![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Mn GTI is gekeurd en op de baan en wat ik direct merkte toen ik ermee reed was dat er een soort gierend/huilend geluid van de motor komt. Eerst dacht ik dat het van de versnellingsbak kwam, binnen in de auto klinkt het gelijk een straigt-cut versnellingsbak maar dan veel minder zacht. Maar als ik stil sta en de koppeling indruk is het er nog steeds.
Ik heb ook gemerkt dat het toerentalafhankelijk is. Nu heb ik nog nooit een originele motor van dit type horen draaien buiten de mijne, en voor de rest heb ik meer ervaring met dieselmotoren. Wat ik dus wil weten is: is dit normaal, is dit gewoon hoe dit soort motor klinkt, of is er ergens iets aan vervanging toe? |
#2
|
||||
|
||||
![]() Doet me denken aan een riem wat te strak zit. En nu kan een lager dat niet waarderen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Alle riemen zijn vervangen geweest, incl spanrol. Dus misschien is dat wel het probleem, ik zou me eens zo een spanningsmetertje moeten kopen om de riemspanning te meten... Alternatorlager is het niet, dat dacht ik eerst maar deze giert niet. Komt meer van echt naast het blok. Zou de spanrol zo een geluid kunnen geven als de riem wat overspannen is? |
#4
|
|||
|
|||
![]() Distributieriem staat te strak.
Dit geluid maakte mijn mk1 GTI met DX motor ook toen ik hem kocht. De riem moet je net kunnen 90 graden kunnen draaien tussen duim en wijsvinger. Dit doe je halverwege , tussen nokkenas tandwiel en hulpas. grt yal |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Zeker dat het 90° moet zijn? Mijn boek zegt dat bij een 16v het 45° moet zijn. Zo heb ik hem dan ook gezet. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Ligt eraan hoeveel kracht je in de vingers hebt😂
Ik doe ze liever ook op 90', ervaring is dat je ze eerder te strak als te slap hebt staan.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Ik doe het op gevoel.
Je moet er rekening mee houden dat de motor uitzet als deze warm is. Koud mag ie iets aan de losse kant staan. Als deze dan warm is dan is de spanning correct. probeer het maar eens. Uiteraard niet zo los dat het risico op verspringen bestaat. ![]()
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 10-11-2015 at 12:26. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Heb hem nu iets losser gezet zodat ik hem bijna 90° kan verdraaien. Het geluid lijkt me nu weg, wat denken jullie?
Ze geven in mijn boek spijtig geen spanning op, anders kon ik een spanningsmetertje lenen en hem perfect zetten. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Distributie staat idd te strak.
Moet vrij los staan hoor bij koude motor. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Klinkt stukke beter, geen gejank van het lager
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Heb hier zo een 200km mee gereden, kan ik gevolgschade verwachten of niet? Motor heeft 88k km.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Nee denk het niet, maar let wel even op de geluidjes.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ok bedankt! ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]() Quote:
De bout v/d spanrol moet op 45nm! Aantal schaaldelen VW 210 13....14 Grt Yal |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Mijn boek van Bentley Publishing zegt: "The belt is tensioned correctly when it can be twisted by hand no more than 90°. On 16v engines the belt is tensioned correctly when it can be twisted no more than 45°" Bout van spanrol staat op 45Nm ![]() Wat bedoel je met aantal schaaldelen? |
#16
|
|||
|
|||
![]() ''schaaldelen'' staat in werkplaats handboek van VW , dat i.c.m. speciaal gereedschap VW 210.
|
#17
|
|||
|
|||
![]() De riem van mijn mk1 GTI met DX motor staat idd. losser dan v/d KR 16v.
|
#18
|
||||
|
||||
![]() die VW210 is het spanningsmetertje klopt dat? maar wat zijn schaaldelen?
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Geen idee , nooit zo'n ding in mijn handen gehad.
Ik denk dat dit vanzelf sprekend is als je het gereedschap in je handen hebt ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]() Ok ik denk dat ik het snap! Heb zo een tooltje kunnen lenen van een docent op de hogeschool waar ik les volg. Schaaldelen wordt me nu duidelijk, zit een schaalverdeling op waarop je de spanning afleest. 13-14 schaaldelen betekent dus dat de riem genoeg spanning heeft als de meter op 13-14 staat.
Waar heb je die info gevonden? |