Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-07-2011, 09:20
matt202's Avatar
matt202 matt202 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 438
Default 1.6 benzine versnellingsbak, wat te doen?

hallo,

ben gisteren wezen proefrijden met een 1.6 5bak benzine.
ik kwam echter niet ver want na 50 meter, koppeling in te duwen, begon de bak te ratelen..
hij heeft hem later die dag eraf gehad en er bleek een bout afgebroken te zijn van de drukgroep. die is inmiddels vervangen maar is het verstandig om zo door te blijven rijden?

wat mij nog meer op viel is dat wanneer je de motor ruimte inkijkt en je kijkt bovenop de bak zou er een inbus schroefdop moeten zitten, die er dus niet zit en daarom zag je zo het draaiende wiel bewegen met wat roest erop?

dus mijn conclusie is: dop is er uit, kan water of vuil in gaan zitten of de olie heeft zich daar eruit gegooid en alles is gaan drooglopen / roesten waardoor de bout is afgebroken!?!?!

graag jullie ideeen en meningen..
Reply With Quote
  #2  
Old 17-07-2011, 09:24
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik zou zeggen,giet gewoon weer olie in het koppelingshuis

die dop maakt niets uit,en die bout is gewoon of ooit niet goed aangetrokken of het vliegwiel is niet op de juiste plaats gemonteerd.als alles eraf is geweest en goed terug gemonteerd[en het werkt goed] zou ik me er verder niet druk om maken.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-07-2011, 09:25
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

koppeling is droog, zit geen olie in, dus dat is normaal.
dat kapje hoeft er niet op te zitten, mijn fords hebben dat ook niet.

mogelijk is de bout te sterk aangetrokken waardoor die gescheurd was en nu afbrak. maar de bak zou niet mogen rattelen dan? tenzij het die bout was die rondslingerde op de drukgroep
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #4  
Old 17-07-2011, 09:29
matt202's Avatar
matt202 matt202 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 438
Default

bij het indrukken van de koppeling werd het geluid wel minder, maar omdat die dop eruit is klinkt het natuurlijk 2x zo hard..

ok, hij beld mij vandaag nog op over hoe en wat.
als het voor de rest geen kwaad kan vind ik het prima.
dan inderdaad nieuwe olie erop en dop erop en rijden..
Reply With Quote
  #5  
Old 17-07-2011, 09:47
jurie jurie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 216
Default

ik denk dat het het beste is om iemand met verstand van zaken mee tenemen om naar de auto te kijken.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-07-2011, 11:21
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

indd
Reply With Quote
  #7  
Old 17-07-2011, 12:19
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Quote:
Originally Posted by matt202
dan inderdaad nieuwe olie erop en dop erop en rijden..


De Pul was sarcastisch....
Reply With Quote
  #8  
Old 17-07-2011, 14:41
matt202's Avatar
matt202 matt202 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 438
Default

nou de bak is eraf geweest, boutje is vervangen, vliegwiel en drukgroep zijn nagekeken en waren ook nog in orde. binnenkant is schoongemaakt.
dop word nu geregeld, dan is het weer netjes dicht. oliepeil was goed.
alleen nu is het wieltje afgebroken van de kmteller kabel, dus die moet ook nog nieuw maar goed dat is het geld en werk niet meer..
Reply With Quote
  #9  
Old 17-07-2011, 15:16
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Tandwieltje van de tellerkabel is inderdaad niet duur...vergeet ook niet het borgringetje te vervangen. Wel leuk klusje om dat tandwieltje uit de bak te vissen...been there, done that
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum