Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 30-05-2006, 13:19
NOFASSA NOFASSA is offline
Forum Newbee

Default Waardemindering van ingevoerde gti mk1

Ik zou wel willen weten wat voor waardemindering je hebt als je een ingevoerde auto hebt t.o.v een orgineel nederlandse auto.

Ik stel een voorbeeld:

Twee gelijkwaardige (in orginele staat)

Golf gti Bouwjaar 1978 met ingevoerd kenteken.

Golf gti bouwjaar 1978 met een orgineel nederlands kenteken.

Het kan toch niet wezen dat er honderden zoniet duizenden euries verschil in zit?
Reply With Quote
Old 30-05-2006, 13:23
rallye16vt rallye16vt is offline
VW Addict

Volgens mij zit dat vaak tussen de oren, neem bv een pirelli: is nooit in nederland op de markt gekomen, zijn allemaal duitsers.
De staat van de auto is veel belangerijker.
(Voor de verzamelaar zou ie inderdaad in dezelfde staat meer waard zijn)
Reply With Quote
Old 30-05-2006, 13:33
Forum Newbee

Ik denk ook dat het meer tussen de oren zit.
Als je naar een meeting of iets dergelijks gaat Zeggen ze al gauw "tis maar een ingevoerde"Dus dan is het maar niks!
Maar het maakt naar mijn idee geen "ruk" uit maar je hebt als (nieuwe en trotse) eigenaar als je je nieuwe aanwinst trots wil laten bewonderen wel een nare bijsmaak.
Reply With Quote
Old 30-05-2006, 13:43
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC

sommige mensen vinden t belangrijk andere weer minder...

mij maakt t geen zak uit, mijn audi 50 is ook een belg, maja tzal me weinig roesten wat mensen erover zeggen...

Over het algemeen onderhouden duitsers hun auto's beter (mede door de TUV<->apk) en kun je m net zogoed daar kopen...

bij oldtimers vind ik t echt niet belangrijk uit welk land hij komt...

andere auto's ook niet
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
Old 30-05-2006, 14:02
robertjan007's Avatar
robertjan007 robertjan007 is offline
Volksforum Draaideur Donateur - Yellow Submarine

Send a message via MSN to robertjan007

Je hebt het zelfde met schade auto's, bijna niemand wil een schade auto hebben maar mits het degelijk en goed gemaakt is is er niets aan de hand. Ik vind het voor het kenteken op zich wel mooier als die ook orgineel hollands is.
Mazzels
Old 30-05-2006, 15:22
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC

Ehmz,. tja..

hoeveel t scheelt: geen idee. Maar voor mij maakt t dus WEL uit. 1 van mijn polo's heeft imho alleen bestaansrecht omdat t zo'n beetje de eerste nederlandse polo 2 was. (met allerlei rariteiten zoals geschilderde deurpanelen). Als 't n duitser zou zijn, in dezelfde staat, dan zou ik m al lang hebben gesloopt: Oud, maar oh zo rot.

Echter: 't spreekt voorzich dat 't voor bepaalde types die in NL nooit origineel zijn verkocht, geen ruk uitmaakt: Zie o.a. Pirelli Golf 1 of Rallye Golf 2.

Een Polo 2f Genesis G40 is dan als 'hollander' wel weer (in mijn ogen) veel meer waard dan een ingevoerde duitser...

Voor de GTI in jouw voorbeeld zou ik vooral eens kijken naar taxiatiewaarde: Dat representateerd de waarde van een vergelijkbaar voertuig, of beter: de kosten die je zou moeten maken om een vergelijkbare auto te bemachtigen/restaureren/bouwen. Een NL 1978'er GTI is in geval van total-loss moeilijker te vervangen dan een D 78'er GTI in dezelfde staat, en daar zit dan wat verschil in waarde. Maar denk dan eerder aan een paar procenten en niet zo zeer in 10-tallen procenten.

Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
Old 30-05-2006, 17:20
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC

Quote:
Originally Posted by NOFASSA
Maar het maakt naar mijn idee geen "ruk" uit maar je hebt als (nieuwe en trotse) eigenaar als je je nieuwe aanwinst trots wil laten bewonderen wel een nare bijsmaak.

ik heb twee Pirelli´s achter elkaar gehad, beide had ik zelf ingevoerd, ik heb nooit iets slechts gehoord vanwege het feit dat die auto´s "maar" ingevoerde waren, nooit last gehad van een nare bijsmaak, wel veel bewonderaars van die auto´s die me vroegen of ik ze niet wou verkopen.....zelf vind ik het ook totaal geen ramp w.b.t. of een auto van iemand anders origineel nederlands is of niet, ik zie liever een goede, en voor mij belangrijk, een in originele toestand zijnde ingevoerde Golf 1(GTI), dan een in slechte toestand zijnde, of verknutselde(b.v. Golf 2 of Corrado of whatever voor niet origineel zijnde dash er in, VR6 blok onder de kap, kermiskleur etc. etc.) "originele Nederlandse" Golf 1(GTI).....

Last edited by Rene´ : 30-05-2006 at 17:27.
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 11:03
Berserker's Avatar
Married to PC

Mij zou de kleur, of de staat, of t feit of ie origineel goed is of opgeknapt goed is, of compleet of wat dan ook meer uitmaken dan waar ie vandaan komt
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 12:32
Forum Newbee

Dan spring ik maar in het diepe en koop ik een "78 gti uit belgie erbij welke helemaal gedemonteerd is met nagenoeg alle delen erbij,de carrossie is nog in een zeer goede staat.
Enkelt hebben ze weleens een "nep"dakje erin gebouwd,om dat gat te dichten zou ik er een plaat in willen lassen of is dit niet te doen? Of is het beter om er een complete dakplaat of een compleet dak van een donor golf in te lassen?
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 12:34
Berserker's Avatar
Married to PC

mij lijkt een complete dakschelp erop lassen een betere oplossing, is toch wel een grote plaat en om die na lassen strak te krijgen wordt moeilijk, vooral omdat een dak toch wel veel te verduren krijgt (hitte, dingen erop zetten) en dan kan de plamuur na een tijdje de brui eraan geven...
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 12:49
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

De staat van de auto en dus de waarde ervan heeft natuurlijk technisch gezien niks te maken met het feit of hij ingevoerd is. Sterker nog, ik denk zelfs dat Duitsers onderhoud serieuzer nemen dan het gemiddeld-nu-Deawoo-uch-Chevrolet-rijdend-Nederland.

Echter denk ik dat voor veel mensen een origineel Nederlands kenteken wel -meerwaarde- geeft. Dat is iets persoonlijks, maar dus voor de juiste persoon zeker wel in euro's uit te drukken. Ik ben bijvoorbeeld wel een van ori-NL-fetisjisten, maar dan wel bij auto's waar het ook echt uitmaakt.

Neem nou mijn 74er Golf 1. 88-DU-01, een van de eerste...en op origineel kenteken. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon zeldzaam en dus wel degelijk meerwaarde, tenminste, in mijn beleving!
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 15:13
Rinus66's Avatar
Rinus66 Rinus66 is offline
No personal life

Send a message via MSN to Rinus66

Quote:
Originally Posted by Rene´
ik heb twee Pirelli´s achter elkaar gehad, beide had ik zelf ingevoerd, ik heb nooit iets slechts gehoord vanwege het feit dat die auto´s "maar" ingevoerde waren, nooit last gehad van een nare bijsmaak, wel veel bewonderaars van die auto´s die me vroegen of ik ze niet wou verkopen.....zelf vind ik het ook totaal geen ramp w.b.t. of een auto van iemand anders origineel nederlands is of niet, ik zie liever een goede, en voor mij belangrijk, een in originele toestand zijnde ingevoerde Golf 1(GTI), dan een in slechte toestand zijnde, of verknutselde(b.v. Golf 2 of Corrado of whatever voor niet origineel zijnde dash er in, VR6 blok onder de kap, kermiskleur etc. etc.) "originele Nederlandse" Golf 1(GTI).....

Mijn pirelli is ook ingevoerd door een limburger
Old 31-05-2006, 15:26
Berserker's Avatar
Married to PC

1e eigenaar, voegt dat nog iets extra's bij de waarde???

kdacht t wel he?

Heeft me pa ooit nieuw gekocht, staat nog steeds in de garage..

In 1979 waren er 25 jaar lang SAABs geïmporteerd naar Nederland.
Dit werd herdacht met een speciale serie van 150 SAAB 96s in een 'limited edition' uitvoering, alleen voor Nederland, lijkend op de Zweedse laatste 300 serie.

De jubileumversie had de volgende uitvoering;
- metallic blauwe lak (aquamarijn, code 137b) zoals van de SAAB 99
- bruin interieur en stoelen zoals in de SAAB 99
- sportstuur
- voorspoiler
- zwarte 'racestrepen' op de zijkant
- lichtmetalen velgen, als van de Sonett III
- genummerd plaatje op dashboardkastje

Is zo een als van de LOI reclame....
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 15:39
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83

ingevoerd of niet, zou mij niet veel uitmaken...
leuk dat t op de papieren staat dat ie origineel NL is, maar wat koop je dr voor?

in belgie en duitsland zijn de eisen voor keuring veel strenger dan hier, en iedere verandering heeft een certificaat nodig. dus ik denk eigenlijk dat de auto's uit die landen in een betere staat zijn dan de in nederland aangeboden auto's (gemiddeld gezien dan he!)

hoeveel eigenaren een auto heeft gehad zou me meer interesseren eigenlijk. veel verschillende rijstijlen zijn ook niet echt super voor de auto. maar, controleer die eens... k bedoel, de auto van mijn pa wordt ook door drie volledig verschillende rijders gebruikt.

k beoordeel de waarde van een auto eigenlijk meer aan onderhoudshistorie en de staat van de auto.

wat ik soms doe is gewoon een afspraak maken met iemand, en dan n weekje van te voren al effe voorbij gaan zonder aan te kondigen. zo kan je een beetje zien hoe de auto onderhouden en verzorgd wordt. op de dag dat je je zelf hebt aangekondigd staat de auto natuurlijk altijd heel mooi glimmend en gepoetst in de garage

de eigenaar zelf zegt eigenlijk ook best veel over de auto. kijk hoe ie zich gedraagd en hoe ie over de auto praat. ik praat altijd erg enthousiast en met liefde over mijn auto's omdat ik dr ook helemaal gek op ben. praat iemand over zijn auto als een stuk oud blik, dan weet je denk k wel hoe ie ermee om is gegaan. koude motor en trappen, slecht wassen, roken in de auto, deuren tegen paaltjes opensmijten, stoeprandjes meepakken, over drempels heen vliegen...etc

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk

Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale

Last edited by breadfan83 : 31-05-2006 at 15:42.
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 15:49
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Kijk, je kunt lang en kort praten of het voor jou persoonlijk nou wel of niet belangrijk is dat een auto origineel nederlands, zeldzaam of van de eerste eigenaar is. Feit is dat er mensen zijn (en ik ben er een van) die er WEL waarde aan hechten. Zolang er mensen zijn die aan iets waarde hechten (de uitdrukking zegt het al) wordt er op dat moment meer waarde aan toegekend. Dat zegt toch alles?

Om op de topic-titel terug te komen:
Waardevermindering van een ingevoerde -iets-: Nee.
Waardevermeerdering voor een origineel Nederlands -iets-: Voor sommigen onder ons wel, dus ja!
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!

Last edited by Stijn : 31-05-2006 at 15:51.
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 15:54
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur

kentekens zijn toch niet mooi (noodzakelijk kwaad), dus mij boeit het eerlijk gezegd niet wat er op staat en welk jaar ze zijn afgegeven. mijn golf2 KR (bj '89) is in '91 ingevoerd uit belgië. dus iedereen denkt dat ik in een PL rij.. nou.. laat ze lekker ik zit er echt niet mee. kortom: ingevoerde auto of niet.. het maakt mij niets uit.
neemt niet weg, zoals stijn en sjamp al zeiden, dat het in sommige situaties wel leuk is om een ori hollander te hebben. dus als het 1 van de eerste afgegeven kentekens zijn bijvoorbeeld.
en persoonlijk is het zeker.. voor sommige is het zeker een meerwaarde.

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 15:54
Berserker's Avatar
Married to PC

ja, ok en als je bijvoorbeeld naar taxatie zou kijken..

originele nederlander eerste eigenaar...

volgens mij telt dat toch wel btje mee....

ochal maakt t mij niks uit...
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 16:10
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC

Quote:
Originally Posted by Rinus66
Mijn pirelli is ook ingevoerd door een limburger

niet door mij! Mijn originele Alpine-witte heb ik verleden jaar aan iemand uit mijn omgeving verkocht, en mijn originele Lhasa-groene, dat was mijn eerste, daar is negen jaar geleden een mongool met een Golf 2 (sorry Golf 2 bezitters, niks tegen de rest van jullie) `s nachts tegen aan gereden toen mijn auto langs de straat geparkeerd stond. Maar deze auto bestaat ook nog steeds heb ik op de site van de RDW gezien: NV-ND-80

Mijn broer had overigens ook een Alpine witte, ook in originele staat en ook zelf ingevoerd, die heeft hij twee jaar geleden aan Peter van der Maden (van de GTI-club holland) verkocht, Peter heeft daaraan een beetje werk gehad en verder verkocht, kenteken daarvan: TV-XT-52, dat zal wel niet de (inmiddels) jouwe zijn?
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 17:57
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC

Quote:
Originally Posted by Stijn
Kijk, je kunt lang en kort praten of het voor jou persoonlijk nou wel of niet belangrijk is dat een auto origineel nederlands, zeldzaam of van de eerste eigenaar is. Feit is dat er mensen zijn (en ik ben er een van) die er WEL waarde aan hechten. Zolang er mensen zijn die aan iets waarde hechten (de uitdrukking zegt het al) wordt er op dat moment meer waarde aan toegekend. Dat zegt toch alles?

Om op de topic-titel terug te komen:
Waardevermindering van een ingevoerde -iets-: Nee.
Waardevermeerdering voor een origineel Nederlands -iets-: Voor sommigen onder ons wel, dus ja!

AMEN Goed verwoord

Quote:
Originally Posted by Matheo
kentekens zijn toch niet mooi (noodzakelijk kwaad)....

Vind n kenteken plaat voor op een auto niet
bepaald storend Zonder plaat zou ik
gauw iets missen denk ik
Reply With Quote
Old 31-05-2006, 19:58
editionn94's Avatar
editionn94 editionn94 is offline
VW Enthousiast

Send a message via AIM to editionn94

maak toch niks uit ze zijn toch alle maal in duitsland van de band gerold
rij zelf met een golf3 gti edition uit 94 is ook ingevoerd
ik heb er zelf geen probleem mee kwam toevalig op mijn pat