Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-11-2010, 01:27
CAR-POOL CAR-POOL is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,494
Default VDO Tijdklokje en voltmeter en toerenteller waar op aan te sluiten?

Voor mijn Golf 1.

heb een tietenteller met toerenteller alleen hoe sluit ik deze aan? Zat er origineel namelijk niet op!
Ik heb nog een asbak , die er origineel ook niet op zat , maar wat is makkelijkste waar die op aangesloten moet worden.

Kon het allemaal niet zo snel in de vraagbaak vinden.

De voltmeter dient gewoon met + op de accu gezet te worden en de - op een massapunt?
De verlichting hoe sluit ik die aan voor kachel paneeltje , voltmeter en tijdklokje? Welke bedrading? Van de verlichting (deze kan het dan wel trekken?)

Dat was het voor nu.
Ik hoor het graag
__________________
- Polo1 900 1977 - resto next year
- Golf 1600 LS AUTOMATIC - 1976 - resto-project.
- Golf 1300 C - 1984 - from GRANDMA daily driven

Last edited by CAR-POOL : 27-10-2011 at 10:32.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-11-2010, 02:01
sponzenbroekske's Avatar
sponzenbroekske sponzenbroekske is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 203
Default

Ik ga je niet direct kunnen helpen maar de helpers onder ons moeten wel weten over wat voor auto het gaat. mss even je motortype en bouwjaar vermelden
__________________
golf 1 cabrio 1.8 2h

Poorten en afsluitingen: www.yaro-afsluitingen.be
Reply With Quote
  #3  
Old 09-11-2010, 02:17
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

bij een golf 2 kun je de tacho gewoon wissel met degene met toerenteller, daar is gewoon al bedrading voor getrokken. Ik ga er vanuit dat dat bij de golf 1 ook zo is.
gewoon even aansluiten en je weet het.

verlichting voor de VDO meters kan je bij je kachelknoppen verlichting wegpakken.
en voltmeter denk ik gewoon op geschakelde plus maar weet het niet zeker.

ik heb zelf de vdo meters uit een porsche gehaald (zijn in principe dezelfde) en heb daar ook een stukje kabelboom bij. hierdoor heb ik de stekker ook mooi over kunnen zetten. ik raad je aan dit ook te doen met een stekker ertussen zodat je altijd alles netjes kan demonteren als bijvoorbeeld je dashboard er een keer uit moet.

oja, bij een golf 1 zijn er een aantal tellers toch ook gewoon standaard geleverd op een gti? dan kun je waarschijnlijk beter daar een kabelboompje voor halen en gewoon plug and play

succes!
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #4  
Old 09-11-2010, 17:36
gizmo98 gizmo98 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 851
Default

Ligt er aan of je stekker in de auto al 14 pins is toen wou het bij mij wel plu en play
heb ook gelezen dat er 8 pins zijn ouder mk1 van voor 78 die van mij is half 79
anders ff search staat wel een en ander op
__________________
VRIJHEID IS EEN VOLGETANKTE Mk2 GOLF
Reply With Quote
  #5  
Old 09-11-2010, 22:45
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,813
Default

Zouden de oude type tellers niet zo omwisselbaar zijn?
Ik ken ook iemand die er 1 zonder toerenteller heeft maar dit wel graag zou willen hebben.
Ik geloof dat zijn auto van 1976 is!
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #6  
Old 10-11-2010, 17:00
gizmo98 gizmo98 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 851
Default

De oudere type`s hebben 8 pins na midden 78 was het geloof ik hebben ze 14 pins

verbeter me als ik het fout heb
__________________
VRIJHEID IS EEN VOLGETANKTE Mk2 GOLF
Reply With Quote
  #7  
Old 27-10-2011, 10:30
CAR-POOL CAR-POOL is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,494
Default

De auto is van 1978 1100 FA en geen toerenteller en asbak standaard
__________________
- Polo1 900 1977 - resto next year
- Golf 1600 LS AUTOMATIC - 1976 - resto-project.
- Golf 1300 C - 1984 - from GRANDMA daily driven
Reply With Quote
  #8  
Old 27-10-2011, 11:00
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Ook met 8 pins kan het, de toerenteller heeft in principe alleen de geschakelde
draad naar de bobine nodig... Die zul je dan even door het schutbord moeten voeren.

Voltmeter heb ik een aparte draad voor naar de accu getrokken, anders heb je dat bv wanneer je richtingaanwijzer knippert, het metertje vrolijk mee klappert, door de weerstand van de bekabeling. Liefst met een relais geschakeld, anders trekt hij je accu leeg.

Tijdklok heeft in principe altijd 12 volt nodig, mits je de goede tijd hebben wilt

En dan voor de leut nog een paar lampjes erachter, wel zo handig in het donker.
Die heb ik volgens mij van mijn kentekenverlichting gehaald, van mij hoefde het niet per se gedimd te kunnen worden.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum