Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-11-2012, 20:55
Stang66 Stang66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 13
Question Dynamo aansluiten golf 1 cabrio probleem

Heb een nieuwe dynamo voor mijn golf1 cabrio 1,6 gli gekocht heb een nieuwe draad getrokken voor de laadstroom een dikke op de B+ aansluiting die direct naar de + pool op de accu, de dunne blauwe draad op de d+ ik weet dat hij zo goed is aangesloten maar hij gaat niet laden?????

De dunne blauwe draad geeft als hij niet is aangesloten 12 volt maar zodra ik hem op de dynamo aansluit geeft hij nog maar 1,6 volt en gaat de dynamo niet laden.

Als ik een dunne draad vanaf + accu direct naar d+ trekt dan laad de dynamo wel, dus de dynamo is goed.

Hoe kan het komen dat de spanning van de blauwe draad daalt als hij word aangesloten op de dynamo, en waar komt deze draad vandaan?

Last edited by Stang66 : 27-11-2012 at 21:07.
Reply With Quote
  #2  
Old 27-11-2012, 21:21
Sox_Wolfie's Avatar
Sox_Wolfie Sox_Wolfie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 170
Send a message via MSN to Sox_Wolfie
Default

Volgens mij loopt de blauwe draad naar je dashboard (lampje)
of niet ?
__________________
Old Volkswagens don't leak oil, they just mark their spot

Antrieb niedrig und langsam
Reply With Quote
  #3  
Old 27-11-2012, 21:29
Stang66 Stang66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Sox_Wolfie
Volgens mij loopt de blauwe draad naar je dashboard (lampje)
of niet ?

De blauwe draad moet de dynamo een 12 volt spanning geven zal dus waarschijnlijk niet direct vanaf een lampje komen.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-11-2012, 21:35
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

De blauwe draad gaat idd naar je tellerhuis.

Heb je de spanningsregelaar ook gecontroleerd van te voren?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 27-11-2012, 21:40
Stang66 Stang66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
De blauwe draad gaat idd naar je tellerhuis.

Heb je de spanningsregelaar ook gecontroleerd van te voren?

Hoe controleer ik de spanningsregelaar????

Heb een nieuwe dynamo
Reply With Quote
  #6  
Old 27-11-2012, 21:57
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

O. Een nieuwe.. Dan zou die in principe goed moeten zijn. Die blauwe draad moet je geen spanning op zetten.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #7  
Old 27-11-2012, 22:56
Stang66 Stang66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 13
Default

Heb de blauwe draad gevolgd en die loopt naar een stekker achterop de zekeringkast geheel links, het is een contactgeschakelde draad die gewoon 12 volt geeft.

Het vreemde is dat als ik hem op de dynamo aansluit het voltage zakt naar 1,6 volt en daardoor gaat de dynamo niet laden.

Als ik de draad los laat en gewoon een draad trek vanaf de accu laad de dynamo wel gewoon.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-11-2012, 23:05
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Stekkers schoonmaken van de zekeringkast
Komt er achter op de pin van de zewkeringkast wel 12v?
Reply With Quote
  #9  
Old 27-11-2012, 23:16
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

volgens mij is het kabeltje dat op je D+ moet degene die naar je laadstroomlampje moet gaan

edit
ff geleend van een ander forum
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Last edited by Jel Golf 2 GTI : 27-11-2012 at 23:19.
Reply With Quote
  #10  
Old 27-11-2012, 23:17
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Quote:
Originally Posted by Stang66
De blauwe draad moet de dynamo een 12 volt spanning geven zal dus waarschijnlijk niet direct vanaf een lampje komen.

jawel, lees deze site maar even door
http://www.h-peters.com/bosch/index.html
Reply With Quote
  #11  
Old 27-11-2012, 23:21
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by MartinW0527
jawel, lees deze site maar even door
http://www.h-peters.com/bosch/index.html



Je was me voor was hem ook aan het doorlezen.

Mss je lampje niet meer goed??
Of zoals hierboven al gezegd werd, contacten eens opkuisen.

hopelijk kom je eruit
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #12  
Old 27-11-2012, 23:26
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by Stang66
Heb de blauwe draad gevolgd en die loopt naar een stekker achterop de zekeringkast geheel links, het is een contactgeschakelde draad die gewoon 12 volt geeft.

Nee, dat klopt niet: het is de "koude" kant van een combinatie van het laadcontrolelampje en een stel weerstanden. De draad loopt inderdaad via een doorverbinding op het relaispaneel.

Quote:
Het vreemde is dat als ik hem op de dynamo aansluit het voltage zakt naar 1,6 volt en daardoor gaat de dynamo niet laden.

Dat de spanning daalt klopt wel, alleen lijkt me 1,6V wel erg laag. Zal ik morgen eens meten bij de mijne.

Quote:
Als ik de draad los laat en gewoon een draad trek vanaf de accu laad de dynamo wel gewoon.

Niet doen, als er electronica in de dynamo zit kan die daardoor stuk gaan.
Reply With Quote
  #13  
Old 28-11-2012, 21:32
Stang66 Stang66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 13
Default

nog iemand suggesties????
Reply With Quote
  #14  
Old 28-11-2012, 23:14
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dat de spanning daalt klopt wel, alleen lijkt me 1,6V wel erg laag. Zal ik morgen eens meten bij de mijne.
Ik meet 1,9V (contact aan, motor stop); dat verschilt dus maar heel weinig...
Reply With Quote
  #15  
Old 29-11-2012, 14:59
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by Stang66
Als ik een dunne draad vanaf + accu direct naar d+ trekt dan laad de dynamo wel

Ho effe! Hoe constateer je dat de dynamo dan wel laadt? Toch niet door naar het lampje te kijken, hoop ik? Dat krijgt dan nl. geen spanning meer doordat je die extra draad aangesloten hebt. het lampje wordt ahw. kortgesloten!
Reply With Quote
  #16  
Old 29-11-2012, 16:00
Stang66 Stang66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 13
Default

door de multimeter op de + en - van de accu te zetten.
zodra ik dan een draadje vanaf de accu direct op de dynamo zet zie je de spanning oplopen en gaat de auto trouwens ook langzamer stationair lopen.
Reply With Quote
  #17  
Old 29-11-2012, 17:38
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Als je inderdaad direct op de accu meet, en de spanning loopt dan op tot zo'n 14 V, dan klopt het wel. Je bent in deze materie net even slimmer dan de meeste anderen, en daar had ik niet op gerekend.
Reply With Quote
  #18  
Old 29-11-2012, 19:08
Stang66 Stang66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 13
Default

Heb wel de nodige ervaring met sleutelen en daardoor dit soort dingen wel geleerd.

heb de dynamo wezen omruilen voor een andere en hetzelfde probleem, hoopte dat er iedts aan de dynamo zou mankeren maar nee het probleem blijft.

ga vande week even een nieuwe plus draad naar de zekeringkast trekken en de aansluitingen op de zekeringkast schoonmaken kijken of dit wat op leverd.

kan helaas geen wijs worden waar de blauwe draad verder gaat nadat hij de zekeringkast in gaat.
Reply With Quote
  #19  
Old 29-11-2012, 21:43
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Blauw van dynamo D+ naar zek.paneel A4,
inw. doorverbinding naar D2 (en C2 en G5, geen idee waarom),
blauw naar T14/12 van tellerunit (diesel: T14/10).

Last edited by Erik Baas : 29-11-2012 at 21:45.
Reply With Quote
  #20  
Old 03-01-2013, 17:27
Stang66 Stang66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 13
Default

inmiddels een nieuwe plus draad vanaf de accu naar zekeringkast getrokken een extra - draad getrokken naar - kontacten achter de zekeringskast alle massa draden van nieuwe knijpstekkers voorzien deze zelfs ook nog gesoldeerd.
de zekeringkast aansluitingen alle gereinigd.
de d+ draad doorgemeten tot aan het lampje achterop het tellerhuis.

de d+ draad loopt naar de negatieve kant van het lampje
de andere kant van het lampje krijg een pos vanaf de gelijkrichter achterop de tellerunit.

Last edited by Stang66 : 03-01-2013 at 17:45.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum