Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-11-2007, 15:07
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default accu? dynamo?

Heb ik weer, valt vandaag tijdens het rijden mijn radio uit..Ik dat ding weer aan, balen, bij de volgende rotond, weer eht zelfde verhaal. Blijkt dat als ikop mijn rem trap, er niet genoeg stroom is om de radio ook nog te laten werken. THuis auto neergezet, en daarna wilde hij natuurlijk niet meer starten.


Accu 'raampje' is zelfs na een uur aan de lader nog zwart, maar de auto start nu wel weer. Wat kan dit zijn? Accu kapot? Dynamo kapot? Hoe kan ik meten of de dynamo het nog doet? Lampje brand touwens niet.
Ik las iets over accupool los doen terwijl de motor draait, als ik dit doe slaat de motor af.

Wie kan me helpen?
Reply With Quote
  #2  
Old 16-11-2007, 15:35
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

Oja, deze week ook al een keer eerder gestart (koud) mbv. startkabels.
Reply With Quote
  #3  
Old 16-11-2007, 15:41
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,840
Default

De laadspanning meten als de motor loopt, deze moet ongeveer 14 volt zijn...

Of de accu zelf natuurlijk..
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #4  
Old 16-11-2007, 16:08
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

Als de motor loopt meet ik 11.8 volt. Als het contact uit is 11,9.

Wat is er waar van de opmerking dat als je met lopende motor een accupool lostrekt, hij door zou moeten lopen, en anders is je dynamo stuk?
Reply With Quote
  #5  
Old 16-11-2007, 16:13
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

dynamo versleten dus
Reply With Quote
  #6  
Old 16-11-2007, 17:29
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Quote:
Originally Posted by Tjeerd
Als de motor loopt meet ik 11.8 volt. Als het contact uit is 11,9.

Wat is er waar van de opmerking dat als je met lopende motor een accupool lostrekt, hij door zou moeten lopen, en anders is je dynamo stuk?



11,8 is echt te weinig....dynamo eraf halen en koolborstels, spanningsregelaar en lagers controleren.

11,9 is goed op accu zelf als contact uitstaat.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-11-2007, 17:34
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

Ik heb de accu laten testen, deze was in ieder geval op, dus maar een nieuwe er in gezet. Denk dat ik de dynamo ook nog even ga nakijken.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-11-2007, 18:52
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

11.8 is ongeveer de spanning van de opgelade accu
Ga ermaar van uit dat de spanningsregelaar kapot is
Als er geen speling op de lagers zit is het voldoende om alleen die te vervangen
Reply With Quote
  #9  
Old 16-11-2007, 19:04
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

`

Last edited by Golf_1_gts : 16-11-2007 at 19:39.
Reply With Quote
  #10  
Old 19-11-2007, 13:07
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

Ik ben er uit, zaterdag reed ik na een beetje hulp bij het starten naar huis, zie ik oppeens dat mijn lichten het niet/ nauwelijks mee doen.. Ik vloeken, en 100m voor m ijn huis slaat de boel weer af, kon nog doorrollen tot 2 wielen op de oprit stonden.
Ik er onder kijken bij de dynamo, zag ik waar de kabel op het carter zit een draadbreukje, opgelost Zondag bleek dat de kabel over een cm of 30 rot was, als ik er in kneep verpulverde hij.. Nu de boel vervangen en hij loopt weer als een zonnetje, lang niet zoe veel licht uit de koplampen gezien
Reply With Quote
  #11  
Old 19-11-2007, 14:29
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

Als je een pool van de accu haalt, dan zou de motor moeten blijven draaien. De dynamo moet voldoende geven om de motor draaiende te houden en de accu bij te laden. Asl de dynamo kapot is dan blijft de motor draaien totdat de accu uitgeput is.
Of dit tegenwoordig nog zo is met alle electronica en computers???
Gelukkig heb je het al gevonden.
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #12  
Old 21-11-2007, 20:19
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

Thanks mate!
Reply With Quote
  #13  
Old 21-11-2007, 21:04
MMgolfnut1's Avatar
MMgolfnut1 MMgolfnut1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,694
Default

Gozah, je PeeBee-bakkie zit vol!
__________________
www.dub05.com
Reply With Quote
  #14  
Old 21-11-2007, 22:58
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Nieuwe accu dus voor onnodig erin laten zetten....
Reply With Quote
  #15  
Old 21-11-2007, 23:23
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

Mja, ik heb hem laten testen en de uitslag was dat de accu in ieder geval op was, maar niet per definitie de oorzaak van het probleem. Nu heb ik liever uit voorzorg iets vervangen, dan als ik het heel hard nodig heb, dus onnodig was het niet. Misschien niet persé noodzakelijk op dat moment.


(en er in zetten kan ik zelf wel hoor, zo a-technisch ben ik ook weer niet)
Reply With Quote
  #16  
Old 22-11-2007, 18:05
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

merkte je het alleen bij de radio of bij meer dingen? zoals: verlichting, kachel-radiotor etc?

omdat je een slechte massa hebt, wordt je weerstand groter door die kabel, waardoor je spanningsverlies krijgt. dus je verlichting schijnt minder fel enz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #17  
Old 22-11-2007, 20:03
t3freak's Avatar
t3freak t3freak is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 208
Default

geluk dat de dynamo nog heel is... vaak klappen de diode's eruit als je de pool los trekt tijdens het lopen, om dat ie dan zijn spanning niet meer kwijt kan...

bij auto;s van tegenwoordig hoef je t iig niet te flikken wan dan heb je gelijk de grootste schade! een keer met een c-classe mee gemaakt dat het met de pool erop doen terwijl het contact aan stond mis ging, piekspanning en boord comp. was dood!
Reply With Quote
  #18  
Old 22-11-2007, 20:20
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

@Geert, ik merkte het met meer dingen, maar ik dnek dat mijn versterker de meeste stroom trok. Ook bij grootlicht/achterruitverwarming merkte ik dat er iets niet helemaal goed was.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum