Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-01-2006, 22:24
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default blower/aanjager

Ik zit er aan te denken om het kachelsysteem te veranderen. (T2b)
Kan ik de buis die voorin (onder het dash) door de bodem naar binnen komt ongestraft doorzagen.
Ik wil hier nl een aanzuigbuis van een Mini kachelunit op aansluiten.
Zo kan ik nl de warme lucht van achteren naar voren trekken en deze regelen door of op de ramen te laten blazen of onderin bij de voeten laten blazen.

grtzz Martin
Reply With Quote
  #2  
Old 22-01-2006, 13:41
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Koppel je die dan wel aan de schakelaar in je verwarmingshendels?
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
Reply With Quote
  #3  
Old 22-01-2006, 16:08
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Het is simpelweg een unit met hierin een klep (handel/schuif) die de warmte of naar je ramen stuurt of richting de vloer.
Het grote voordeel ervan is dat je de klep in je front dicht kan maken en de blower in de unit kan gebruiken om je ramen te ontwasemen.
De kleppen van je kachel moet je nog wel blijven houden omdat je moet kunnen kiezen uit warme of koude lucht.
In de zomermaanden heb je koude lucht en in de winter warme lucht.

Aan de voorzijde van de unit zit een aan/uit schakelaartje en een handel om de klep in de unit te bedienen.
Normaal gesproken zit er een klein radiateurtje in, maar die kan je het beste er uit halen.
Deze is overbodig.
Reply With Quote
  #4  
Old 23-01-2006, 16:40
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Quote:
Originally Posted by martin
In de zomermaanden heb je koude lucht en in de winter warme lucht.

Waar zuigt ie dan zijn 'frisse' lucht vandaan?
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
Reply With Quote
  #5  
Old 23-01-2006, 17:04
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

klep van je kachel dichtzetten.
als het goed is zuigt ie dan gewoon dew buitenlucht naar binnen.
Reply With Quote
  #6  
Old 25-01-2006, 11:18
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Lightbulb

Quote:
Originally Posted by martin
klep van je kachel dichtzetten.
als het goed is zuigt ie dan gewoon dew buitenlucht naar binnen.


OK, maar waar komt die buitenlucht dan vandaan? Als je de kachelpotten dicht zet komt er door de verwarmingsbuis namelijk helemaal geen lucht meer (theoretisch, ze sluiten vaak niet echt goed af).

De ventilator die je wilt inbouwen onder je dash zit midden in de stroom warme lucht van de kachelpotten. Ik vraag me af of dit wel goed is. I.v.m. risico op smelten e.d. Je kunt beter (zoals bij de bussen met Typ 4 motor) een aanjager in je motorruimte plaatsen en zorgen dat deze lucht door de kachelpotten heen perst. Je ventilator zit in de frisselucht en je hoeft geen rare capriolen onder je dashboard uit te halen (met het risico van een gesmolten/verbrande ventilator)

Ander negatief punt van het aanzuigen van lucht uit de kachelpotten (ipv lucht er doorheen persen) is dat je de kachelpotten vacuum trekt. Je loopt dan het risico dat je uitlaatgassen gaat aanzuigen. De uitlaatgassen blijven nu buiten het warmelucht systeem omdat er overdruk in de potten is. Mocht het systeem niet helemaal luchtdicht zijn dan kan de lucht alleen naar buiten stromen.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum