![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Sinds gisteren loopt mijn Golf1 eindelijk sinds 1,5 jaar sleutelen
![]() Alleen is het jammer genoeg nog niet helemaal goed. Het probleem is als volgt. Als de motor stationair draait is het allemaal goed, geen rare geluiden etc. Als ik vervolgens een beetje gas geef (2500/3000rpm) komt er een vreemde krijs ergens onder uit de motor bij de distributieriem. Klinkt een beetje alsof het metaal op metaal is. Heb de dynamo/krukaspoulie/waterpomp eraf gehaald dus daar ligt het niet aan. De distributieriem staat ook niet te strak. Het komt wel ergens onder bij het krukastandwiel (of hoe je het ook maar noemt) vandaan. Misschien dat die centrale moer te strak staat ? Of misschien zit er iets verkeerd met het tandwiel/as van de oliepomp ? Ik denk ik vraag het eerst hier maar even. Wil nog even alle poulies/tandwielen demonteren en nakijken of het ergens niet aanloopt. En als het dat niet is weet ik het ook niet meer. Ga niet uit van iets ernstigs. |
#2
|
||||
|
||||
![]() he ,
hallo lieuwe , is het je spanrol niet , had ook een 16 klepper jaar stil gestaan, toen weer aan het lopen gebracht , en had ook een schuurend geluit , bleek de spanrol te zijn , beter je spanrol dan je lager,s , succes gooigolf kollumerzwaag ,,, |
#3
|
||||
|
||||
![]() Spanrol+distributie zijn wel nieuw ..
Spanrol is wel een keer op de grond gevallen. Kan dat erg zijn ? |
#4
|
|||
|
|||
![]() dist.kap die aanloopt tegen de riem?
koppeling/druktafel? is lastig te beoordelen als je het niet live hoord |
#5
|
||||
|
||||
![]() Ik heb dat ook gehad met mijn KR blok, zat een ijzeren plaat bij de distributie. Aan de onderkant, deze schraapte tegen de onderste poulie aan.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Kappen waren ook gedemonteerd, maar nog steeds geluid. Het is niet aan die kant van de motor. Quote:
Dat plaatje loopt maar tot halverwege het tandwiel van de oliepomp. En loopt ook nergens tegen aan als ik het goed kan bekijken/horen. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Ik heb trouwens wel nieuwe lagerschalen gemonteerd @ krukas en drijfstangen. Het liep allemaal wel gewoon soepel, maar bij hogere toerentallen kan dit natuurlijk wel anders gaan. Voor de rest alles uiteraard wel op de juiste NM`s vast gezet. Zou het mogelijk kunnen zijn dat er ergens een lager moeilijk zit te doen ?
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Als je de lagers er goed in hebt gezet en ze goed van tevoren in hebt geolied. Dan moet dat wel goed zijn. Zal et eerder richting spanrol gaan zoeken. Klein probleem moet je niet grootschalig aanpakken ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lagers goed gemonteerd met lekker dikke inloopolie erop
![]() Geluid komt, als we goed luisteren, niet bij de spanrol weg. |
#10
|
||||
|
||||
![]() je hebt het spul te strak staan.. heel bekent geluid.. spanrol controleren dus.. echt een gil..wieieieieiieieiieieieiieiei
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#11
|
||||
|
||||
![]() Ja klopt ja .. het is net een compressor.
Maar voor mijn gevoel staat de riem niets eens zo stak ? Kan ding gewoon heen en weer bewegen en een kwart slag draaien. Ben eerder bang als ik de riem slapper zet dat ie er af gaat lopen. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Is het trouwens ook zo als je wat toeren maakt dat de distributieriem zichzelf strakker trekt ?
Hoorde ik gisteren ook iemand zeggen. |
#13
|
||||
|
||||
![]() als t goed is wel.. maar ik zeg t niet met zekerheid
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#14
|
||||
|
||||
![]() Een riem is krimp en rek vrij. Althans dat zou zo moeten zijn.
Het geluid is op afstand niet te beoordelen. Gewoon bougies eruit, en met de hand de krukas draaien. Kijken of je iets kunt ontdekken.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() zet er maar een andere spanrol op,
is moeilijk te oordelen waar het wegkomt . zou het daar gewoon eens zoeken en proberen , effe tussen je vinger,s en draaien hoor je wel alls hij niet zuifer is , en anders wat gti-1g60 zegt met de hand de krukas poeli draaie , succes kerel, groeten gooigolf ,, |
#16
|
||||
|
||||
![]() Als je hem te strak hebt staan dan krijgen sommige lagers geen smering. Als je de distrubutieriem gaat spannen moet je dit op een paar punten controleren en niet op een punt. Dus distrubustie op spanning zetten krukas een kwart draaien, weer controleren etc, etc.
Ik heb ook ooit eens zo'n geluid gehad en dat kwam bij de distrubutieketting weg. Die kettingetjes willen nog wel eens uitrekken. Maar dat is de andere kant Welke lagers heb je allemaal vervangen? Sommige lagers hebben een soort gat erin waar de olie doorheen moet komen (onder andere van de as die de oliepomp aandrijft) gr |
#17
|
||||
|
||||
![]() Had laatst ook zoiets. Klonk als iets vreselijks en bleek een pakking van de inlaat te zijn die een tergend geluid maakte...whieeieieieeie..........alsof je een ballon gecontroleerd laat leeglopen en piepen. Was bijna niet op gehoor te lokaliseren het leek overal vandaan te komen.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo |
#18
|
||||
|
||||
![]() Bedankt voor de reply`s mensen .. ik ga komend weekend er weer druk mee aan de gang.
@Peter .. ik heb de lagerschalen van de krukas/drijfstangen vervangen. Voor de rest geen lagers. Wel diverse oliekeerringen zoals van de krukas/oliepompas en vast nog wel meer ![]() @Ron21 .. het is idd best een tergend geluid en het wordt ook erger als het toerental stijgt. Had jij dit ook ? Bij mij is het ook nogal moeilijk te lokaliseren. Zou het ook kunnen zijn dat er lucht langs de injectors lekt ? Want die rubbers waren wel ontzettend droog/gaar. Het vervangen hiervan stond iig al op de planning voor komend weekend. Het geluid klinkt trouwens net als een schroefcompressor. Echt een dikke jank. Last edited by Lieuwe : 09-04-2006 at 21:59. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Toerental maakte het geluid idd erger. Wij dachten ook eerst aan iets dat aanliep o.i.d. Rubbers van de injectoren idd vervangen ook de onderste op de injectoren. Bij ons was het de pakking tussen de 2 inlaat delen.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo |
#20
|
||||
|
||||
![]() controleer idd ff je inlaat... spuit wat kruipolie oid tijdens lopende motor bij je inlaatspruitstuk.
ik had hetzelfde... ontzettend hard gejank!... pakking vervangen en klaar ![]() voor wat betreft je injector rubbers.. vervangen! kost bijna niks ![]() succes!
__________________
Quote:
|