Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-04-2012, 12:28
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default Betrouwbare benzinemotoren (vraag voor de kenners)

Mensen,

Aangezien hier op VF nog wel een aantal (VW) monteurs zitten zou ik (als technisch minder onderlegd persoon) nou wel eens willen weten welke benzinemotoren van VW en Audi het meest betrouwbaar zijn !!!

Ik zit rond te kijken naar een andere VW (die een caravan kan trekken) en zat te denken aan eentje met een TSI blok, maar nu las ik vanmorgen een topic hier over kettingen die oprekken en dan hou ik m'n hart alweer vast aangezien wij vaak het "geluk" hebben om zoiets te treffen !!

Vraag is dus welke blokken (in de basis) het betrouwbaarst zijn en niet van dat soort fratsen hebben waardoor er rekeningen van enkele duizenden euro's op je deurmat vallen


Voor degene die reageren, alvast hartelijk dank !!
Dat vereenvoudigd mijn zoektocht enigzins naar een auto uit het nieuwe millenium !
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #2  
Old 26-04-2012, 14:35
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

Collega van me heeft een Passat 1.8T maar die is behoorlijk probleemloos.

Die slaan we vast op in de lijst
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #3  
Old 26-04-2012, 15:09
Mice's Avatar
Mice Mice is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,119
Default

Ik heb ook een 1.8t en die is prima, nooit problemen.
Hij is ook te koop by the way
__________________
Hobbyboot: Golf mk1 MX 3-deurs, 1980, langdurig ombouwproject naar 2.0 2E motor
Daily: Passat variant GTE - JD Engineered
Reply With Quote
  #4  
Old 26-04-2012, 21:25
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

En de 2.0 die je vaak in Passat's en A4's tegenkomt ?? Hoe zijn die ??
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #5  
Old 26-04-2012, 21:31
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
En de 2.0 die je vaak in Passat's en A4's tegenkomt ?? Hoe zijn die ??


Daar zitten er een aantal tussen die volgens mij nog wel een slokje olie lusten......

Maar wat zoek je naast een caravan trekker nog meer qua auto? Bouwjaar / prijs / opties / model / uitvoering?
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #6  
Old 26-04-2012, 21:41
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

Ooh, zoek gebied is redelijk ruim. Kijk wat naar een Golf V, Passat en A4's en dan zo tussen de bouwjaren 2002 - 2007 ongeveer. Moet wel minimaal 120 pk hebben en het liefst zo luxe mogelijk uitgevoerd uiteraard !! Km-stand zo rond een ton ongeveer.
Prijs tot een duizendje of 10 a 11.

Maar ik wil dus geen kat in de zak kopen, vandaar mijn navraag over de betere motorvarianten.

Zijn bij die 2 liters de motorcodes bekent welke olie verbruiken ?? Of doen ze het allemaal ??
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #7  
Old 26-04-2012, 21:57
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Maar je moet er maar net geluk mee hebben. Heb zelf 3 jaar / 55.000 km met een 150 pk Bora V5 gereden. Volgens velen niet de meest betrouwbare motor, voor mij de auto (afgezien van de benzinepomp bezoekjes) met een zeer geweldige rij ervaring, en lage onderhoudskosten. Compleet geen problemen mee gehad. Gekocht met 127k, ingeruild met 180k. Dus je moet altijd wel een beetje geluk hebben.

Het olie verbruik is bij mij bekend in ieder geval van de 2.0 uit de Golf IV. Hoe de 2.0 FSI is, geen idee.

Als het verbruik niet zo heel erg mee speelt, zou ik nog wel de voorkeur aan een V5/V6 geven qua degelijkheid / betrouwbaarheid / fun factor. Maar de 1.8T heeft zich volgens mij inmiddels qua betrouwbaarheid ook wel aardig bewezen....
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #8  
Old 26-04-2012, 23:05
Spijky's Avatar
Spijky Spijky is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 443
Default

1.8T kopen.
__________________
Dirigent van een geföhnd 4 cil. orkest
Golf MKII GTI G60 5drs
Oma's Edition One 16V
__________________________________________
Golf GTI 8V MKI Waiting for Restauration
Volvo V70 classic 2.5T Daily
Reply With Quote
  #9  
Old 27-04-2012, 08:37
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Absoluut de 1.8T.
2.0 en 2.0FSI hebben weinig fut.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #10  
Old 27-04-2012, 10:25
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,096
Default

oudere 2l fsi motoren word aangeraden om 98 te tanken. Veel gescheurde koppen bij benzine maar ook bij de diesel. Misschien toch voor iets ouder gaan met 1.8t of toch voor de nieuwere fsi motoren. Maar dan moet het budget wat opgerekt.
Reply With Quote
  #11  
Old 27-04-2012, 11:09
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

Thanx mannen !! Dit is goeie info !!

@Christiaan: Inderdaad geluk moet je sowieso hebben.....alleen heb ik dat nooit.
Heb een Lupo 1.0 gehad, met lekke koppakking weg gedaan. En de Fox heeft ook al nieuwe kleppen gekregen omdat er 1 gescheurd was. Dus geen geluk tot zover.
Bij de volgende auto wil ik het proberen af te dwingen

1.8 T moet het dan maar worden denk ik. Collega is er ook uitermate over te spreken en dat is ook nog een gechipte (200 pk), op 1 oliesensor na al 3 jaar probleemloos.

Meer tips en reacties zijn altijd welkom in dit topic, meerdere personen kunnen er wat voordeel bij doen !!

Nog even 1 vraag, de 1.8 TSI dan ?? Is die op basis van de "oude" 1.8T gebouwd ??
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #12  
Old 27-04-2012, 11:34
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

De 1.8TSI is gewoon een direct ingespoten 1.8T dacht ik.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #13  
Old 27-04-2012, 11:48
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
Heb een Lupo 1.0 gehad, met lekke koppakking weg gedaan.

Die had je gewoon moeten laten repareren
Onderdelen kosten amper iets, Meen dat je voor een kapotte koppakking 50 euro aan delen kwijt bent bij zo'n 1.0

Maar het is zoals eerder aangegeven ook een kwestie van een beetje geluk hebben.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-04-2012, 12:57
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Die had je gewoon moeten laten repareren
Onderdelen kosten amper iets, Meen dat je voor een kapotte koppakking 50 euro aan delen kwijt bent bij zo'n 1.0

Maar het is zoals eerder aangegeven ook een kwestie van een beetje geluk hebben.



Dat was niet het enige wat ermee was Moest nog iets mee gerepareerd worden..
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #15  
Old 27-04-2012, 14:11
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
Nog even 1 vraag, de 1.8 TSI dan ?? Is die op basis van de "oude" 1.8T gebouwd ??

Quote:
Originally Posted by Audi1981
De 1.8TSI is gewoon een direct ingespoten 1.8T dacht ik.

Dit klopt niet.

Een 1.8TSI (zoals in de latere modellen) is een compleet ander blok.
Deze hebben onder andere een distributieketting, 4 kleppen per cilinder, en nog een paar meer grote verschillen.

Waterpompen van deze motoren willen nog wel eens lekken (wat verwacht je ze zijn van plastic )
En vroegere modellen hebben ook problemen gehad met de lagerbrug tussen de nokkenassen (is een terugroepactie op geweest)
Af en toe problemen met cilinderoverslag (bougies)
In de A4 willen ze nog wel eens olieverbruiken (op te lossen met eerst carterdruk verhogen en als dit niet helpt andere zuigers + drijfstangen + veren) maar is volgens mij niet van toepassing op een golf-A3

Maar voor de rest weinig problemen (beter als 1.4 ).

Last edited by Spierings : 27-04-2012 at 14:15.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-04-2012, 15:49
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Dit klopt niet.


Aha dan ben ik mis, ik had een collega die een Exeo kocht met een 1.8T en hij noemde deze dacht ik TSI, dat was dus fout
Die Exeo is wel een pracht wagen idd
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #17  
Old 27-04-2012, 17:29
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Enigste nadeel van de 1.8t is dat de motoren inwendig soms vervuilen waardoor de zeef dichtslipt en oliedruk weg valt. Voor de rest zijn het topmotoren.

Exeo is gewoon een afgekeurde A4, dus ook met de iets oudere techniek
Reply With Quote
  #18  
Old 27-04-2012, 17:44
chris's Avatar
chris chris is offline
Pornstar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,198
Default

Kocht mn Audi met een 1.8T met 149.000 km...nu 5,5 jaar verder, klok op 203.000 km..en klinkt en rijd nog als een nieuwe..geen problemen gehad...(met de hele auto niet eens problemen gehad eigenlijk )
__________________
1967 T2a Panelvan op 17" 'Fuchs' EXIT
1975 Golf LS 'Swallowtail' 20VT EXIT
2000 Audi TT Quattro 225pk op 19" Bentleys en air EXIT
2008 Audi A5 Coupe TFSI 210pk S-line 20"EXIT
1968 Chevrolet Camaro RS 327 V8
1992 Nissan 300ZX Twin Turbo
Reply With Quote
  #19  
Old 27-04-2012, 17:59
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

1.8t is echt een prachtblok.enige probleem is zoals hierboven al gezegd de oliezeef,maar dat is op te lossen met preventief vervangen en daarna goed op de beurten rijden[daardoor word dat probleem nl veroorzaakt,evenals de kapotte turbo verhalen etc]en enige elektrische probleem dat wel eens voorkomt is de bobines.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #20  
Old 27-04-2012, 18:05
vw-unit's Avatar
vw-unit vw-unit is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 419
Default

Heb zelf ook 2 auto's gehad met een 1.8T, zijn idd superfijne motoren, helemaal als je ze chipt.
Enige waar je op moet letten is als ze meer dan 180.000km hebben gedraaid de kleprubbers
nog wel eens minder willen worden waardoor ze wat olie kunnen gaan gebruiken.
Daarnaast wil ook nog wel eens de luchtmassameter en/of lambasonde de geest geven maar
dit kost je de kop ook niet en kan je makkelijk zelf vervangen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum