Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-04-2006, 19:40
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default Vaag geluid KR motor @ Golf1

Sinds gisteren loopt mijn Golf1 eindelijk sinds 1,5 jaar sleutelen

Alleen is het jammer genoeg nog niet helemaal goed. Het probleem is als volgt. Als de motor stationair draait is het allemaal goed, geen rare geluiden etc. Als ik vervolgens een beetje gas geef (2500/3000rpm) komt er een vreemde krijs ergens onder uit de motor bij de distributieriem. Klinkt een beetje alsof het metaal op metaal is. Heb de dynamo/krukaspoulie/waterpomp eraf gehaald dus daar ligt het niet aan. De distributieriem staat ook niet te strak. Het komt wel ergens onder bij het krukastandwiel (of hoe je het ook maar noemt) vandaan. Misschien dat die centrale moer te strak staat ? Of misschien zit er iets verkeerd met het tandwiel/as van de oliepomp ?

Ik denk ik vraag het eerst hier maar even. Wil nog even alle poulies/tandwielen demonteren en nakijken of het ergens niet aanloopt. En als het dat niet is weet ik het ook niet meer. Ga niet uit van iets ernstigs.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-04-2006, 20:21
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,831
Default

he ,
hallo lieuwe , is het je spanrol niet ,
had ook een 16 klepper jaar stil gestaan, toen weer aan het lopen gebracht ,
en had ook een schuurend geluit , bleek de spanrol te zijn ,
beter je spanrol dan je lager,s ,

succes gooigolf kollumerzwaag ,,,
Reply With Quote
  #3  
Old 08-04-2006, 20:24
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Spanrol+distributie zijn wel nieuw ..

Spanrol is wel een keer op de grond gevallen. Kan dat erg zijn ?
Reply With Quote
  #4  
Old 08-04-2006, 20:44
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

dist.kap die aanloopt tegen de riem?
koppeling/druktafel?
is lastig te beoordelen als je het niet live hoord
Reply With Quote
  #5  
Old 08-04-2006, 20:54
TimMK1's Avatar
TimMK1 TimMK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 841
Default

Ik heb dat ook gehad met mijn KR blok, zat een ijzeren plaat bij de distributie. Aan de onderkant, deze schraapte tegen de onderste poulie aan.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-04-2006, 21:10
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
dist.kap die aanloopt tegen de riem?
koppeling/druktafel?
is lastig te beoordelen als je het niet live hoord


Kappen waren ook gedemonteerd, maar nog steeds geluid.

Het is niet aan die kant van de motor.

Quote:
Originally Posted by TimMK1
Ik heb dat ook gehad met mijn KR blok, zat een ijzeren plaat bij de distributie. Aan de onderkant, deze schraapte tegen de onderste poulie aan.


Dat plaatje loopt maar tot halverwege het tandwiel van de oliepomp.

En loopt ook nergens tegen aan als ik het goed kan bekijken/horen.
Reply With Quote
  #7  
Old 09-04-2006, 01:16
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Ik heb trouwens wel nieuwe lagerschalen gemonteerd @ krukas en drijfstangen. Het liep allemaal wel gewoon soepel, maar bij hogere toerentallen kan dit natuurlijk wel anders gaan. Voor de rest alles uiteraard wel op de juiste NM`s vast gezet. Zou het mogelijk kunnen zijn dat er ergens een lager moeilijk zit te doen ?
Reply With Quote
  #8  
Old 09-04-2006, 01:40
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Ik heb trouwens wel nieuwe lagerschalen gemonteerd @ krukas en drijfstangen. Het liep allemaal wel gewoon soepel, maar bij hogere toerentallen kan dit natuurlijk wel anders gaan. Voor de rest alles uiteraard wel op de juiste NM`s vast gezet. Zou het mogelijk kunnen zijn dat er ergens een lager moeilijk zit te doen ?


Als je de lagers er goed in hebt gezet en ze goed van tevoren in hebt geolied. Dan moet dat wel goed zijn. Zal et eerder richting spanrol gaan zoeken. Klein probleem moet je niet grootschalig aanpakken .
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #9  
Old 09-04-2006, 10:51
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Lagers goed gemonteerd met lekker dikke inloopolie erop

Geluid komt, als we goed luisteren, niet bij de spanrol weg.
Reply With Quote
  #10  
Old 09-04-2006, 10:55
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

je hebt het spul te strak staan.. heel bekent geluid.. spanrol controleren dus.. echt een gil..wieieieieiieieiieieieiieiei
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #11  
Old 09-04-2006, 11:00
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Ja klopt ja .. het is net een compressor.

Maar voor mijn gevoel staat de riem niets eens zo stak ?

Kan ding gewoon heen en weer bewegen en een kwart slag draaien.

Ben eerder bang als ik de riem slapper zet dat ie er af gaat lopen.
Reply With Quote
  #12  
Old 09-04-2006, 11:07
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Is het trouwens ook zo als je wat toeren maakt dat de distributieriem zichzelf strakker trekt ?

Hoorde ik gisteren ook iemand zeggen.
Reply With Quote
  #13  
Old 09-04-2006, 11:16
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

als t goed is wel.. maar ik zeg t niet met zekerheid
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #14  
Old 09-04-2006, 12:08
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Een riem is krimp en rek vrij. Althans dat zou zo moeten zijn.

Het geluid is op afstand niet te beoordelen.

Gewoon bougies eruit, en met de hand de krukas draaien.
Kijken of je iets kunt ontdekken.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #15  
Old 09-04-2006, 12:28
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,831
Default

zet er maar een andere spanrol op,
is moeilijk te oordelen waar het wegkomt .

zou het daar gewoon eens zoeken en proberen ,

effe tussen je vinger,s en draaien hoor je wel alls hij niet zuifer is ,

en anders wat gti-1g60 zegt met de hand de krukas poeli draaie ,

succes kerel, groeten gooigolf ,,
Reply With Quote
  #16  
Old 09-04-2006, 18:27
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Als je hem te strak hebt staan dan krijgen sommige lagers geen smering. Als je de distrubutieriem gaat spannen moet je dit op een paar punten controleren en niet op een punt. Dus distrubustie op spanning zetten krukas een kwart draaien, weer controleren etc, etc.

Ik heb ook ooit eens zo'n geluid gehad en dat kwam bij de distrubutieketting weg. Die kettingetjes willen nog wel eens uitrekken. Maar dat is de andere kant

Welke lagers heb je allemaal vervangen? Sommige lagers hebben een soort gat erin waar de olie doorheen moet komen (onder andere van de as die de oliepomp aandrijft)

gr
Reply With Quote
  #17  
Old 09-04-2006, 19:29
Ron21's Avatar
Ron21 Ron21 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 521
Default

Had laatst ook zoiets. Klonk als iets vreselijks en bleek een pakking van de inlaat te zijn die een tergend geluid maakte...whieeieieieeie..........alsof je een ballon gecontroleerd laat leeglopen en piepen. Was bijna niet op gehoor te lokaliseren het leek overal vandaan te komen.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo
Reply With Quote
  #18  
Old 09-04-2006, 21:56
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Bedankt voor de reply`s mensen .. ik ga komend weekend er weer druk mee aan de gang.

@Peter .. ik heb de lagerschalen van de krukas/drijfstangen vervangen. Voor de rest geen lagers. Wel diverse oliekeerringen zoals van de krukas/oliepompas en vast nog wel meer

@Ron21 .. het is idd best een tergend geluid en het wordt ook erger als het toerental stijgt. Had jij dit ook ? Bij mij is het ook nogal moeilijk te lokaliseren. Zou het ook kunnen zijn dat er lucht langs de injectors lekt ? Want die rubbers waren wel ontzettend droog/gaar. Het vervangen hiervan stond iig al op de planning voor komend weekend.

Het geluid klinkt trouwens net als een schroefcompressor. Echt een dikke jank.

Last edited by Lieuwe : 09-04-2006 at 21:59.
Reply With Quote
  #19  
Old 10-04-2006, 07:26
Ron21's Avatar
Ron21 Ron21 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 521
Default

Toerental maakte het geluid idd erger. Wij dachten ook eerst aan iets dat aanliep o.i.d. Rubbers van de injectoren idd vervangen ook de onderste op de injectoren. Bij ons was het de pakking tussen de 2 inlaat delen.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo
Reply With Quote
  #20  
Old 10-04-2006, 09:42
cabrio16v's Avatar
cabrio16v cabrio16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 798
Default

controleer idd ff je inlaat... spuit wat kruipolie oid tijdens lopende motor bij je inlaatspruitstuk.

ik had hetzelfde... ontzettend hard gejank!... pakking vervangen en klaar

voor wat betreft je injector rubbers.. vervangen! kost bijna niks

succes!
__________________
Quote:
Originally Posted by Edward
en weer te kauf, die lui van marktplaats sporen niet....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum