Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-08-2011, 17:04
royzz royzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 161
Default Accu lampje blijft branden

Sinds kort blijft mijn accu lampje branden terwijl de motor loopt

de dynamo laadt gewoon bij, ik meet gewoon 13 volt ongeveer
Op de blauwe draad bij de dynamo meet ik 0 volt.
Wel meet ik naar massa toe op de blauwe draad.
als ik de draad terug volg naar het dashboard toe is hij niet beschadigd.
als ik de stekker van de kabelboom uit de zekering kast haal meet ik niks naar mass toe
bovenstaande geldt voor de kabelboom die naar binnen gaat en naar buiten gaat.


Weet iemand of dit zo hoort

Of is de dynamo gewoon stuk.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-08-2011, 17:28
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Ik heb nog niet zo lang een MK1 en heb dus ook niet zoveel kennis,
maar het lijkt mij simpel: als hij na een tijd niet meer wil starten is de
dynamo niet meer oke. Maar dat is misschien een beetje riskant om zo uit te proberen...

Stijgt de spanning wel over de accu als de motor draait t.o.v. uit?
Reply With Quote
  #3  
Old 15-08-2011, 18:00
KennyJetta's Avatar
KennyJetta KennyJetta is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 212
Default

de dynamo zijn 'exciterwire' (blauwe draad) zit niet meer goed aangesloten / intern in de dynamo is er iets fout. de dynamo laad wel (volgens jou) dus je kunt het negeren maar ik zou de dynamo vervangen. heb nog wel een paar voor je, 25 euro per stuk (niet nieuw wel goed)

Last edited by KennyJetta : 15-08-2011 at 18:23.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-08-2011, 18:47
royzz royzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 161
Default

Maar hoort de blauwe draad contact te maken met massa
ik meet hem dan door als de blauwe draad los is van dynamo
Reply With Quote
  #5  
Old 17-08-2011, 07:57
royzz royzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 161
Default

Heeft iemand meschien een antwoord op mijn vraag
Reply With Quote
  #6  
Old 17-08-2011, 12:11
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Blauwe draad moet aangesloten zitten op de dynamo,dan moet er 12.... volt opstaan
Is deze onderbroken dan laad de dynamo niet bij
Meten na het starten of als er verbruikers aanstaan,dan kun je zien of het voltage oploopt
Reply With Quote
  #7  
Old 17-08-2011, 19:01
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

weet niet of het wat uit maakt, maar mijn dynamo laad met 13.8 volt
zou 13 dan niet iets te weinig zijn , zodat het lampje net gaat branden
?
Reply With Quote
  #8  
Old 17-08-2011, 19:24
royzz royzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 161
Default

dat zo goed kunnen maar wat ik vreemd vindt is dat de blauwe draad door meet naar massa
weet iemand of dit met een relais wordt aangestuurd
Reply With Quote
  #9  
Old 17-08-2011, 19:52
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Meet je de weerstand of meet je de spanning ten opzichte van de massa?
Het zou goed kunnen dat je de weerstand van je lampje meet namelijk.

13 volt is inderdaad aan de lage kant, maar weet niet bij welk toerental dat is.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-08-2011, 20:45
ronnie_v's Avatar
ronnie_v ronnie_v is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,275
Default

Normaal laadt de dynamo tussen de 13,8-14,2volt.
Reply With Quote
  #11  
Old 18-08-2011, 00:03
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

ik heb een stom trukje om te zien of je dynamo goed is.

Al je verbruikers afzetten (radio,blazer verwarming, lichten ,...)
Dan je auto starten
Kabels van je batterij losmaken en dan zou in principe je wagen moeten blijven draaien op je dynamo.

Als je dynamo niet in orde is zal je auto stilvallen van zo gauw je de batterij loskoppelt.

Kijk dan ff je koolborstels na , het kan ook zijn dat je spanningsregelaar kapot is.

Spanningsrergelaar en koolborstels zijn 1 geheel om te vervangen

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-08-2011, 21:37
royzz royzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 161
Default

jel golf 2 gti, ik heb je aanwijzingen op gevolgd,
als ik de acccu los haal blijft hij de motor lopen.

Verder heb ik ook de zekering kast nagelopen en zag een losse draad aangesloten op de zekeringkast die er orgineel niet op hoort.
Deze draad zat aan massa, deze heb ik los gehaald en het lampje ging uit.
Probleem opgelost.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum