voor de remkrachtverdeler zijn anders dat is het enige verschil. Of er wel of geen stabilisator inzit maakt voor de montage van de remmen geen verschil. Bedenk wel dat je een remkrachtverdeler nodig hebt en dat sommige hoofdremcillinders van de 32B modellen niet geschikt zijn voor schijfremmen achter.
__________________
WWW.MIVW.NL |
#15
|
||||
|
||||
Maar wat doe je moeilijk, je kunt zonder dichtlassen ook 5*100 boren, en dan de schijven ook omboren dan hoef je ook geen nieuwe schijven.
En achter hetzelfde doen werkt prima hoor. Ik heb dit bij mijn eigen golf ook gedaan, dus mocht je een foto willen dan laat je het maar weten. |
#16
|
||||
|
||||
5x100 boren in een 4x100 naaf is niet netjes.. Heb je 2 gaten waarbij je vrij dicht op de oude gaten zit. Ik zou daar niet mee willen rijden.
Oude gaten opboren en dichtpersen is dan netter. Heb je in ieder geval weer materiaal in de oude gaten zitten, zodat het geheel no enigzins sterk is. Evt zaag je stukjes draadeind af en lijm je die met Locktite in de oude gaten. 12 persbusjes laten maken kost ook de wereld niet
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#17
|
|||
|
|||
Hallo wat het betreft het dichtlassen van de gaten in de voornaaf ben ik bang dat door de warmte je behuizing waarin je lager zit ook vervormd dat zal wel minimaal zijn maar mischien toch genoeg om je lager kapot te laten lopen ?
Ik ben hierover ook al geruime tijd over aan denken dit tedoen bij een golf 1. mvg JVH |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Okay, wat betreft de montage van de klauw valt dat weer mee. Alleen wanneer is een hoofdremcilinder geschikt voor klauwen achter? Het beste kan ik dan misschien wel de hoofdremcilinder vervangen voor een Golf 16v HRC.. Een remkrachtverdelen zit er nu al onder. @ Martiepartie; M12 in een gat draaien en met locktite vast zetten, is dat echt zo sterk? Dit vind ik namelijk ook wel het proberen waard Dat idee van busje persen lijkt me ook wel iets om te proberen voordat ik naar schijven om ga bouwen
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#19
|
||||
|
||||
Dat dichtlassen moet ook niet terwijl alles nog ingebouwd is.
Maar zoals gezegd, volgens mij is helemaal niet lassen nog beter. Wat ik zelf zou doen als het mijn auto was: Cabrio16V proberen te contacteren en 2 naven laten maken: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27520 Dan heb je dus echt goed en veilig 5x100 op je vooras. En je schijven omboren, die Polo schijven lijken wel te passen maar ik vraag me af of je wel wegkomt met de offset van de schijf en nog wat andere maten zoals de binnenmaat van de schijf (de hoed, binnendiameter). Dus gewoon je schijven omboren. Achter 16V Mk2 spullen monteren en Mk3 GTI/VR6 schijven monteren. Tot slot alle remmerij op orde brengen Ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt |
#20
|
||||
|
||||
Ik heb het zo gedaan.. 5x100 naar 4x100 (in mijn geval 1 bout M14 omdat dat makkelijker is dan dichtlassen,helicoils e.d. tis supersterk/taai materiaal die rem/naven ... 1 kant 1 dag over gedaan, en een dozijn wolfraam boortjes gemold. suc6 met je keuze, vergeet niet dat bij dichtlassen de materiaal structuur veranderd door de hoge warmte inbreng, wat misschien een minder sterke eigenschap tot gevolg heeft. |