Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-05-2012, 17:26
Tino's Avatar
Tino Tino is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 175
Send a message via AIM to Tino
Default vraag over distributie

Ik heb een vraag over de ditributie van een 1.8 ADZ Motor, iemand heeft er bij mij een distributie opgezet maar volgens mijn staat hij niet goed als ik de Krukas draai naar het punt dat de eerste bougie omhoog staat (meest linkse als je voor de auto staat) en ik in het kijkgat kijk bij de versnellings en zie het teken wat daar hoort maar dan staat de nokkenas niet op het punt O T.
Als ik de nokkanas wel op het punt van O T zet staat de eerste bougie wel om hoog maar zie ik niet het teken van de krukas in het kijkgat.
En volgens mij staat die tussen as ook niet goed, en kan iemand mij vertellen wat de juiste stand van het merkteken (streepje inkeeping)van de stroom verdeler is ten opzichte van het motorblok


Tino
Reply With Quote
  #2  
Old 22-05-2012, 18:41
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Op je ontstekingshuis staat een klein streepje. En van de nokkenas moet je het streepje aan de binnenkant gebruiken. Anders moet je ff pic uploaden
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 22-05-2012, 19:10
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Ik denk dat er meer aan de hand is met je motorblok als je bougies omhoog gaan staan
Reply With Quote
  #4  
Old 22-05-2012, 19:48
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Op je ontstekingshuis staat een klein streepje. En van de nokkenas moet je het streepje aan de binnenkant gebruiken. Anders moet je ff pic uploaden

Gewoon OT markering voorzijde distributietandwiel gebruiken en gelijk zetten met merkteken op het kapje, dan moet de vliegwielmarkering op 0 staan (= Bovenste Dode Punt, BDP). Je Rotor van de ontsteking staat dan inderdaad op het merkstreepje.
Ik heb die van mij zo afgesteld vorig jaar en staat goed zo (20000km momenteel)
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk

Last edited by Yellowbug : 22-05-2012 at 20:08.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-05-2012, 21:03
Tino's Avatar
Tino Tino is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 175
Send a message via AIM to Tino
Default

Hallo iedereen ja ik schrijf het een beetje knullig zie ik maar ik bedoel natuurlijk dat de zuiger om hoog staat in het eerste bougie gat, maar ik maak hier uit op dat de nokkenas en de krukas tandwielen nu niet goed staan.
En er staat toch ook een teken op dat midden tandwiel die stand van de roter bepaald en dan kan je met de stroomverdeler hem verder bij draaien??
Als hij weer normaal loopt dan kan ik even naar een garage rijden om met zo een lamp de ontsteking helemaal precies op tijd te krijgen
Reply With Quote
  #6  
Old 22-05-2012, 21:19
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Quote:
Originally Posted by Tino
Hallo iedereen ja ik schrijf het een beetje knullig zie ik maar ik bedoel natuurlijk dat de zuiger om hoog staat in het eerste bougie gat, maar ik maak hier uit op dat de nokkenas en de krukas tandwielen nu niet goed staan.
En er staat toch ook een teken op dat midden tandwiel die stand van de roter bepaald en dan kan je met de stroomverdeler hem verder bij draaien??
Als hij weer normaal loopt dan kan ik even naar een garage rijden om met zo een lamp de ontsteking helemaal precies op tijd te krijgen

Staat ook een merkteken op je hulpastandwiel ja. Maar wanneer je ontsteking goed staat of bijna goed, maakt dat eigenlijk nog weinig uit. Dan kun je in weze je ontsteking laten afstellen. Belangrijkste is dat de merktekens van de krukas (of vliegwiel) en nokkenastandwiel goed staan.
Het hulpastandwiel (of middentandwiel zoals jij het noemt), kan voor de cosmetica goed gezet worden, maar moet niet persé.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #7  
Old 22-05-2012, 21:27
Tino's Avatar
Tino Tino is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 175
Send a message via AIM to Tino
Default

Ja maar die ontsteking staat helemaat niet goed, dat streepje van de stroomverdeler staat om het zomaar uit teleggen op 12 uur stand terwijl hij normaal op ongeveer 2 uur staat??
Reply With Quote
  #8  
Old 22-05-2012, 21:32
Tino's Avatar
Tino Tino is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 175
Send a message via AIM to Tino
Default

ik bedoel dat ik de stroomverdeeler zo heb moeten verdraaien dat hij gelijk aan de rotor kwam staan.
Maar ik ga eerst even zorgen dat de nokkenas en de krukas gelijk op de tekens staan
Reply With Quote
  #9  
Old 22-05-2012, 21:42
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Ontsteking staat wel vaker anders gedraaid om hem goed te krijgen
Maar je zei in een eerder bericht dat als de zuiger helemaal boven staat, het merkteken van het nokkenastandwiel goed stond
Heb je op de bak bij het vliegwiel de groene dop er helemaal uit gedraaid? dan pas zie je de merktekens op je vliegwiel (ik bedoel dan de grote dop)
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #10  
Old 22-05-2012, 22:12
Tino's Avatar
Tino Tino is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 175
Send a message via AIM to Tino
Default

Ja dat klopt maar die zuiger gaat 2 x om hoog als je hem helemaal rond draait van af het punt van het vliegwiel, en de dop is er helemaal af, en bij de ene keer staat de krukas goed en als de zuiger omhoog gaat en als hij dan weer omhoog is staat de nokkenas goed, het is toch zo dat wanneer het teken van het vliegwiel goed staat ook dat van de nokkenas op het teken moet staan
Reply With Quote
  #11  
Old 22-05-2012, 22:18
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Klopt!
Je krukas draait twee keer rond terwijl de nokkenas dan maar één keer rond is gegaan (een keer is het de compressieslag de andere keer de uitlaatslag) Alleen is je merkteken op het vliegwiel vaak heel slecht te zien (staat een 0 als het goed is).
Merktekens is;
cil 1 op bdp,
vliegwiel merkteken op 0
rotor wijst naar steepje op verdelerhuis
Merkteken nokkenas op OT
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #12  
Old 22-05-2012, 22:38
Tino's Avatar
Tino Tino is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 175
Send a message via AIM to Tino
Default

Ik zie geen 0 op het vliegwiel maar een soort uitsparing als de eerste zuiger omhoog staat, wat is bdp Bovenste ...... Punt, maar die rotor moet toch ongeveer op twee uur positie uitkomen en dat is te doen middels het midden tandwiel
Reply With Quote
  #13  
Old 22-05-2012, 22:47
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Bovenste dode punt. Zuiger kan niet verder omhoog.
Er staat echt een 0 op je vliegwiel, maar zoals eerder vermeld, is het slecht zichtbaar.
Je kunt ook aan de distributiezijde op je krukaspoelie kijken. Hierin zit een klein kerfje op de rand aan de distributiekant. Op de afschermkap van de distributie staat net boven de poelie een pijl. Die staan tegenover elkaar als de eerste zuiger in bdp staat.

Ontsteking (rotor) moet idd normaal op ca 2uur staan, maar hier wordt vaker niet goed gekeken naar de stand van het tussenastandwiel en wordt het ontstekingshuis zodanig verdraait dat ze de ontsteking toch goed krijgen.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #14  
Old 11-07-2012, 11:44
Tino's Avatar
Tino Tino is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 175
Send a message via AIM to Tino
Default

Het klusje was al geklaard maat ik had een streep i.p.v. een 0 op het vliegwiel staan
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum