#1
|
||||
|
||||
Golf 1 blauwe rook.. Bijna ten einde raad!
Ik zit met een probleem, heb het al op meerdere topics aangegeven maar ik wil hier even specifiek op ingaan omdat ik het probleem niet zo goed gevonden krijg (altans ik kan wel gokken maar heb dan geen zekerheid)
Mijn golfje (1.8 dx) rookt regelmatig blauw uit de uitlaat. Nu heb ik diverse dingen uitgetest en in de gaten gehouden en kom tot de volgende conclusie: ik kom er niet uit Hij verbruikt opzich niet schrikbarend veel ik denk ong. 1 liter op de 1500-1700km Wanneer de motor warm is en de motor loopt stationair begint hij blauw te roken, wanneer ik wegrijd krijg ik dan een pluim en dan is het weg wanneer ik overschakel naar z'n twee. Dit gebeurd ook wanneer ik bijv. Een langere tijd achter een tractor o.i.d. Zit in zijn 3 met iets van 2000toeren. Als ik dan gas geef komt er even een pluim en daarna is het weg. Nu zou ik zeggen de klepseals (ook al op best wel wat plekken nagevraagd) Alleen doet hij het niet constant. In koudere situaties zoals 'S avonds gebeurd het vaak niet en soms heb ik er overdag ook geen last van. Meestal kan ik ook voorspellen wanneer hij gaat roken want wanneer ik bijv. De auto af laat remmen op de motor bij een stoplicht. Ik heb alleen nog geen compressietest en cilinderlektest gedaan. Iemand die hulp kan bieden, het is namelijk een beetje van, moet de kop er wel of niet af... Want het kan ook nog de koppakking zijn natuurlijk
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily) - '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap) - '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange - '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold) - '84 Golf mk1 cabrio (sold) 'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway' Last edited by wessel97 : 15-06-2016 at 18:59. |
#2
|
|||
|
|||
Rook na tijdje rijden met gas los komt wellicht doordat gasklep dan tijdje dicht is dus grote onderdruk in inlaatkanaal. Daardoor olie via klephoedje van inlaatklep naar binnen. Dan gas geven: Olie verbrandt. Verklaart ook dat gerook na een tijdje langzaam te hebben gereden. Lees met bijna dichte gasklep.
Weinig rook bij koude motor: motor en olie nog koud en dik dus sijpelt niet zo makkelijk naar binnen. Dit zijn slechts ideeen. Ik denk dat klephoedjes het makkelijkst te checken is. Die motor is toch ook al meer dan 30 jaar oud? Of ooit al opengehad en dingen vernieuwd? Het schijnt niet een al te moeilijk klusje te zijn met wat handmade tools erbij. Succes. |
#3
|
||||
|
||||
je klepseals horen de kleppen zeg maar af te dichten , nu de seals hun werk dus niet goed doen komt er te veel olie de cilinder ruimte in en deze verbrand met gevolg de blauwe rook.
Ik gok zelf op je verhaal afgaande dat het de klepseals zijn. Makkelijkste is de kop eraf maar er zijn mensen die het doen met de kop erop. Alleen mocht er een klep naar beneden vallen (cilinder in) kan die als nog eraf hahah Succes en vriendelijk groet |
#4
|
|||
|
|||
Ff een bougie prepareren Door pijpje op te lasse en lucht druk op je cilinder houden vallen de klepje s ook niet na beneden.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb. Immo off voor de digi 3.8 en me7 Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1 KABELBOOM OP MAAT vag only. |
#5
|
|||
|
|||
Heb precies hetzelfde gehad met m'n Scirocco dx.
Nieuwe kleprubbers, en ineens helemaal geen rook meer, en olieverbruik was volledig verdwenen!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#6
|
||||
|
||||
1l op 1200km vind ik redelijk olie verbruik, ik heb met al m'n dx-en daar nog nooit last van gehad.
Die klepseals kosten de wereld niet, dus vervangen die handel. slechter word het er niet van iig! mvg Mike |
#7
|
||||
|
||||
Nou dan word het maar klepseals vervangen denk ik..
Heeft er dan misschien ook nog iemand een verklaring voor de olielucht die dan het interieur inkomt? En wat betreft het verbruik, ik ben er niet zeker van dat het ook echt 1500-1700km is en hij lekt ook nog op diverse plekken zoals de krukaskeerring dis. Zijde, carterpan, en warmdraairegelaar. Dus ik denk dat dit er ook wel iets mee te maken heeft. Overigens rijd ik ook niet echt vaak lange afstanden..
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily) - '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap) - '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange - '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold) - '84 Golf mk1 cabrio (sold) 'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway' Last edited by wessel97 : 15-06-2016 at 19:00. |
#8
|
||||
|
||||
miss moet je ff complete pakking revisie uitvoeren op de plekken waar ie lekt? alle beetjes helpen.
|
#9
|
||||
|
||||
Ik vind 1 liter op 1200 kilometer ook echt veel. Zeker deze DX blokken staan erom bekend als ze in goede conditie zijn nauwelijks olie verbruiken!
Gewoon de kop liften Wessel, gelijk nieuwe koppakkig en bouten, ben je daar ook vanaf. Kop revisie kan vaak voor 200 Euro gedaan worden. Hoeft echt niet de wereld te kosten. Let op ALLE pakkingen set kost zo een 400 Euro van Elro of Victor Reinz
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#10
|
||||
|
||||
Veel pakkingen heb ik al vervangen, krukaspakking aan bakzijde is al gedaan, kleppendeksel ook (ondanks dat daar toch wel een nieuwe tussen zal moeten) ontstekingspakking en nog een hoop andere, maar ik neem aan dat er bij de nokkenas ook nog pakkingen zitten die vervangen moeten worden?
200 euro is nog wel te doen, maar wat word er dan allemaal gedaan eigenlijk?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily) - '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap) - '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange - '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold) - '84 Golf mk1 cabrio (sold) 'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway' Last edited by wessel97 : 15-06-2016 at 19:01. |
#11
|
||||
|
||||
ik heb een GTI gehad met 350.000 km op de teller..daar was de kop zeer zeker nog nooit afgeweest..83er met dx..
was wel bloedjesnel en had zo´n beetje dezelfde symptomen..als ik even voor een stoplicht had gestaan en optrok was alles blauw..ook die olielucht hing er dan in.. al had ik meer het idee dat het meer carterventilatie was die door de kachel naar binnen kwam 1 liter op 1200 km is inderdaad vrij veel.. bij een 83er die ik in 1992 kocht met 120.000 echte kilometers op de klok ,hoefde ik tussen de oliewissels bij 10.000 nooit het oliepijl te checken...ging niks af.. een DX kun je theoretisch uit een vliegtuig gooien ,dan plankgas mee naar zuidafrika rijden met 2 ton steenpuin erachter..tussendoor nog een paar rondjes Ring rijden en na het weekend gewoon weer voor woon/werk gebruiken.. ik zou ,al kan ik niet in jouw portemonnee kijken,er de kop gewoon aftrekken..en die gewoon laten reviseren..hoogstwaarschijnlijk zijn de klepseals hard geworden over tijd ,en door weinig te rijden.. gelijk nieuwe koppakking er tussen ,ben je daar ook vanaf..tevens weet je dan gelijk hoe de kleppen eruit zien.. die willen ook nog welleens verkolen door olieverbruik ,mis je op den duur ook vermogen mee.. onderblok zou ik me niet druk zo over maken...echt zelden dat zo´n blok lagert of klappert door pistonslap..ofdat de zuigerveren zo ver heen zijn dat hij gaat verbruiken.. de DX is later nog grotendeels gebruikt voor de 16v´s door VW,en ook de 1,8t´s zijn er aan verwant is echt geen rommel.. |
#12
|
||||
|
||||
Idd Wessel gewoon de kop er af, laten vlakken ,klepseals halen kleppen inslijpen kan je allemaal goed zelf. Nieuwe koppakking 8 nieuwe kopbouten en alles is weer goed.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#13
|
|||
|
|||
En klep geleiders niet vergeten. Door teveel speling op de klep geleiders dicht jouw klepseal ook minder goed af.
Als je een goede cilinderkop revisie laat doen moet je rekenen of zo'n 300 tot 350 euro |
#14
|
||||
|
||||
En stel ik koop bijv. Bij bolku tuning een cilinder kop op die al gereviseerd is, kost ong. Net zoveel.. of raden jullie het aan om gewoon mijn huidige cilinderkop te reviseren?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily) - '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap) - '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange - '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold) - '84 Golf mk1 cabrio (sold) 'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway' |
#15
|
||||
|
||||
zoals je zelf al aangeeft dat het blok nog 40k gedraaid heeft zou ik zeggen , houd em orgineel en laat jou eigen kop reviseren .
|
#16
|
|||
|
|||
Mijn DX zoop ook ooit olie , jaren terug kop revisie laten uitvoeren en daarna geen olie verbruik meer.
Wel is mijn kop gevlakt , alle kleppen , seals en geleiders vervangen. Koste iets van €500,- Toen meteen alle pakkingen , koelslangen en nog veel meer vervangen..... Vind de DX super betrouwbaar , snel en zuinig. Wel beetje rauw. grt yal |
#17
|
||||
|
||||
Tja,
Ik moet ook wel zeggen dat het een hele fijne motor is, ook op de snelweg o.i.d. Inhalen hoef je bij lange na nog geen vol gas te geven, en wat ik raar vind bij de mijne is ondanks dat het een 8 klepper is dathij na de 4000 toeren ook nog gewoon gaat als de brandweer en zeker op een goede dag. Dus ik wil eigenlijk gewoon de motor zo houden, ik kan er een andere motor inhangen maar daar schiet ik niks mee op, 2.0 16v of 1.8t kost 3x zoveel ( en ik heb dan een lange tijd geen auto) en een 1.8 16v schiet ik naar mijn mening niks mee op. Dus dan word het denk ik maar de kop reviseren.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily) - '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap) - '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange - '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold) - '84 Golf mk1 cabrio (sold) 'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway' Last edited by wessel97 : 15-06-2016 at 19:02. |
#18
|
||||
|
||||
Een 16v weet je ook bijna nooit wat je koopt. En dan begin je weer van voor af aan. Had ik ook...
Reviseren idd de meest snelle en voor de hand liggende optie. |
#19
|
||||
|
||||
Zou de kop lekker laten zitten en eerst de kleprubbers vervangen, is prima zelf te doen en kost paar euro.
Kan je hierna altijd nog de boel eraf trekken alhoewel het haast zeker de rubbertjes zijn. Dat s'morgens op 3 poten lopen hebben al die oude k-jetronic volgens mij last van en dat los je volgens mij niet op door de afdicht ringen te vervangen. |
#20
|
|||
|
|||
Zowel mijn mk1 gti als mk2 gti 16v hebben beide een k-jetronic injectie systeem en lopen niet op 3 poten.
Dus dat is zeker niet normaal dat topic starter daar last van heeft. Denk dat er olie op de bougies zit die een goede vonk verhinderen. Mijn DX trekt ook gewoon makkelijk door tot 6000 rpm , daarna merk je wel dat de fut er wat uit gaat.....de KR 16v gaat dan nog ff door |