![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Aangezien ik begin volgend jaar op zoek ga naar een golf 4 TDI wil ik even weten wat de verschillen zijn in de TDI motoren.
Naar mijn weten zijn er 3 verschillende motoren? 90 PK, 110 PK en 130 PK? Wat is het verschil tussen die motoren? De bedoeling is sowieso om de motor te laten chippen. Welke motoren zijn daar beter bestand tegen? Zitten er nog slechte bouwjaren bij van de golf 4 wie ik beter niet kan nemen?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#2
|
||||
|
||||
![]() Je hebt verdeelpomp en pompverstuiver motoren in verschillende uitvoeringen.
Als je een 150pk pd hebt hoef je niet zoveel aan te doen,pd is pompduse. Een 90 pk kun je als je er flink geld in pompt makkelijk boven de 200 pk krijgen. Alle onderblokken hebben de zelfde basis. Alles hangt van je verstuivers,nozels en turbo af. Je kunt complete pakketten kopen voor dik geld en je krijgt een berg vermogen en koppel. Ik zou zeggen kijk eens rond op de www.tdiclub.n En praat eens met de jongens van Jeroen Dik/JB |
#3
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Zo ver wil ik niet met de motor gaan. Heb de auto voor dagelijks gebruik nodig. En ga dan gemiddeld 120 km per dag rijden. Dus de motor moet betrouwbaar zijn maar wel redelijk pittig. Vandaar zat ik te denken aan een 90 PK motor en die te laten chippen. Want van de 90 pk uitvoeringen zijn er genoeg van en te krijgen voor een redelijke prijs. Maar het belangrijkste is dus dat de motor nog wel enigzins betrouwbaar is na het chippen. Ook al heeft de auto meer gelopen als 2 ton. Ik las laatst iets hier van jou dat de sterkere motoren bronzen bussen hadden in de zuigers. Dus dat ze hogere vermogens aankunnen. Is dat dan het enigste verschil in de onderblokken?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#4
|
||||
|
||||
![]() Golf 4 heeft de 2e generatie tdi motoren,ik heb een AFN 110 pk.
Een 1Z 1e generatie heeft geen bronzen bussen,daar hoef jij je geen zorgen om te maken,de nieuwe blokken hebben dat standaard. Als je g4 gechipt is tot een 130/140 pk blijf je rijden en lachen. succes |
#5
|
|||
|
|||
![]() Haal je uit zo'n 1Z 130 pk zonder verdere aanpassingen? Dus alleen een chip op maat en voor de rest niks?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#6
|
||||
|
||||
![]() 1Z is een oud type tdi,de eerste generatie tdi en die zitten veel in golf 3.
Een chip en andere verstuivers,van een 110 pk Er zit waarschijnlijk een ALH in of een AGR. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Zo'n ALH of AGR is een klep wat je moet afdoppen toch? Sorry ben echt een leek op diesel gebied.
Verstuivers van een 110 PK diesel passen zo in een 1Z 90 PK diesel? Moet er dan nog wat aan de dieselpomp aangepast worden of doen ze dat als de auto de bank op gaat? Wat is de motorcode van zo'n 110 PK diesel?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#8
|
||||
|
||||
![]() ALH en AGR zijn motor codes.
1Z zit in een golf 3 en niet in een golf 4. Motor code ASV is 110 pk die kan je het best hebben. Daar haalt men lachend 140 pk uit |
#9
|
|||
|
|||
![]() Ok duidelijk.
![]() En uit een ALH of AGR kan ik met de verstuivers van een ASV ongeveer 130 PK halen? En uiteraard de bijbehorende NM. ![]() zit er dan ook nog verschil in de turbo tov die ALH, AGR of ASV?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#10
|
||||
|
||||
![]() Ja die van de ASV is groter,een klein beetje.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ondanks de problematiek rondom koppakkingen en tikkende koppen? Persoonlijk ging ik voor een AXR, ASZ of ARL. Allen pompverstuivers van de 2e serie en lopen lekker. Wel iets gecompliceerder, dus als je pech hebt iets duurder in onderhoud.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#12
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Waarom wil je gaan chippen ? Ik zou dan meteen voor een tdi gaan met standaard wat meer pk's. asz bijvoorbeeld, dan zit je standaard op een 130 pk en daar kan je de eerste tijd zeker mee vooruit ![]() Wil je dan in de toekomst dan toch iets meer pk's kan je dat nog altijd laten doen.
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside" vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad |
#13
|
|||
|
|||
![]() @ turbo-variant
Wat bedoel je met gecompliceerder? @Ronaroot Het aanbod van de 90 pk diesels is veel ruimer en het aanbod daarvan ook goedkoper. Daarom wil ik hem laten chippen om toch wat meer vermogen eruit te krijgen.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#14
|
||||
|
||||
![]() De 90pk en 110pk motoren zijn eigenlijk hele simpele en redelijk degelijke motoren. Zou kunnen zeggen dat deze zijn oorsprong vindt in de 1.5/1.6d die al in de Golfjes 1 te vinden waren.
De pompverstuivers zijn een stuk nieuwer qua ontwikkeling. Lopen daardoor naar mijn mening ook mooier en schoner. Nadeel is dat deze motoren ook hun specifieke problemen hebben, wat in sommige gevallen duur kan zijn. Zaken als een defecte kabelboom voor de pompverstuivers komt wel eens voor, maar is niet duur. Een defecte pompverstuiver daarentegen wel. Wat ook een PD probleem is, al kan de motor daar niet veel aan doen, is slijtage aan alles tussen krukas en wielen. Door het hoge koppel krijgen 2massavliegwiel, koppeling, bak en aandrijfassen flink op de donder. (al is de bak redelijk probleemloos) Ieder nadeel heb z'n voordeel, dus dat hoge koppel merk je wel terug in het rijden. Of dat opweegt tegen het nadeel is aan jezelf. (al heeft een gechipte 90pk dezelfde problemen, vaak erger) De 90pk's zijn inderdaad meer te vinden omdat dit de eerste Golfjes 4 waren. De VP'-TDI's (90 en 110pk) zijn geleverd tot halverwege 2002 ergens. (dacht ik) De pompverstuiver was toen ook al op de markt in de vorm van de 115pk TDI. De 100, 130 en 150pk zijn hier weer doorontwikkelingen van en leverbaar vanaf 2002 geloof ik.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl Last edited by Turbo-Variant : 30-12-2010 at 21:58. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Thanks voor de uitleg.
Denk toch dat ik op zoek ga naar een 90 of 110 Pk versie. Gewoonweg omdat het aanbod groter is en de auto's goedkoper zijn.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#16
|
|||
|
|||
![]() http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:Motoren
Maar ik heb een AGR gehad en ik vond het een top auto en motor!
__________________
Kever 1959 |
#17
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Goede link! Wordt al weer wat duidelijker zo. ![]()
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#18
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Waarom maak je gewoon niet eens wat proefritjes in auto's met verschillende types motoren. Ik heb zelf eerst een 110pk gehad en nu een 130pk pd en is echt een wereld van verschil. Moet wel erbij zeggen dat die 110 in een mk4 lag en die 130 in een mk2 dus kwa gevoel van auto ervaar je het zowiezo anders maar buiten dat is er gewoon veel verschil in "maar" 20 pk Zoals ik al zei, maak gewoon eens verschillende ritjes, succes ![]()
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside" vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad |
#19
|
||||
|
||||
![]() Toen ik vorig jaar op zoek was (heb de mijne nu 1 jaar en 2 dagen) dacht ik ook van, als het maar een TDI is dan vind ik het prima. Maar al zoekende kom je er toch achter dat als je je budget iets opkrikt er een heleboel auto's bijkomen in je zoekgebied. Als je bijvoorbeeld 1500 euro meer uitgeeft kan je een jongere auto, minder kmers, luxer of sneller (of misschien wel allemaal) kopen. Dat lijkt dan veel geld maar je kan beter iets meer investeren in een fatsoenlijke basis waar je veel plezier van gaat krijgen, geloof me.
Ik kwam toen ook mijn huidige tegen, toen 168xxx op de teller. 130pk uit 2003 met alles erop wat je wil (clima, stoelverwarming, cruise control, schuif/kanteldak, koplampsproeiers, ga zo maar door.) Nu heb ik er al een tijdje een chip inzitten wat 'm rond de 175pk tilt, nou je weet niet wat je meemaakt.. zeker niet als voorheen je snelste auto een mk2 1.6 is geweest. Rijdt ook heerlijk op de snelweg, zeker icm dat koppel en de 6bak. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je gaat rijden enzo, maar als je redelijk wat km'ers gaat maken (waar ik vanuit ga als je een diesel zoekt) dan zou ik zeker even goed zoeken en evt. wat dieper in de buidel tasten voor een goede basis! of je koopt de mijne ![]()
__________________
www.dubclub-online.nl |
#20
|
|||
|
|||
![]() Ja daar hebben jullie ook gelijk in. Die 6 bak is er alleen vanaf de 130 PK versie? Moet ook snelweg kilometers maken dus dan is een 6 bak natuurlijk wel fijn.
Mijn budget is om en nabij de 5000 euro. Ben er vanuit gegaan dat ik daar toch wel een redelijke nette golf 4 voor kan kopen.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |