Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-08-2010, 08:17
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default Schroefset, bumpstops en velgen afdraaien

Beste mensen,

Inmiddels onder de cabrio een set Schnitzers gezet met een schroefset. Nu had ik in eerste instantie de schroefsets precies gelijk afgesteld in de werkplaats. Bij het erop doen blijkt de bestuurderskant van de auto opeens 1,5cm lager te liggen. Dat dus terwijl de schroefsets 100% gelijk zijn afgesteld. Is dit normaal? Door bijvoorbeeld meer gewicht op links? Heb nu dus de ene poot op gelijke grondhoogte geschroeft maar vond dit vreeemd.

Ook loopt hij nog iets aan terwijl de auto nog niet heel erg laag ligt. Dit heeft met de ET waarde (ET20) en de bumperkit te maken. Is het zinvol bumpstops te monteren op de schroefset om te zorgen dat "de banden op de wielkastrand liggen" en niet aanlopen. Zo ja, hoeveel moet je hier tussen doen? Is dat meetbaar?

En vervolgens wil ik de velgen ook nog iets afdraaien zodat ze iets verder naar binnen gaan. Als ik van ET20 1 cm afdraai, dan heb je toch ET30? Dat klopt toch?

Fotootje in elk geval

Achter is het goed:



Tijdens klussessie:

__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 03-08-2010, 12:29
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Niemand?
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 03-08-2010, 12:39
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Quote:
Originally Posted by JurjenV
Ook loopt hij nog iets aan terwijl de auto nog niet heel erg laag ligt. Dit heeft met de ET waarde (ET20) en de bumperkit te maken. Is het zinvol bumpstops te monteren op de schroefset om te zorgen dat "de banden op de wielkastrand liggen" en niet aanlopen. Zo ja, hoeveel moet je hier tussen doen? Is dat meetbaar?


Zoals jij het wilt doen zal de auto 0,0 meer veren, dat is niet echt bevorderlijk voor de wegligging. De klappen die auto krijgt vangt ie wel op maar zullen nu door gegeven, dus dan krijgt je carrosserie behoorlijk op zijn kloten en zal waarschijnlijk scheuren bij het zwakste punt..

Quote:
Originally Posted by JurjenV
En vervolgens wil ik de velgen ook nog iets afdraaien zodat ze iets verder naar binnen gaan. Als ik van ET20 1 cm afdraai, dan heb je toch ET30? Dat klopt toch?


Ja dat klopt, dan wordt het het ET30, maar kom je dan niet tegen je schroefset aan? of tegen je remklauw? en is het hart van de velg (ex. conische gedeelte) dik genoeg om dit te doen?
__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #4  
Old 03-08-2010, 12:39
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Quote:
Originally Posted by JurjenV
Niemand?


Hoogteverschil komt wel vaker voor. Wat beter is om de afstanden van wegdek tot wielkast te meten en hierop te gaan schroeven.

Wil je dan zoveel bumpstops gaan plaatsen zodat je schokdemper niet meer in gaat? Lijkt me niet zo handig...

Je ET waarde is de afstand tussen het hart van de velg en het vlak wat tegen je naar komt in mm. Haal je dus 1cm van het vlak van je naar af, dan wordt de afstand naar het hart van je velg dus groter en ga je inderdaad van ET20 naar ET30.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-08-2010, 12:40
kiwi-gti's Avatar
kiwi-gti kiwi-gti is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 1,009
Default

Hoe heb je gemeten dat je schroefset in de werkplaats precies gelijk stond?

Zeker bij wat goedkopere schroefsets is het nogal eens zo dat de poten onderling gelijk lijken, maar als je bijvoorbeeld meet hoeveel schroefdraad je per kant over hebt dat achteraf blijkt dat de auto wat scheef staat. Komt voor dat het schroefdraad van de ene of de andere veerpoot tot verschillende hoogtes op de poten is gedraaid.

Altijd meten naar de naaf van je wielen of de bevestigingsbouten van de veerpoten, dan zit je al iets nauwkeuriger. Vervolgens ook op een vlakke ondergrond ( dus niet een bestraatte weg maar op vlak asfalt/beton bijvoorbeeld ) nameten. Door gewichtsverschillen kan de auto uit zichzelf ook nog wat scheef staan zoals je aangeeft.

En, 1 cm verstellen op je schroefset staat niet altijd gelijk aan 1 cm hoogteverschil, belangrijk.

Altijd nameten dus.

Je aanname van de ET vergroten klopt.
Ik heb me wel eens laten vertellen door iemand die dat doet dat je na afdraaien toch minimaal nog een cm dikte voor de velgnaaf bij de bouten moet overhouden, vooraf dus checken hoeveel afdraaien nog 'verantwoord' is.

Succes.
__________________
Owned VAG cars and their colours:
Seat Ibiza 2.0 GTI 2001-2006
VW Golf MK3 2.8 VR6 2006
VW Jetta MK1 1.5 2006-2007
VW Corrado 2.9 VR6 2007
VW Golf MK2 1.6 2007-2008
VW Golf MK2 1.8 G60 2008-2009
Reply With Quote
  #6  
Old 03-08-2010, 12:40
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Ey Spiderclass high5
Reply With Quote
  #7  
Old 03-08-2010, 12:50
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Quote:
Originally Posted by René
Ey Spiderclass high5


__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #8  
Old 03-08-2010, 14:25
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Ik heb de auto gemeten op beton en die staat nu aan beide kanten tot de rand van de wielkast 56cm van de grond. Dit heb ik gelijk getrokken. Enkel moet de auto nog wel worden uitgelijnd dus kan zijn dat ik dan meer/minder last heb van aanlopen. Aanlopen doet hij slechts in kuilen of scherpe bochten.

Ik wil niet de carosserie slopen dus ga de banden niet op de wielkastrand leggen. Wel ga ik dan denk ik een aantal bumpstops plaatsen om het aanlopen op te vangen. Dit is denk ik wel een goede optie.

Hoe kun je weten hoeveel stops je moet monteren?
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 03-08-2010, 14:26
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Quote:
Originally Posted by kiwi-gti
Altijd meten naar de naaf van je wielen of de bevestigingsbouten van de veerpoten, dan zit je al iets nauwkeuriger. Vervolgens ook op een vlakke ondergrond ( dus niet een bestraatte weg maar op vlak asfalt/beton bijvoorbeeld ) nameten. Door gewichtsverschillen kan de auto uit zichzelf ook nog wat scheef staan zoals je aangeeft.

En, 1 cm verstellen op je schroefset staat niet altijd gelijk aan 1 cm hoogteverschil, belangrijk.

Altijd nameten dus.


Owja, met de orignele poten was er ook een verschil van 1 cm wat de ene kant lager/hoger lag.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 03-08-2010, 18:48
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ik gok erop dat je nu machtig veel positief camber hebt. Als je de wielen vooraan op 1,5 graad negatief camber zet dan kun je daarna wel weer even ervaren of het aanloopt.

Als het aan blijft lopen dan zou ik de randjes eerst eens opkloppen/afslijpen.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-08-2010, 20:12
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Is vrijwel onmogelijk, ik ga niet in de plastic bikken van de Zender set. Wielen staan nu vrij /--\
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 04-08-2010, 11:14
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Dan maar 165/45/15 op 7J, dan zal het aanlopen ook wel gebeurd zijn.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 21-08-2010, 10:59
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Bumpstops er nu tussen, prima oplossing.

Enkel de linker poot is ander geschroeft als de rechter. Hoe kan dit?
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 23-08-2010, 10:31
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Niemand die antwoorden kan geven?
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #15  
Old 23-08-2010, 10:38
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

wat bedoel je met "anders geschroeft"?
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #16  
Old 23-08-2010, 10:42
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

de ene staat bv op 5,5cm en de ander op 7,2cm, uiteraard vanaf hetzelfde punt gemeten.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #17  
Old 23-08-2010, 14:37
joske2's Avatar
joske2 joske2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 87
Default

Quote:
Zeker bij wat goedkopere schroefsets is het nogal eens zo dat de poten onderling gelijk lijken, maar als je bijvoorbeeld meet hoeveel schroefdraad je per kant over hebt dat achteraf blijkt dat de auto wat scheef staat. Komt voor dat het schroefdraad van de ene of de andere veerpoot tot verschillende hoogtes op de poten is gedraaid.



Reply With Quote
  #18  
Old 23-08-2010, 18:44
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Dat klopt, wist ik al want dat stond er. Maar dan is het toch ook zo dat de ene kant anders zal veren? Want de spriraal is bij de ene "stijver" als bij de andere heb ik het idee.

Ach we zien het ook wel anders. Nu in elk geval bumpstops gemonteerd, nergens last van met aanlopen nu.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #19  
Old 23-08-2010, 21:42
6n2boy 6n2boy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2007
Posts: 251
Default

Camber verstellen?
Reply With Quote
  #20  
Old 24-08-2010, 17:36
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Reeds uitgelijnd
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum