Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-12-2013, 17:52
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 606
Send a message via ICQ to 86C
Default DE tip om draadeinden te vervangen van de kleppendeksel

Heren en Dames van het forum,

Ik moet binnenkort de kleppendekselpakking vervangen van mijn VW Fox/Voyage. De kleppendeksel zit vast met 8 M6 boutjes welke met draadeinden in de cylinderkop zitten. Ik wil naast de pakking ook de draadeinden vernieuwen. Ik ben alleen doodsbenauwd dat de draadeinden breken ten tijde van het uitdraaien. Wat is DE manier om draadeinden los te draaien (dus niet uitboren o.i.d. want ze zijn nog niet afgebroken)
Reply With Quote
  #2  
Old 26-12-2013, 18:01
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

2 moeren erop als dat gaat en dan de onderste moer tegen de bovenste vastdraaien. Zo kan je de draadstang mee op draaien. anders een grip tang erop.

Kans bestaat altijd dat je tap einde breken maar normaal komen die vrij makelijk los
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-12-2013, 18:44
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Idd deze zitten nooit zo vast heb je idd met 2 moertjes zo los
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #4  
Old 01-01-2014, 14:39
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 606
Send a message via ICQ to 86C
Default

Mannen, bedankt voor jullie tips. Ik heb dit inmiddels in de praktijk toegepast bij mijn vw en was succesvol bij 7 van de 8 draadeinden. De laatste (en ook de meest moeilijk bereikbare uiteraard) komt niet los door er 2 boutjes op te draaien. Telkens weer komen de 2boutjes los, maar het draadeind blijft op zijn plek. Nu kan ik wel lompe kracht gaan zetten, maar dan breekt waarschijnlijk het draadeind en dat willen we ook niet.
Wat kunnen we nu nog doen om het draadeindje alsnog los te krijgen?
Een sleufje op de bovenkant infrezen en dan proberen los te draaien met een schroevendraaier gaat ook niet, vanwege de lastig te bereiken positie. WAT NU??
Reply With Quote
  #5  
Old 01-01-2014, 15:20
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by 86C
Mannen, bedankt voor jullie tips. Ik heb dit inmiddels in de praktijk toegepast bij mijn vw en was succesvol bij 7 van de 8 draadeinden. De laatste (en ook de meest moeilijk bereikbare uiteraard) komt niet los door er 2 boutjes op te draaien. Telkens weer komen de 2boutjes los, maar het draadeind blijft op zijn plek. Nu kan ik wel lompe kracht gaan zetten, maar dan breekt waarschijnlijk het draadeind en dat willen we ook niet.
Wat kunnen we nu nog doen om het draadeindje alsnog los te krijgen?
Een sleufje op de bovenkant infrezen en dan proberen los te draaien met een schroevendraaier gaat ook niet, vanwege de lastig te bereiken positie. WAT NU??


2 platte steeksleutels pakken. onderste moer naar boven draaien zoals bij de andere tapeinden maar de bovenste moer tegen houden met een 2de sleutel. Dit werkt meestal ook. Als het echt niet gaat zet ik er een griptang op. Zolang je fatsoenlijk draait en niet teveel schuin wringt kan je zien of de tap loskomt of niet. Meestal reekt hij omdat er teveel schuin op word gewrongen.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #6  
Old 01-01-2014, 15:20
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Al in gespoten met wd40 ?
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 01-01-2014, 15:41
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Style
Al in gespoten met wd40 ?


__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-01-2014, 18:24
Tuinhek Tuinhek is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 200
Default

Tik met de hamer op de bovenste moer
Reply With Quote
  #9  
Old 01-01-2014, 18:50
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Stoken. De aluminium kop zet meer en sneller uit dat de stalen draadeind. Dan wd40 erop.door de hitte wordt het nog dunner dan het al is en gaat het beter tussen bout en kop zitten. Ook schrikt de draad door de plotselinge temperatuurswisseling.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum