#1
|
|||
|
|||
Stotteren koude motor
Hallo mede vw liefhebbers,
Mijn passat 2.0tfsi 200pk uit 2008 heeft het volgende probleem. Bij koude motor stottert hij heel erg vooral bij rustig gasgeven tussen de 2000-3000 toeren. Bij volgas is het minder merkbaar en ook stationait schommelt hij een beetje. Zodra de motor warm is is het probleem weer weg. Om de paar dagen springt ook de epc lamp aan op het dashboard en gaat hij in noodloop tot de melding weer is gereset na enkele keren contact uit/aan. Ik dacht eerst aan egr klep maar na onderzoek op internet blijken deze motoren geen egr klep te hebben. Zelf denk ik nu in de richting van inlaatkleppen reinigen (wallnut blasting) of gasklep reinigen. Wat denken jullie wat het kan zijn aan de hand van deze beschrijving? Epc melding uitlezen is natuurlijk het beste maar had graag geweten of er aan de hand van deze omschrijving al een vrij zekere verdenking kan zijn. Hoor graag van jullie. Groet Frank |
#2
|
|||
|
|||
Uitlezen is toch echt de enige optie denk ik. Dan weet je echt wat er aan de hand is
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |
#3
|
|||
|
|||
Hallo dank voor je reactie.
Is inderdaad de veiligste optie maar dacht dat er als een vermoeden uitgesproken kon worden. Ik ga sowieso eens een afspraak maken bij de dealer om uit te lezen. Ik zal de bevindingen dan hier op het forum vermelden. |
#4
|
||||
|
||||
Sowieso uitlezen idd! Zou dat stotteren niet direct aan vervuilde inlaat koppelen, immers een restrictie in de inlaat zou het grootste effect hebben op vollast (= volgas) gezien er dan het meeste lucht wordt gevraagd.
Ik zou persoonlijk eerder verwachten dat het met de injectors of de ontsteking te maken gaat hebben. Of een van de vitale sensoren van de motor. Een auto gaat namelijk enkel in noodloop als het ECU ofwel niet genoeg informatie krijgt, ofwel dingen ziet gebeuren die niet mogen gebeuren op basis van de output die het uitstuurt naar de actuatoren. (Ja da's een vaag begrip, en Duitse wagens zijn op dat laatste enorm strikt) |
#5
|
|||
|
|||
Hoi ar1g3 heel erg dank voor je antwoord.
Dacht aan inlaatkleppen omdat dit een bekend probleem was bij deze motor. Bougies zou idd kunnen die zullen wel minimaal een 50.000km oud zijn schat ik. Ik kan dat wel eens proberen dat is niet de hoofdprijs. Maar kan het dan dat bougies bij koude motor problemen geven en bij warme motor niet?? Had btw geinformeerd bij dealer wat uitlezen kost. Alleen uitlezen 35 euro en incl tpi diagnose 75... Geen id wat dat laatste beter maakt maar volgens hun was de uitkomst van alleen uitlezen vaak te beperkt.... Last edited by Frankfrank125 : 04-09-2019 at 13:21. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Een vervuilde inlaat kan er zelfs voor zorgen dat je kleppen niet goed meer sluiten. Sluit dit dus niet direct uit. Daarnaast zou je in ieder geval je pcv kunnen vervangen door een versie van forge. De originele is namelijk ook berucht.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
PCwatte??? |
#8
|
||||
|
||||
pressure control valve.
membraan is vaak lek en geven dan ook vaak problemen. zijn aftermarket setjes voor of zoals aangegeven iets anders erop van bijv. forge. |
#9
|
|||
|
|||
Ik zie zaken staan als afdoppen van deze pcv.
Hoe is jullie gedachte hierover? |
#10
|
||||
|
||||
Zelf zou ik de originele eraf halen en zo'n setje kopen waarbij je m kan afdoppen maar wel je carter kan blijven ventileren.
Dan blaast hij die dampen iig niet meer de inlaat in. |
#11
|
|||
|
|||
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Inderdaad ja. kost even wat maar dan ben je er wel vanaf. |
#13
|
||||
|
||||
50euro is anders niet veel voor dat setje
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Das waar maar zou het dan niet erger moeten worden bij hogere belasting? Of ben ik verkeerd aan het denken? Maar inderdaad, uitsluiten moet je eigenlijk nooit doen tot je de ware oorzaak vindt. Aan de OP: goh ja bougies, weet niet hoe het zit voor deze motoren, of je ze regelmatig moet vervangen of niet, maar denk niet dat het je probleem gaat oplossen. Eerst uitlezen en goede diagnose maken, daarna pas dingen gaan vervangen zou ik zeggen! |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Ik rijd al jaren probleemloos rond met zo’n setje van forge op mijn 5 GTI. Praktische dezelfde motor.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#16
|
|||
|
|||
Ok dank allemaal voor jullie input.
Ik ga sowieso bougies vervangen, die zijn toch aan vervanging toe en ik ga de pcv afdoppen, dat kan immers nooit kwaad met het oog op vervuiling en vermogensverlies bij defect. Als de storing dan nog steeds aanwezig is zal ik hem laten uitlezen. Zodra ik meer weet zal ik het jullie hier melden. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Jaa valt ook wel mee.. Een aftermarket onderdeel ter vervanging van het origineel zit ook op een 35€ zag ik net.. dus kan je idd niet veel van zeggen. |
#18
|
|||
|
|||
Ok super. Dit soort afdopplaat past dus niet op mijn pcv.
Ik heb deze vorm pcv (overigens is mijn art.nr. 06H 103 495 AC); https://www.amazon.com/Genuine-Volk...H/dp/B00A82CWM4 Past dus niet dit plaatje op; https://vagnetics.nl/product/vagnet...0-tfsi-pcv-fix/ Enige tips of ben ik nu gedoemd een aftermarket pcv ervoor terug te monteren?? Last edited by Frankfrank125 : 04-09-2019 at 19:51. |
#19
|
||||
|
||||
Ik had enkele jaren terug een vergelijkbaar probleem met mijn Passat. Wel een veel ouder bouwjaar (jaren 90 model). Na veel vervangen bleek de gasklep positiesensor uiteindelijk de boosdoener. Geen idee of dit bij deze motor ook een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn
|
#20
|
|||
|
|||
Ok mannen hij is dan eindelijk uitgelezen.
Dit zijn de meldingen; - 01056 katalysatorsysteem rij 1 efficientie onder drempel P0420 onregelmatig - 00289 gaskleppositiesensor (G69) onwaarschijnlijk signaal P0121 - 00545 Hoeksensor 2 voor gasklep (G188) onwaarschijnlijk signaal P0221 onregelmatig - 05445 Gasklepregelaar, storing P1545 onregelmatig Dus, deze meldingen met bovenbeschreven klachten. Enig idee?? |