Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-01-2013, 21:44
Kroonenburg Kroonenburg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 5
Thumbs up Jetta 2 1.9 (turbo) Diesel inbouwen

Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag.
Ik heb een Jetta 2 uit 1986.
Er ligt een 1.6 diesel in, maar deze begint aardig te roken. Ook levert deze nou niet bepaalt veel kracht.
Ik zat te denken om de 1.6 te vervangen door een 1.9 uit bijvoorbeeld een golf 3.

Ik wil geen 1.9 TDI, omdat ik al gelezen heb dat ik dan moet omsolderen/zekeringkast moet vervangen/etc.
Het gaat mij erom dat het makkelijk om te bouwen is, omdat ik met deze auto elke week 800 km rij en hij dus snel weer moet kunnen rijden.

Mijn vraag is dan ook, wat is de makkelijkste manier om mijn auto te voorzien van een 1.9 diesel.

- Welke motor?
- Wat overzetten/ombouwen?
- Ik las al iets over subframe, hoe zit het daar mee?
- En het RDW, ik moet de auto opnieuw laten keuren, maar waar kijken ze precies na? Ik las al ergens dat het een uitgebreide apk zou zijn.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen en willen helpen.

De search functie heb ik al gebruikt, maar het wordt mij niet heel duidelijk.

Ik hoor het graag,

Groeten Gijs
Reply With Quote
  #2  
Old 14-01-2013, 21:58
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Dan zou een 1.6 td mijn voorkeur hebben. Plug and play!

http://www.volksforum.com/forum/sho...highlight=Turbo
Reply With Quote
  #3  
Old 14-01-2013, 22:03
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Een 1.9 TD uit een golf 3 is het makkelijkst. Subframe kun je behouden. Bak en asndrijving ook. Bekabeling valt mee. Omkeuren hoeft niet, het aantal cilinders blijft gelijk en je vermogen stijgt niet meer dan 40%.

Succes
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #4  
Old 14-01-2013, 22:34
Kroonenburg Kroonenburg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 5
Default

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Dan zou een 1.6 td mijn voorkeur hebben. Plug and play!

http://www.volksforum.com/forum/sho...highlight=Turbo


1.6 td staan er minder van op marktplaats oid. Daarom zou ik liever voor een 1.9 gaan. Toch bedankt!



Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Een 1.9 TD uit een golf 3 is het makkelijkst. Subframe kun je behouden. Bak en asndrijving ook. Bekabeling valt mee. Omkeuren hoeft niet, het aantal cilinders blijft gelijk en je vermogen stijgt niet meer dan 40%.

Succes


Okee dankjewel, hoe zit het met de motorsteunen, want daar las ik ook al iets over.
En je zegt, de bekabeling valt mee, maar waar moet ik rekening mee houden?
Alvast bedankt voor de info!
Reply With Quote
  #5  
Old 14-01-2013, 22:48
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Motorsteunen van de golf 3 gebruiken. Bekabeling zijn verschillende site's met schema's voor, of mensen hier op het forum. Het beste koop je een complete golf 3 als donor, en verkoop je wat je overhoudt
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #6  
Old 14-01-2013, 22:58
Kroonenburg Kroonenburg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 5
Default

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Motorsteunen van de golf 3 gebruiken. Bekabeling zijn verschillende site's met schema's voor, of mensen hier op het forum. Het beste koop je een complete golf 3 als donor, en verkoop je wat je overhoudt



Okee bedankt.
Maar waar moet ik aan denken bij de bekabeling?
Toch niet de complete kabelboom neem ik aan?
__________________
Jetta 1.6 Diesel '86 Daily Driven
Reply With Quote
  #7  
Old 14-01-2013, 23:00
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

zou nooit een donor kopen vooor deze ombouw.golf 3 steunen passen niet eens,hebben 1 bout en mk2 heeft er 3.
losse motor kopen met oud type pomp zonder elektrovervroeging dan is het plug en play.
of oud type td pomp van 1.6 of 1.9 los kopen en omzetten.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-01-2013, 23:27
Kroonenburg Kroonenburg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 5
Default

Hier was ik al bang voor, verschillende verhalen.
Misschien mensen die dit ook hebben gedaan met een Jetta 2 die mij kunnen helpen?


Nogmaals ik wil dus een 1.9 blok in mijn Jetta hangen.
Of een gewone 1.9
Of een 1.9 met turbo
Dus geen TDI
__________________
Jetta 1.6 Diesel '86 Daily Driven
Reply With Quote
  #9  
Old 15-01-2013, 23:45
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Wat de pul zegt klopt. Ik heb er ooit voor iemand 1 in n mk2 golf gezet. Je moet idd t type pomp hebben waar geen automatische vervroeger op zit. Maar net als de 1.6 met 1draad voor de pompafsluiter.
Ik heb m toen uit een seat inca gehaald. Je kunt m dan zo op je oude motorsteunen terug zetten.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #10  
Old 16-01-2013, 09:32
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

En aan de bedrading hoef je dan dus helemaal niets te doen!!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #11  
Old 16-01-2013, 10:44
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,817
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Je kan dat vervroeger probleem ook redelijk gemakkelijk oplossen.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #12  
Old 16-01-2013, 18:42
Kroonenburg Kroonenburg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 5
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Wat de pul zegt klopt. Ik heb er ooit voor iemand 1 in n mk2 golf gezet. Je moet idd t type pomp hebben waar geen automatische vervroeger op zit. Maar net als de 1.6 met 1draad voor de pompafsluiter.
Ik heb m toen uit een seat inca gehaald. Je kunt m dan zo op je oude motorsteunen terug zetten.



Bedankt, maar had je dan een sdi geplaatst?
Of van een ouder type inca?
__________________
Jetta 1.6 Diesel '86 Daily Driven
Reply With Quote
  #13  
Old 16-01-2013, 18:56
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Kroonenburg
Bedankt, maar had je dan een sdi geplaatst?
Of van een ouder type inca?

nee een sdi is volledig elektronisch.
volgens mij is de motorcode 1y van de halfelektronische pomp.ben niet zo heel goed met motorcodes.je kunt bert [dabrt] ook even pm doen om info te vragen wb zijn oplossing om de elektra te omzeilen[hier heb ik geen ervaring mee,schroef er altijd een andere pomp op]

ps,verschillende verhalen zul je altijd wel houden,zitten hier zat die op een toetsenbord al complete auto's gebouwd hebben maar IRL geen lampje kunnen wisselen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #14  
Old 16-01-2013, 19:22
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

@ de pul: Motor is idd. 1y.
Staat wel 1 op marktplaats als je zoekt op 1y. Dan zie je wel wat ik bedoel.
Ik weet alleen niet zeker of de inca ook met 1y is gelevred maar er zat iig zon motor in of pomp op.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #15  
Old 16-01-2013, 19:23
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
@ de pul: Motor is idd. 1y.
Staat wel 1 op marktplaats als je zoekt op 1y. Dan zie je wel wat ik bedoel.
Ik weet alleen niet zeker of de inca ook met 1y is gelevred maar er zat iig zon motor in of pomp op.

jup,inca of caddy d [dus geen sdi] hebben die pompen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #16  
Old 16-01-2013, 20:11
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

inca en caddy zijn beide met 1y geleverd.
Reply With Quote
  #17  
Old 16-01-2013, 20:21
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,817
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik kan voor alle TDI en SDI motoren tot de pompverstuiver een mechanische pomp bouwen, dan heb je ook geen werk aan je kabelboom Plus je hebt het comfort en vermogen van de jongere direct ingespoten motoren.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #18  
Old 16-01-2013, 20:27
Lesley Lesley is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,079
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Ik kan voor alle TDI en SDI motoren tot de pompverstuiver een mechanische pomp bouwen, dan heb je ook geen werk aan je kabelboom Plus je hebt het comfort en vermogen van de jongere direct ingespoten motoren.


Probleem opgelost
Reply With Quote
  #19  
Old 17-01-2013, 13:09
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Ik kan voor alle TDI en SDI motoren tot de pompverstuiver een mechanische pomp bouwen, dan heb je ook geen werk aan je kabelboom Plus je hebt het comfort en vermogen van de jongere direct ingespoten motoren.

niet om jou aan te vallen op je werk,maar even een kleine toevoeging;
er zijn forummers zat die tegen vergoeding een kabelboom maken om een tdi aan te sluiten.
dus als je toch de tdi route gaat zou ik dat sowieso in overweging nemen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #20  
Old 17-01-2013, 13:09
Michiel. Michiel. is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 94
Default

1y motor is indd zo in te bouwen. Kabelboom stelt ook niet zoveel voor. Heb er 2 gebouwd in de morgen begonnen eind van de middag rijden.
__________________
PM voor kabelboom aanpassingen en chiptuning VW/audi
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum