![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Heb ik weer, valt vandaag tijdens het rijden mijn radio uit..Ik dat ding weer aan, balen, bij de volgende rotond, weer eht zelfde verhaal. Blijkt dat als ikop mijn rem trap, er niet genoeg stroom is om de radio ook nog te laten werken. THuis auto neergezet, en daarna wilde hij natuurlijk niet meer starten.
Accu 'raampje' is zelfs na een uur aan de lader nog zwart, maar de auto start nu wel weer. Wat kan dit zijn? Accu kapot? Dynamo kapot? Hoe kan ik meten of de dynamo het nog doet? Lampje brand touwens niet. Ik las iets over accupool los doen terwijl de motor draait, als ik dit doe slaat de motor af. Wie kan me helpen? |
#2
|
||||
|
||||
![]() Oja, deze week ook al een keer eerder gestart (koud) mbv. startkabels.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() De laadspanning meten als de motor loopt, deze moet ongeveer 14 volt zijn...
Of de accu zelf natuurlijk..
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Als de motor loopt meet ik 11.8 volt. Als het contact uit is 11,9.
Wat is er waar van de opmerking dat als je met lopende motor een accupool lostrekt, hij door zou moeten lopen, en anders is je dynamo stuk? |
#5
|
||||
|
||||
![]() dynamo versleten dus
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
11,8 is echt te weinig....dynamo eraf halen en koolborstels, spanningsregelaar en lagers controleren. 11,9 is goed op accu zelf als contact uitstaat. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Ik heb de accu laten testen, deze was in ieder geval op, dus maar een nieuwe er in gezet. Denk dat ik de dynamo ook nog even ga nakijken.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() 11.8 is ongeveer de spanning van de opgelade accu
Ga ermaar van uit dat de spanningsregelaar kapot is Als er geen speling op de lagers zit is het voldoende om alleen die te vervangen |
#9
|
||||
|
||||
![]() `
Last edited by Golf_1_gts : 16-11-2007 at 19:39. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Ik ben er uit, zaterdag reed ik na een beetje hulp bij het starten naar huis, zie ik oppeens dat mijn lichten het niet/ nauwelijks mee doen.. Ik vloeken, en 100m voor m ijn huis slaat de boel weer af, kon nog doorrollen tot 2 wielen op de oprit stonden.
Ik er onder kijken bij de dynamo, zag ik waar de kabel op het carter zit een draadbreukje, opgelost ![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Als je een pool van de accu haalt, dan zou de motor moeten blijven draaien. De dynamo moet voldoende geven om de motor draaiende te houden en de accu bij te laden. Asl de dynamo kapot is dan blijft de motor draaien totdat de accu uitgeput is.
Of dit tegenwoordig nog zo is met alle electronica en computers??? Gelukkig heb je het al gevonden.
__________________
![]() LR Freelander (Werkpaard) MB A160 (Boodschappen) VW GOLF S '80 (Hobby) |
#12
|
||||
|
||||
![]() Thanks mate!
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Gozah, je PeeBee-bakkie zit vol!
__________________
www.dub05.com |
#14
|
||||
|
||||
![]() Nieuwe accu dus voor onnodig erin laten zetten....
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Mja, ik heb hem laten testen en de uitslag was dat de accu in ieder geval op was, maar niet per definitie de oorzaak van het probleem. Nu heb ik liever uit voorzorg iets vervangen, dan als ik het heel hard nodig heb, dus onnodig was het niet. Misschien niet persé noodzakelijk op dat moment.
(en er in zetten kan ik zelf wel hoor, zo a-technisch ben ik ook weer niet) |
#16
|
||||
|
||||
![]() merkte je het alleen bij de radio of bij meer dingen? zoals: verlichting, kachel-radiotor etc?
omdat je een slechte massa hebt, wordt je weerstand groter door die kabel, waardoor je spanningsverlies krijgt. dus je verlichting schijnt minder fel enz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht) volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht) volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip) |
#17
|
||||
|
||||
![]() geluk dat de dynamo nog heel is... vaak klappen de diode's eruit als je de pool los trekt tijdens het lopen, om dat ie dan zijn spanning niet meer kwijt kan...
bij auto;s van tegenwoordig hoef je t iig niet te flikken wan dan heb je gelijk de grootste schade! een keer met een c-classe mee gemaakt dat het met de pool erop doen terwijl het contact aan stond mis ging, piekspanning en boord comp. was dood! |
#18
|
||||
|
||||
![]() @Geert, ik merkte het met meer dingen, maar ik dnek dat mijn versterker de meeste stroom trok. Ook bij grootlicht/achterruitverwarming merkte ik dat er iets niet helemaal goed was.
|