Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-02-2010, 14:37
caddy ron caddy ron is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 383
Default schema's lezen???

Hallo, ik sleutel al jaren aan auto's en ook aardig wat ervaring ermee, het enige waar ik altijd mee worstel is de electronica.
Ik heb al vaak geprobeerd om schema's te lezen maar ik weet niet waar ik nu moet beginnen. Hoe kan ik dit leren??????
Weet hier iemand een manier hoe ik kan leren om schema's te lezen of wil iemand mij dat uitleggen.
Hopelijk is er iemand hier die mij kan helpen.
Alvast bedankt.
Groetjes ron
Reply With Quote
  #2  
Old 15-02-2010, 16:36
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Ik heb ergens op 't forum een topic gemaakt met de bosch-coderingen. Lees je die alvast even door, dan kom je denk ik al een heel eind.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 15-02-2010, 17:16
caddy ron caddy ron is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 383
Default

Heb eens even gezocht maar niets gevonden, heb je nog een tip??
Groetjes ron
Reply With Quote
  #4  
Old 15-02-2010, 20:10
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Dit topic bedoelt hij: Bosch coderingen
Reply With Quote
  #5  
Old 15-02-2010, 21:00
ronnie_v's Avatar
ronnie_v ronnie_v is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,275
Default

volkswagen gebruikt dacht ik zogenaamde " waterval" schema's.
Die moet je dus van boven naar beneden lezen. Heb ooit bij een vw cursus wel schema lezen gehad, maar dat is wel een tijd geleden,haha...
Reply With Quote
  #6  
Old 16-02-2010, 01:32
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

ik begin meestal bij de batterij en dan met kleurstiften aanduiden welke draad je volgt en zo dtuk voor stuk afwerken en koppie erbij houden natuurlijk.

Meestal druk ik ze ook af op A3 zodat alles wat duidelijker word.

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-02-2010, 08:17
caddy ron caddy ron is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 383
Default

hey mensen, bedankt hier kan ik al wat meer mee vooral die topic met bosch-coderingen is interessant, maar meer tipos zijn natuurlijk welkom.
Alvast bedankt.
Groetjes ron
Reply With Quote
  #8  
Old 16-02-2010, 11:11
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Ik heb ergens op 't forum een topic gemaakt met de bosch-coderingen. Lees je die alvast even door, dan kom je denk ik al een heel eind.

Hier was ik al ff naar op zoek.. ik wist alleen niet dat dit zogenaamde Bosch coderingen waren, anders had ik ze via google allang kunnen vinden
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #9  
Old 10-03-2010, 12:21
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 876
Default

die bosch coderingen zijn idd handig!

aangezien vw van die van boven naar beneden schema's gebruikt. en je telkens 30/15/x/31 tegenkomt.
30 = +
15 = geschakelde +
x = ?
31 = teruglijn naar de accu?

owja, als je een haynes hebt, staat uitleg van het schema lezen aan het begin van het hoofdstuk, voordat je bij de schema's zelf komt.

(kan trouwens iemand dat vd 31 en x bevestigen?)
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
  #10  
Old 10-03-2010, 12:24
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,877
Default

31 is geen "teruglijn" maar de Massa.
De spanning van de accu vloeit via de plusleidingen naar de betreffende verbruikers, deze verbruikers zitten aan de massa (Lees: stalen gedeelte auto) en hiermee wordt het circuit sluitend gemaakt.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 10-03-2010, 13:03
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 876
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
31 is geen "teruglijn" maar de Massa.
De spanning van de accu vloeit via de plusleidingen naar de betreffende verbruikers, deze verbruikers zitten aan de massa (Lees: stalen gedeelte auto) en hiermee wordt het circuit sluitend gemaakt.


dat principe snap ik. maar volgens die bosch codering heet lijn 31 zo. enig idee wat ze er dan mee bedoelen?

de aarde wordt namelijk onderaan in het schema aangegeven.
31 miss signaal vd ontsteking ?
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
  #12  
Old 10-03-2010, 13:06
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Nee, 31 is gewoon de massa, niks anders.

Of die nou terug gaat naar de min van de accu, naar een andere massakabel of direct naar plaatwerk of een ander massapunt, maakt niet uit.

31 is gewoon massa.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #13  
Old 10-03-2010, 20:07
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,877
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Nee, 31 is gewoon de massa, niks anders.

Of die nou terug gaat naar de min van de accu, naar een andere massakabel of direct naar plaatwerk of een ander massapunt, maakt niet uit.

31 is gewoon massa.


Idd, je moet lijn 31 zien als "De carrosserie"
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 11-03-2010, 11:01
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 876
Default

vreemd, want als ik die haynes afbeelding beetje lees. dan is het bovenin de zekeringskast ( en dus de + ) en onderin de afbeelding zit de aarding, en extra adhv omcirkelde nummers waar deze geaard zijn.
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum