#1
|
|||
|
|||
Nieuwe motor voor in de jetta.
Hallo,
Omdat de 1.3 niet harder wil zonder ingrijpende maatregelen ben ik eens gaan rond struinen in m'n garage/werkplaats. Wat heb ik gevonden: 9a onderblok compleet abf kop compleet Kr blok compleet Supersprint spaghetti voor golf 1 16v Vond ook toevallig nog een setje 42mm cv carbs en een spruitstuk Wat is nou een leuke combi? 9a met abf kop, kr of kr met abf kop?? Ik hoor graag de reacties. Mvg, Pim Bonne |
#2
|
||||
|
||||
Succes
|
#3
|
||||
|
||||
Leuke garage heb je dat je dit soort dingen in een donker hoekje vindt
Sowieso is een 16v in een jetta1 al leuk, als het KR blokje goed is zou ik daar mee aan de slag gaan. De ABF/9a combinaties levert een nog sneller blokje op, maar zal ook meer kosten.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#4
|
||||
|
||||
9a (meer koppel)
met bewerkte abf kop (is meer uit te halen dan uit de kr kop) Vroege (1986-1987) kr nokkenassen (zijn scherper/wilder) Leuk project man. Veel succes! |
#5
|
||||
|
||||
Toevallig, ben ook met zoiets bezig voor mijn Audi80..
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#6
|
||||
|
||||
denk dat het spruitstuk van jouw cv carbs voor een smallblock is, of zijn ze er ook voor bigblocks?
__________________
bijna ALLE onderdelen golf & Jetta MK2 - Stuur me een pm met wat je nodig hebt! |
#7
|
||||
|
||||
zal wel voor een bigblock wezen en anders kan ie er zo 1 maken
succes,ik zou ook die combi nemen van j9an....
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Heb hem gebouwd voor een abf dus dat gaat denk wel goed komen. |
#9
|
||||
|
||||
yep
__________________
bijna ALLE onderdelen golf & Jetta MK2 - Stuur me een pm met wat je nodig hebt! |
#10
|
||||
|
||||
9A+ABF kop met grotere (1.8) uitlaatkleppen en ABF assen.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#11
|
|||
|
|||
Zoals gezegd, ben ik bezig met de nieuwe motor.
Daarbij hoort ook een setje exotische nokkenassen, nu heb ik op internet zitten zoeken. Maar dat spreekt elkaar allemaal een beetje tegen. Kom ik op de ene site 288 graden tegen (the hottest cam for hydr) en als ik dan bij schrick kijk dan is de 284 al met vaste stoters. Wat is nou de snelste as waarbij ik nog wel met hydr. stoters kan blijven rijden? Ombouwen naar vaste stoters is het mij niet waard. Hoop geld voor een hoop gezeik. Gr, Pim |
#12
|
||||
|
||||
Weet je de "lift" ook van deze assen.
Schrick assen hebben vaak een redelijk hoge lift. Ook iets om rekening mee te houden ivm het eventueel raken van de kleprubbers. |
#13
|
|||
|
|||
lift van de schrick assen is 11.6 voor de 284
en 11.5 voor 276. http://www.avl-schrick.com/dat/MK/S...%202009%20D.pdf pagina 16 Andere assen die ik vond http://www.pipercams.co.uk/pipercam...n=27&engine=165 http://www.dbilas.de/index.htm Moeilijk om te bepalen welke het beste is, het mooie van de pipers site is dat je de powerband kan zien. Gr, Pim Last edited by SjefG40 : 19-08-2010 at 17:41. |
#14
|
||||
|
||||
Aantal grades zegt erg weinig over een nokkenas, profiel is uiteindelijk bepalend voor het karakter.
Ik heb 280 graden Cat Cams nokkenassen beter zien presteren dan 320 graden schrick nokkenassen. Techniek staat natuurlijk ook niet stil en de profielen worden telkens verbeterd. Ik denk dat je moet beginnen met de vraag wat voor een karakter je motor moet hebben, in welk toerengebied wil je vermogen hebben?
__________________
Groeten, Jeroen. |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb zelf een aardig opgepompte polo g40 gehad (nu ook een ander blok voor aan het maken) De 1300 die nu in de jetta ligt rijd ook lekker en maakt graag toeren. Maar die gaat niet sneller zonder extreme aanpassingen. Daarom een snelle 2 liter 16 klepper 'sauger' erin die ook graag toeren draait en dus vooral bovenin sterk is. Onderin mag die lopen als een krant doet de 1300 ook. Deze as op de pipercamssite leek me wel geschikt kwa powerband etc. Part No. V16VBP300H Application RALLY Power Band 3000‑7500 Power Increase Duration inl294 exh294 Valve Lift inl11.30 exh11.30 Timing 41‑73 73‑41 Full Lift 106 106 Lift @ TDC with clearance 3.40 3.40 Valve Clearance hydra 0.00mm Maar er is best veel keus maar ik heb geen idee wat nou het beste kwa prestaties en prijs/kwaliteit is. Gr, Pim Last edited by SjefG40 : 20-08-2010 at 09:48. |
#16
|
|||
|
|||
Zo na lange tijd eens even gaan shoppen.
Waarmee ben ik terug gekomen? -G60 bak. -Groep A uitlaat van voor tot achter (staat in bestelling bij Bolku) -CAE schakeltoren. -Kent verstelbaar nokkenas tandwiel. -Misschien nog een setje wossner zuigers voor een 9A om naar 2.1 liter te gaan. Gloednieuwe nog in het folie (alleen voor turbo, dus wil eerst kijken of ik ze om kan ruilen voor NA zuigers) -Kirkey zitjes voor de circuit daagjes (Neef is toch hoofd-importeur) Voorlopig nog geen tijd om te knutselen aan de motor. Moeten eerst drie inlaten de deur nog uit. Daarna komt er een wat groter project aan waar ik wat voor moet maken. Maar tussendoor kan ik mooi nieuwe lagers, ABF oliepomp etc. bestellen bij bolku en uitrekenen hoeveel ik moet vlakken en hoe ik de kop iets moet aanpassen. En ook bij scch-heads eens even rondsnuffelen Heeft er iemand ervaring met boutensets voor in het diff, neem aan dat dat bij een G60 bak ook zit geklonken. Ik weet dat er setjes te koop zijn, maar wat zijn de specs van die bouten? Zelf heb ik hier bijvoorbeeld Torx bouten liggen met ringen en moeren met sterkte 12.9. Is dat voldoende? of moet het allemaal nog zwaarder? Gr, Pim Last edited by SjefG40 : 22-10-2010 at 08:40. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
is een heftig setje....3,4 mm lift in BDP en 106 graden spreiding, zou mijn keuze ook geweest zijn. Ik kan je een leuke set van Cat Cams leveren, mail ik je nog over.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#18
|
||||
|
||||
leuk bezig Pim, dat blokje gaat wel goed komen zie ik .
maar dat versnellingsbak klinknagel/bouten verhaal ben ik ook erg benieuwd naar. ga zelf ook met 02A bak rijden.
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#19
|
|||
|
|||
Na wat zoekwerk op internet en twee telefoontjes denk ik erachter te zijn hoe het zit met het klinknagel bouten verhaal.
Voor standaard toepassing voldoen de klinknagels in het differentieel. Ga je meer vermogen loslaten op het differentieel en dus op de klinknagels kan dit problemen opleveren. Omdat de originele klinkverbinding kan gaan werken bestaat de mogelijk dat er speling ontstaat tussen het tandwiel en het differentieel. Wanneer deze speling ontstaat treedt er metaalmoeheid op in de klinknagel. Na verloop van tijd breken de klinknagels af met alle gevolgen van dien. Een oplossing is de klinknagels te vervangen door bouten en moeren met passende tandringen. Alleen welke bouten en moeren kun je hiervoor gebruiken? Ik heb uitgezocht wat voor bouten ARP maakt, er zijn dus bij ARP setjes te koop voor deze toepassing. Echter kosten deze een hoop geld (wat ze niet hoeven te kosten) Je kunt namelijk ook inbus bouten en moeren gebruiken van 12.9 kwaliteit met geharde tandringen zodat de zaak niet loskomt als je het netjes op moment heb aangedraait. Deze bouten zijn net zo sterk als ARP bouten en je moet het wel heel gek maken om die stuk te krijgen. Een 12.9 bout kan namelijk bij een kracht van 970 N/mm^2 nog 100% elastisch vervormen. Dit kan hij tot minimaal 1100 N/mm^2. Hij mag pas breken na 1220 N/mm^2. Ik heb al een doos van 12.9 M8 bouten. Maar deze zijn niet geschikt. Het schroefdraad begint meteen onder de kop. Ik zal van de week even bellen voor bouten met de juiste afmetingen en de prijs voor een set. Gr, Pim |
#20
|
||||
|
||||
http://www.clausvonessen.de/pi13/pd191.html
Ik vind de prijs voor de bouten niet eens heel raar. Gr Jan. |