Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-09-2013, 12:03
lowiete lowiete is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 104
Default abf nokkenassan in golf 2 kr plaatsen

Hallo,

ik heb een golf 2 kr met dubbele 40 dcoe webers. Nu zou ik er nokkenassen van een golf 3 abf motor in willen. Ik heb me laten vertellen dat hij zo wat opgevoerd wordt klopt dit? Indien ik dit zou doen moet ik dan ook iets anders aanpassen aan de motor voor geen schade en een goeie performance te hebben? Of ist dit gewoon monteren en rijden?

Grtz
__________________
Golf 2 16v dcoe..
Reply With Quote
  #2  
Old 16-09-2013, 12:37
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

KR
Inlet # 027 109 021 AH
IVO 3º ATDC
IVC 35º ABDC
Duration -3 +180 +35 = 212º
PL 9.6mm


ABF
Inlet # 051 101 or 051 019 021B
IVO 1º BTDC
IVC 38º ABDC
Duration 219º
PL 10.8mm


Gezien de lift en duratie zou het moeten helpen.

de inlaatas van de abf heeft 10.8mm en duratie van 219º
de kr heeft 9.6mm lift en 212º duratie.

Ik heb net in mijn 16v 9A motor een kr/pl uitlaatnokkenas pas gemaakt en op de inlaatkant gezet. nu dus een aangepaste kr/pl uitlaatas op de inlaat en een uitlaat as van de kr beide 226º en dat merk je echt wel vooral vanaf de 4000rpm klimt hij supersnel in toeren tot de begrenzer. dat deed hij eerst niet maar de 9a heeft ook aardig tammere assen dus kan zijn dat je bij jouw motor er minder van gaat merken.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 16-09-2013, 13:34
lowiete lowiete is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 104
Default

Dus eigenluk kan ik deze wel monteren zonder verder eninge aanpassing aan de motor?
Mvg
__________________
Golf 2 16v dcoe..
Reply With Quote
  #4  
Old 16-09-2013, 13:42
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Quote:
Originally Posted by lowiete
Dus eigenluk kan ik deze wel monteren zonder verder eninge aanpassing aan de motor?
Mvg


Ja kun je zo overzetten.

Wel ff opletten dat je de lagerkappen precies zo terug monteerd als ze zaten, let daar goed op en je zou je klepdeksel pakking en keerringetje ed ook mooi kunnen vernieuwen omdat je toch de boel los haalt.
ik heb ook direct een paar slechte klepstoters vv en inlaatspruitstukpakking ook direct vervangen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 16-09-2013, 13:47
lowiete lowiete is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 104
Default

is de uitlaatas van kr en pl zelfde dan? En was dit een grote aanpassing wat je hebt gedaan? Als ik het goed begrijp is de uitlaatas dezelfde gebleven en de inlaat is een aangepaste uitlaatas?

Grtz
__________________
Golf 2 16v dcoe..
Reply With Quote
  #6  
Old 16-09-2013, 13:56
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

uitlaat as van de kr en pl is idd precies gelijk.
Ik heb ze nl. beide op de draaibank gehad en hebben evenveel duratie en lift. (027 serie)
Ik heb mijn 2 nokkenassen van de 9A verwijderd en nu idd 2 uitlaatnokkenassen van een kr motor gemonteerd. (9A nokkenassen zitten rond de 200º duratie lift weet ik zo ff niet)
Een uitlaatas op de inlaat plaatsen is niet plug and play.
Als je geen draaibank hebt of je bent zelf niet heel handig is een abf nokkenas verreweg het makkelijkste.
Ik heb voor de uitlaatas gekozen omdat ik hier ivm overcompleet nog wat had liggen en zelf de middelen heb om t te maken.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #7  
Old 16-09-2013, 18:06
lowiete lowiete is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 104
Default

Ahzo zal ik in gedachten houden Eerst effen proberen met de abf want deze heb ik nu toch.

Ik dank u voor de uitleg.

grtz
__________________
Golf 2 16v dcoe..
Reply With Quote
  #8  
Old 16-09-2013, 22:23
lowiete lowiete is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 104
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
uitlaat as van de kr en pl is idd precies gelijk.
Ik heb ze nl. beide op de draaibank gehad en hebben evenveel duratie en lift. (027 serie)
Ik heb mijn 2 nokkenassen van de 9A verwijderd en nu idd 2 uitlaatnokkenassen van een kr motor gemonteerd. (9A nokkenassen zitten rond de 200º duratie lift weet ik zo ff niet)
Een uitlaatas op de inlaat plaatsen is niet plug and play.
Als je geen draaibank hebt of je bent zelf niet heel handig is een abf nokkenas verreweg het makkelijkste.
Ik heb voor de uitlaatas gekozen omdat ik hier ivm overcompleet nog wat had liggen en zelf de middelen heb om t te maken.



Als ik dan toch de nokkenassen van de kr/pl zou gebruiken kun je mij dan uitleggen wat er juist moet aangepast worden?

grtz
__________________
Golf 2 16v dcoe..
Reply With Quote
  #9  
Old 18-09-2013, 11:49
lowiete lowiete is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 104
Default nokkenassen vraagje

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
KR
Inlet # 027 109 021 AH
IVO 3º ATDC
IVC 35º ABDC
Duration -3 +180 +35 = 212º
PL 9.6mm


ABF
Inlet # 051 101 or 051 019 021B
IVO 1º BTDC
IVC 38º ABDC
Duration 219º
PL 10.8mm


Gezien de lift en duratie zou het moeten helpen.

de inlaatas van de abf heeft 10.8mm en duratie van 219º
de kr heeft 9.6mm lift en 212º duratie.

Ik heb net in mijn 16v 9A motor een kr/pl uitlaatnokkenas pas gemaakt en op de inlaatkant gezet. nu dus een aangepaste kr/pl uitlaatas op de inlaat en een uitlaat as van de kr beide 226º en dat merk je echt wel vooral vanaf de 4000rpm klimt hij supersnel in toeren tot de begrenzer. dat deed hij eerst niet maar de 9a heeft ook aardig tammere assen dus kan zijn dat je bij jouw motor er minder van gaat merken.



Heb even gepraat met mijn collega die er ook meer van kent. Weet u hoeveel vermogen de wagen nu heeft met jou ombouw van nokkenas? En kun je mij ook de graden en lift doormailen van de uitlaatnokkenas? Mvg
__________________
Golf 2 16v dcoe..
Reply With Quote
  #10  
Old 18-09-2013, 12:12
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

vermogen nog geen idee.. hij gaat voor de winter nog de testbank op.
Ik weet wel dat ie goed loopt.
Denk nou niet dat er met een uitlaas as ineens een bult pk's bijkomen, maar het motorkarakter is (bij mij) wel erg veranderd tov hoe hij eerst was.

Exhaust cams for 027/051 103 373E/NC NC =* Not classified or No letter
Exhaust # 027 109 022 G
EVO 43º BBDC
EVC 3º ATDC
Duration 43+180+3 = 226º
PL 10.2mm
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum