Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 13-05-2014, 06:43
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie

Default Thermostaat stuk?

Ik wist al dat er iets aan de hand is met de koeling van verwarming van mijn Golf, maar het wordt nu wel steeds erger. De kachel wordt gewoon niet warm. Vanmorgen naar het werk gereden (35km), wegen van 60 en 80 km/u, ijskoud. Meter van de kvs temperatuur blijft overigens ook bij de dikke streep links hangen.

Als ik 100 rijd of harder, dan wordt de kachel wel lekker warm. Zodra ik daar onder kom is het ook meteen weer afgelopen.

Is dit alleen de thermostaat, of is hier meer aan de hand?

Had nog wel even gekeken in het sticky topic hierboven, maar niet de informatie gevonden die ik nodig heb.
Old 13-05-2014, 08:06
R.icky's Avatar
R.icky R.icky is offline
VW Guru

Voor die paar euro zou ik niet sukkelen.

Voel s aan je koelslangen of ze alle 2 warm worden en als ze warm aanvoelen je er nog steeds in kan knijpen en niet dat ze keihard zijn, dan is er meer aan de hand.

Ex:
4x Corrado G60/G60/G60/G60
5x Golf Mk.II GTI/G60/Vr6/1.3/1.6
1x Polo G40
1x Golf Mk.III GTI
Reply With Quote
Old 13-05-2014, 17:05
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Verander je thermostaat eens en boor er gelijk 1 gaatje in.
Altijd handig als ie te warm wordt in de zomerse dagen(heb ik bij de mijne ook gedaan)

Mijn kachel wordt binnen een ritje van 5km al warmer en warmer, maar de Golf wordt niet warmer als 60 graden bij constant rustig rijden, wanneer het gaspedaal dieper wordt ingeduwd of als je stilstaat wordt ie tot 80graden warm (is een thermo van 80graden )
ps; als je een saunawarmte wilt produceren, dan zou ik er geen gaatje in boren.
Reply With Quote
Old 14-05-2014, 16:00
VwGolfMK2VW VwGolfMK2VW is offline
VW Guru

Quote:
Originally Posted by Ilker
Verander je thermostaat eens en boor er gelijk 1 gaatje in.
Altijd handig als ie te warm wordt in de zomerse dagen(heb ik bij de mijne ook gedaan)

Mijn kachel wordt binnen een ritje van 5km al warmer en warmer, maar de Golf wordt niet warmer als 60 graden bij constant rustig rijden, wanneer het gaspedaal dieper wordt ingeduwd of als je stilstaat wordt ie tot 80graden warm (is een thermo van 80graden )
ps; als je een saunawarmte wilt produceren, dan zou ik er geen gaatje in boren.

Is dat niet een beetje koud? Auto's worden niet voor niks 90 graden.
Just askin
Old 14-05-2014, 16:25
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Precies! Ik denk dat het niet zo slim is om een gaatje in de thermostaat te boren; als dat nuttig was hadden de fabrikanten dat ergens in de afgelopen 100 jaar wel al uitgevonden! Het helpt toch ook niet "als ie te warm wordt in de zomerse dagen", dan kun je beter een grotere of snellere fan monteren oid. 'sWinters is het alleen maar een nadeel, omdat je motor minder snel op temperatuur komt, ergo: meer slijtage (en de kachel doet ook weinig).

Verder ligt de ideale bedrijfstemperatuur voor zowel de motor als de smeerolie in elk geval boven de 80 graden Celsius, dus 60 is niet gezond...
Reply With Quote
Old 14-05-2014, 16:27
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Een modernere auto wordt geen 90 graden, de temperatuurmeter geeft gewoon vanaf 70 tot 95 graden alleen maar 90 aan, da's vanaf de mk4 al zo...

Ik zou trouwens hem gewoon uitwisselen, gaatje boren is leuk bij heethoofden als Alfa en de MG TF maar bij een VW meestal onzin.

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Precies! Ik denk dat het niet zo slim is om een gaatje in de thermostaat te boren; als dat nuttig was hadden de fabrikanten dat ergens in de afgelopen 100 jaar wel al uitgevonden! Het helpt toch ook niet "als ie te warm wordt in de zomerse dagen", dan kun je beter een grotere of snellere fan monteren oid. 'sWinters is het alleen maar een nadeel, omdat je motor minder snel op temperatuur komt, ergo: meer slijtage (en de kachel doet ook weinig).

Verder ligt de ideale bedrijfstemperatuur voor zowel de motor als de smeerolie in elk geval boven de 80 graden Celsius, dus 60 is niet gezond...

Er zijn genoeg merken die standaard een gaatje met een klinknageltje er los in hebben, ontlucht beter
Komt ook omdat die meestal standaard geen bypass hebben om over op te warmen, dat gaat via dat gaatje

Last edited by Audi1981 : 14-05-2014 at 16:31.
Reply With Quote
Old 14-05-2014, 20:34
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict

Met mijn vroegere Mk2 ook gehad. Bijna geen verwarming en de meter bleef ook aan de dikke streep hangen. Hadden met motorswitch een nieuwe thermostaat geplaatst en toen had ik het probleem. Toen de thermostaat van de oude motor geplaatst en ik had terug verwarming en de meter kwam mooi in het midden. Ik wil maar zeggen voor het weinige geld en moeite, best even een andere thermostaat proberen.

Grtz!
Reply With Quote
Old 15-05-2014, 15:37
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Mijn thermostaat had geen ontluchtingsgaatje, dus als dat ding ooit stuk gaat en op gesloten stand blijft, is dat ''levens'' gevaarlijk voor het blok, want dan zal ie overheaten.
Daarom dat ik ook 1 gaatje geboord heb met boor 3mm, en dat is perfect!
Heb geen last van hoge temperaturen als ik de hele dag lang zit op te trekken, bewijzen van spreken.

Als je dit doet met een thermostaat die geen gaatje heeft, krijg je een overheat, en ik weet dat, heb dat meegemaakt dat ik met m'n ex-JR motor ergens gehaast moest zijn, steeg die temp hoog naar rechts in.
Just my opinion
Reply With Quote
Old 15-05-2014, 17:00
Erik Baas's Avatar
No personal life

Onzin! Als de motor te heet wordt zie je dat aan de thermometer en het knipperende rode lampje. Maar goed, als jij liever de lagers kapot laat draaien door een te lage olie- en motortemperatuur moet je dat helemaal zelf weten.
Reply With Quote
Old 15-05-2014, 17:23
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Onzin! Als de motor te heet wordt zie je dat aan de thermometer en het knipperende rode lampje. Maar goed, als jij liever de lagers kapot laat draaien door een te lage olie- en motortemperatuur moet je dat helemaal zelf weten.

Dat had ik ook gezien aan de thermometer en aan het knipperend rood lampje, dus?
Volgens mij gaat dat niet kapot want de temp zit dicht bij het midden op cruise-snelheid.
En als ik op sneller tempo doorrij, gaat ie net voorbij dat LED lampje voorbij, en als ik weer vertraag gaat het kvs niveau terug op 80 graden.
Lijkt me niet slijtage achtig, als de Golf constant op 40 graden bleef ok dan begreep ik dat, maar op deze manier is onmogelijk.

Last edited by Ilker : 15-05-2014 at 17:31.
Reply With Quote
Old 15-05-2014, 17:32
Jeroen64's Avatar
Jeroen64 Jeroen64 is offline
Forum Regular

Beter laten jullie het gezeik over het aanpassen van de thermostaat even achterwege

Denk dat de topic starter gewoon wil weten of er naast zijn thermostaat ook nog wat anders kapot is
Old 15-05-2014, 17:37
Erik Baas's Avatar
No personal life

Noem het svp. geen "gezeik"! Als iemand IMO een verkeerd advies geeft reageer ik, onafhankelijk van jouw mening daaromtrent.

PS.: Probeer even een beetje beschaafd te blijven, ja?
Reply With Quote
Old 15-05-2014, 17:38
Erik Baas's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by Ilker
Lijkt me niet slijtage achtig, als de Golf constant op 40 graden bleef ok dan begreep ik dat, maar op deze manier is onmogelijk.
Welk woord in "60 graden is niet warm genoeg" begrijp je niet?
Reply With Quote
Old 15-05-2014, 18:55
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic

Cruise snelheid is 80 graden, meer als genoeg. die 7 graden verschil is niet veel.
Maar dat wordt aangepast hoor! Er komt binnekort een ander thermostaat in die geen gaten heeft, heb ik trouwens nog liggen als reserve
Reply With Quote
Old 16-05-2014, 07:42
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by Jeroen64
Beter laten jullie het gezeik over het aanpassen van de thermostaat even achterwege

Denk dat de topic starter gewoon wil weten of er naast zijn thermostaat ook nog wat anders kapot is

Denk dat je dit wel iets tactischer had kunnen verwoorden, maar inderdaad. Ga vanmiddag de thermostaat vervangen, zie vanzelf wel of er meer mis is of niet.
Reply

Posting Rules