![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hallo, ik sleutel al jaren aan auto's en ook aardig wat ervaring ermee, het enige waar ik altijd mee worstel is de electronica.
Ik heb al vaak geprobeerd om schema's te lezen maar ik weet niet waar ik nu moet beginnen. Hoe kan ik dit leren?????? Weet hier iemand een manier hoe ik kan leren om schema's te lezen of wil iemand mij dat uitleggen. Hopelijk is er iemand hier die mij kan helpen. Alvast bedankt. Groetjes ron |
#2
|
||||
|
||||
![]() Ik heb ergens op 't forum een topic gemaakt met de bosch-coderingen. Lees je die alvast even door, dan kom je denk ik al een heel eind.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#3
|
|||
|
|||
![]() Heb eens even gezocht maar niets gevonden, heb je nog een tip??
Groetjes ron |
#4
|
||||
|
||||
![]() Dit topic bedoelt hij: Bosch coderingen
|
#5
|
||||
|
||||
![]() volkswagen gebruikt dacht ik zogenaamde " waterval" schema's.
Die moet je dus van boven naar beneden lezen. Heb ooit bij een vw cursus wel schema lezen gehad, maar dat is wel een tijd geleden,haha... |
#6
|
||||
|
||||
![]() ik begin meestal bij de batterij en dan met kleurstiften aanduiden welke draad je volgt en zo dtuk voor stuk afwerken en koppie erbij houden natuurlijk.
Meestal druk ik ze ook af op A3 zodat alles wat duidelijker word. Grtz Jel ![]()
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#7
|
|||
|
|||
![]() hey mensen, bedankt hier kan ik al wat meer mee vooral die topic met bosch-coderingen is interessant, maar meer tipos zijn natuurlijk welkom.
Alvast bedankt. Groetjes ron |
#8
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Hier was ik al ff naar op zoek.. ik wist alleen niet dat dit zogenaamde Bosch coderingen waren, anders had ik ze via google allang kunnen vinden ![]() ![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#9
|
||||
|
||||
![]() die bosch coderingen zijn idd handig!
aangezien vw van die van boven naar beneden schema's gebruikt. en je telkens 30/15/x/31 tegenkomt. 30 = + 15 = geschakelde + x = ? 31 = teruglijn naar de accu? owja, als je een haynes hebt, staat uitleg van het schema lezen aan het begin van het hoofdstuk, voordat je bij de schema's zelf komt. (kan trouwens iemand dat vd 31 en x bevestigen?)
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |
#10
|
||||
|
||||
![]() 31 is geen "teruglijn" maar de Massa.
De spanning van de accu vloeit via de plusleidingen naar de betreffende verbruikers, deze verbruikers zitten aan de massa (Lees: stalen gedeelte auto) en hiermee wordt het circuit sluitend gemaakt.
__________________
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
dat principe snap ik. maar volgens die bosch codering heet lijn 31 zo. enig idee wat ze er dan mee bedoelen? de aarde wordt namelijk onderaan in het schema aangegeven. 31 miss signaal vd ontsteking ?
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |
#12
|
||||
|
||||
![]() Nee, 31 is gewoon de massa, niks anders.
Of die nou terug gaat naar de min van de accu, naar een andere massakabel of direct naar plaatwerk of een ander massapunt, maakt niet uit. 31 is gewoon massa. ![]()
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Idd, je moet lijn 31 zien als "De carrosserie"
__________________
|
#14
|
||||
|
||||
![]() vreemd, want als ik die haynes afbeelding beetje lees. dan is het bovenin de zekeringskast ( en dus de + ) en onderin de afbeelding zit de aarding, en extra adhv omcirkelde nummers waar deze geaard zijn.
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |