Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 18-02-2006, 21:45
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default KR of VR?

heej mensen

k ben bezig met me golf MK2 1.6 uit '87.

nou ben ik helemaal gek op de VR6 motoren van VW, maar k ben niet echt te spreken over de bak die hierbij zit. op me golfje heb ik stangen-schakeling en op die 2.9 VR6 van de corrie zit kabel-schakeling. t zal wel iets persoonlijks zijn, maar t voelt me gewoon niet prettig aan...

nou is me vraag wat er in aan KR blok zit en wat t betere alternatief is voor in de golf

wat moet er aan de auto gedaan worden om hem om te bouwen naar VR6? en zelfde vraag voor de KR

en hoe zit dat eigenlijk met keuring? is dr een speciale regeling als je van een 8v naar 16v gaat?

welke dure onderhoudspunten zitten dr aan beide motoren waar ik rekening mee zou moeten houden?

en dan: waar kan ik voor een goede prijs aan een goed blok met bak en boom komen?

als er iemand hier is die hetzelfde met zijn of haar MK2 heeft gedaan hoor ik dit ook graag!

alvast bedankt voor jullie hulp!

groeten,

Chris
Reply With Quote
Old 18-02-2006, 22:31
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren

vr6 ombouw kost veel geld, om nog maar te zwijgen over een vr6 blok zelf

ik rijd er nu ruim 2 jaar mee, maar het blok heeft veel belangrijke punten zoals koppakking, ketting, spanners enz enz zijn dure reparaties, al doe je het zelf kost het alsnog veel geld, ik heb zelf mijn vr6 gereviseerd en ruim 1200euro erdoorheen gejaagd, nu is mijn blok wel weer helemaal fris

en vr6 klinkt en rijdt heeeeeeeeeeeeeeeeerlijkkkk
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
Old 20-02-2006, 05:26
breadfan83's Avatar

Quote:
Originally Posted by Black Devil
vr6 ombouw kost veel geld, om nog maar te zwijgen over een vr6 blok zelf

ik rijd er nu ruim 2 jaar mee, maar het blok heeft veel belangrijke punten zoals koppakking, ketting, spanners enz enz zijn dure reparaties, al doe je het zelf kost het alsnog veel geld, ik heb zelf mijn vr6 gereviseerd en ruim 1200euro erdoorheen gejaagd, nu is mijn blok wel weer helemaal fris

en vr6 klinkt en rijdt heeeeeeeeeeeeeeeeerlijkkkk

dat laatste heeft er ook voor gezorgd dat ik zo vastberaden naar een VR6 blok op zoek ben gegaan...
t is idd een heerlijk blok, maar effe n distributieriemetje vervangen en k kan voor t zelfde geld n leuke nieuwe KR in me golf leggen (nieuw=goed gebruikt he!)

dus toen ben ik langzaamaan eens op zoek gegaan naar een leuk 16 blokje. k kwam laatst n KR tegen voor n redelijke prijs, maar de dag erna zag ik weer n 16 PL blok... na n beetje zoeken kwam k dr achter dat t KR blok wat meer power heeft, scherpere nokken, minder computers (dus kan er minder stuk gaan, VW is immers nooit echt n held geweest in elektronica!)
dus nu de VR6 een beetje opzij geschoven is, zit ik weer te dubben tussen KR en PL. wat zijn de voor- en nadelen van de twee blokken behalve t vermogenverschil???

btw, erdem al bedankt voor je reply!

greets,
chris
Reply With Quote
Old 20-02-2006, 10:27
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict

er zijn niet zo heel veel verschillen.
De onderblokken zijn precies het zelfde en de kop is ook het zelfde.
De kr is alleen geleverd met het bekende dikken en dunne inlaatspruitstuk.
Nokkenas en inlaat spruitstuk en injectie (hier hoort het computers bij) is het verschil bij deze blokken.
Je hebt nog een 16V blok van vw en dat is de 9a dit is een 2 liter maar ook weer minder makkelijk aan te komen.
Reply With Quote
Old 20-02-2006, 13:35
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore

Send a message via MSN to Menace

Zou een KR met webers pakken, heb je zowat helemaal geen elektronica
PL loopt alleen wat rustiger zeg maar en daar kan je 95 mee tanken terwijl een KR blok ut mooist loopt op 98.

Kijk anders es opt vwforum bij vw golf /jetta algemeen bij m'n topic over KR/PL/9A
Denk dat je daar wel aardig uit op kan maken wat de exacte verschillen izjn van alledrie blokken

Passat 35i 1800i CL sedan

13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met...

Ascension is the mother of all mockups
Reply With Quote
Old 20-02-2006, 20:53
breadfan83's Avatar

Quote:
Originally Posted by Menace
Zou een KR met webers pakken, heb je zowat helemaal geen elektronica
PL loopt alleen wat rustiger zeg maar en daar kan je 95 mee tanken terwijl een KR blok ut mooist loopt op 98.

Kijk anders es opt vwforum bij vw golf /jetta algemeen bij m'n topic over KR/PL/9A
Denk dat je daar wel aardig uit op kan maken wat de exacte verschillen izjn van alledrie blokken

keej, thx, k zal daar eens kijken, dat 98 tanken brengt wel weer wat extra kosten mee, maarja, dan rij ik wel weer wat beter...hehe

k zal me iig eens in je topic omzen, de anderen natuurlijk ook bedankt voor de replies

chris
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 01:28
breadfan83's Avatar

k heb me nog effe n beetje ingelezen, maar k denk dat t idd een KR gaat worden, maar dan komt er weer iets anders bij... de elektronica...

k heb, zoals menace ook al aangaf, ergens wat gelezen over webers in plaats van de standaard injectie. zou iemand me kunnen uitleggen hoe dit in zn werk gaat? en wat er dan aangepast moet worden?
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 01:33
edition_GTI's Avatar
edition_GTI edition_GTI is offline
Forum Newbee

Send a message via MSN to edition_GTI

of je kunt een g60 nemen :P
Old 21-02-2006, 02:40
breadfan83's Avatar

Quote:
Originally Posted by edition_GTI
of je kunt een g60 nemen :P

heb ik twee tellen als optie gehad, maar omdat ik iemand ben die, wanneer ie in een slecht humeur is, nogal eens erg agressief kan gaan rijden (en k ben soms erg makkelijk uit me hum te brengen) lijkt t me niet verstandig om dan met een G-lader te rijden. dan spendeert de auto namelijk meer dagen van t jaar bij de revisie dan op straat... lijkt me nix.

k moet iets hebben dat een beetje stevig is, iets dat tegen n stootje kan, vandaar dat ik ook t liefst zo min mogelijk elektronica, computertjes, processoren, chips, kabels en dat soort dingen in me auto heb.
k heb een flinke PC op me kamer, en in me auto moet niet gerekend worden maar verbrand...

dus:
nix fragiels
nix elektronisch
nix frans
nix frans
nix frans
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 18:07
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to vwleusden

dan moet je er een KR in stoppen met webers.
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 18:13
Domi
Guest

Quote:
Originally Posted by Tomvw
De kr is alleen geleverd met het bekende dikken en dunne inlaatspruitstuk.

En de pl dan?? PL is ook geleverd met dik en dun hoor.
Ieder1 zegt maar dat als je dikke inlaat hebt dat je dan een KR hebt. Dat is bullshit. OP mijn KR van scirocco zat zelfs dunne. Vreemd maar wel origineel.
PL is er ook met dikke inlaat.

KR heeft K-jetronic 139 pk
PL heeft KE-jetronic en lambda zooi 129 pk.
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 18:38
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper

Send a message via MSN to Richard

Quote:
Originally Posted by breadfan83
heb ik twee tellen als optie gehad, maar omdat ik iemand ben die, wanneer ie in een slecht humeur is, nogal eens erg agressief kan gaan rijden (en k ben soms erg makkelijk uit me hum te brengen) lijkt t me niet verstandig om dan met een G-lader te rijden. dan spendeert de auto namelijk meer dagen van t jaar bij de revisie dan op straat... lijkt me nix.

als het spul maar warm is [ maw pure onzin die je hier neerzet en de bekende klok horen luiden.. koude vr6 gaat ook stuk.. en een kettingrevisie bij een vr6 is ook prijzig..

plus dat vr6 dorstige en zeer luie motoren zijn

BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:03
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit

Send a message via MSN to Marco

Dat laatste kan ik idd wel beamen, standaard VR6 is niet echt dat je zegt snel... Loopt op zich wel lekker, en erg rustig.
Old 21-02-2006, 22:18
snellesjaak's Avatar
snellesjaak snellesjaak is offline
VW Fanatic

@Breadfan: Zo te lezen heb je een hoop plannen, maar begrijpelijke wijs ook een bepaald budget waarmee je wilt werken. Hou er rekening mee dat een KR of Pl op zich niet al te veel hoeft te kosten, maar een carb setje best aan de prijs kan zijn. Om maar te zwijgen over het benzineverbruik van 45 mm carb's.

Is het geen optie om een bestaande golf 2 16v te kopen en deze naar je smaak om te bouwen? Zijn remmen, stabi's etc. ook allemaal al op het vermogen aangepast.

succes in ieder geval met je projectkeuze.
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:53
breadfan83's Avatar

effe n paar dingetjes waarom ik voor welk blok zou kiezen en waarom ik voor n ander blok juist niet zou kiezen...

me eerste keus was n VR6, gewoon omdat ik t geluid prachtig vind en ze zo heerlijk lopen. ok, ze zijn ietsje traag doordat ze zo lomp zijn, maar met bijna 200PK in n MK2 is t best goed vooruit komen.
en wat t blok standaard te kort zou komen aan PK's is met een VR6 makkelijk bij te tunen.
t nadeel van dit blok is dat t niet echt voor studentjes is weggelegd. de aanschaf is meestal erg prijzig en t onderhoud is ook niet echt simpel waardoor je alles moet uitbesteden: KASSA!
t grootste nadeel voor mij was echter de versnellingsbak, iets waarover ik eerst niet eens had nagedacht... deze is dus anders dan bij een MK2. ja, logisch zit dr een andere bak in, maar t systeem van de stangenschakeling beviel me prima! k ben nogal een vlotte schakelaar en met de kabelschakeling van n corrie heb ik met dit schakelgedrag nogal snel problemen. t kan iets persoonlijks zijn, k weet t niet... t is iig zo bij mij
VR6 valt dus af, omdat de enige optie voor t behoud van stangenschakeling wss veel geknutsel met zich mee zou brengen, en dus weer: KASSA!

toen ben ik gaan kijken naar n 16V omdat ik deze in n corrado heb gereden en t blok lekker fel was en flink doortrok (zolang ik niet hoefde te schakelen beviel dit ook allemaal prima) hier was dan weer t verschil tussen KR en PL. maar waarom 129PK nemen als je ook 139PK kan hebben. en dat met n computer minder!!!
en aangezien VW nou niet echt n expert is met elektronica ga ik dan liever voor de mechanische weg ipv met allemaal nulletjes en eentjes te werken.

maar, ook t KR-hartje heeft weer iets van elektronica, bevalt dus ook niet 100%! tot ik n beetje had ingelezen over t gebruik van carbs in plaats van injectie. k heb nou vier golfjes gehad, allemaal met carb, en altijd goed bevallen, dus waarom niet!?!
en t nadeel van de carb, dat ie dan niet echt zuinig is... dan neem k wel n polo 1.1 ofzo als ik zuinig wil rijden... nadeel geschrapt

t geladen alternatief viel voor mij eigenlijk al meteen af om de eenvoudige reden dat ik niet echt een van de rustigste straatgebruikers ben, en t blok dus erg snel naar zijn mallemoeren zou zijn. k weet t, tis een prachtig blok, maar in verhouding tot de andere (VR6, KR, PL) ietsje te fragiel

en idd, voor mij spelen de kosten van de onderdelen een erg grote rol, omdat ik nog maar n student ben op een erg dure opleiding, die van thuis uit geen financiele steun hoeft te verwachten. als je dan alles zelf moet rooien en dan effe voor n duizend euro n blokje wil gaan inlegge, vergeet t maar!

k heb idd al rondgekeken voor een standaard 16v, maar dit komt verzekeringstechnisch weer n stuk duurder uit. vandaar liever de opmbouw van n standaard 1600 8v naar KR.
zo leer ik ook nog eens wat van de techniek he

dus mocht iemand nog tips hebben mbt KR, t wegslopen van injectie en vervangen door carbs, of iets anders dat bij de ombouw belangrijk gaat zijn, hoor ik t graag. t kan zijn dat mijn reactie pas wat later komt omdat ik om de een of andere reden geen waarschuwing meer krijg als in dit topic iets gepost is. (k heb me niet uitgeschreven ofzo)

iig al iedereen die hier gepost heeft THX

Chris

Last edited by breadfan83 : 21-02-2006 at 22:56.
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 23:07
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne

Send a message via MSN to Pedaalemmer

toch ben je met een bestaande 16v goedkoper uit en sneller klaar dan de ombouw die je nu wilt plegen.
Reply With Quote
Old 22-02-2006, 00:37
breadfan83's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
toch ben je met een bestaande 16v goedkoper uit en sneller klaar dan de ombouw die je nu wilt plegen.

wat heb ik dan allemaal nog nodig buiten t volgende:

Blok, bak en boom (€250 - €300)
Remmen van n 16v (€100)
Tellers (€50)
Bevestigingsprul (€50)

t grote voordeel hiervan is dat ik langzaamaan alles bij mekaar krijg, koop ik daarentegen in een keer de auto, dan heb ik in een keer dat geld nodig.
sparen is trouwens niet me sterkste kant.

k vind t fijn dat je met me meedenkt, en probeert te helpen, maar k betaal aan verzekering nu zo'n €60 in de maand (nog geen no-claim kunnen opbouwen) en als ik dan een 16v ga rijden gaat dit wss naar n kleine €100 in de maand...
Reply With Quote
Old 22-02-2006, 00:48
Edition_one's Avatar
Edition_one Edition_one is offline
VW Addict

Send a message via MSN to Edition_one

wat voor tellers bedoel je cockpit?Tellers (€50)?
Reply With Quote
Old 22-02-2006, 01:00
Johan-dtc's Avatar
Johan-dtc Johan-dtc is offline
Forum junkie

Send a message via MSN to Johan-dtc

en als je nu eens een sloop 16v op de kop tikt, heb je de hele auto compleet, en kun je precies uitzoeken wat je nodig hebt

staan vaak zat op marktplaats voor weinig

koop ze zelf ook regelmatig dus
!
Reply With Quote
Old 22-02-2006, 01:11
breadfan83's Avatar

Quote:
Originally Posted by Edition_one
wat voor tellers bedoel je cockpit?Tellers (€50)?

de tellers in t dash
k heb me laten vertellen dat bij een 8v en een 16v de zooi anders werkt, en als je dan van motor wisselt je ook t instrumentenpaneel moet switchen

Quote:
Originally Posted by J.L. tuning
en als je nu eens een sloop 16v op de kop tikt, heb je de hele auto compleet, en kun je precies uitzoeken wat je nodig hebt

staan vaak zat op marktplaats voor weinig

koop ze zelf ook regelmatig dus

weet je dan een adres dat n beetje betrouwbare motoren verkoopt? want k heb gezien hoe sommige auto's binnenkomen, en hoe de motoren gedemonteerd worden. en dr is altijd wel n reden dat een auto naar de sloper gaat. en das meestal niet veel goeds
als bij ons in de buurt een auto op de sloop staat, dan is t beter dat ie daar ook blijft

k heb trouwens nog gekeken bij ons op de sloop, bij ons in de buurt dan, niet onze eigen sloop , toen ik voor bumpers, interieur en dat soort zooi op pad was.
denk dan kijk ik gelijk effe voor n blokje en remmen en dat sort dingen... NIX
dr was één setje kromme schijven te vinden op 3 sloperijen (sorry, autodemontagebedrijf, zoals die kamprat dat zo netjes wist te noemen)

k zal morgen nog eens effe bellen, want ik zit nu zo'n 130 km dr vanaf.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules