![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Heb wat problemen met het starten van mn auto (Polo 1,0L uit '88).
Opgegeven moment startte hij niet meer met de kou; dus heb ik een nieuwe accu erin gezet. Ik reed voornamelijk korte stukjes en na een paar dagen startte hij weer niet (met de nieuwe accu). Dus ik ging er eigenlijk vanuit dat de nieuwe accu niet helemaal volledig was opgeladen en dat ik te weinig lange stukken heb gereden om de accu goed op te laden, waardoor de accu stukje bij beetje leger werd. Tot het punt hij niet meer kon starten. Met startkabels de boel weer aan de praat gekregen en een rondje Den Haag, Utrecht, Rotterdam en weer naar Den Haag gereden om de accu goed op te laten laden. Op die dag zelf was starten geen probleem. De dag erna echter, startte hij weer niet! En zelfs niet het geluid van een startmotor die moeite doet, of een klik van het relais of iets dergelijks. Niks. Terwijl de dashboard lampjes wel gewoon fel branden. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik dacht zelf dat de startrelais niet helemaal fris is en geen stroom aan de startmotor doorgeeft. Zou dit kunnen kloppen? En zijn alleen de startrelais te vervangen, of moet er dan meteen een hele nieuwe startmotor onder? Of zou het toch de dynamo zijn? Tips 'n tricks van harte welkom!! ![]() Alvast bedankt voor de info! Groeten, Rick. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Kijk eens naar de spanningsregelaar op jouw dynamo, volgens mij laadt hij niet goed meer bij
![]()
__________________
Bmw e61 530d touring |
#4
|
||||
|
||||
![]() Ik heb een multimeter, maar hoe kan ik het beste meten of hij de accu laadt? Gewoon de plus van de multimeter op de plus van de accu en de min op min (bij een draaiende motor)?
Sorry, ben niet zo enorm electrotechnische aangelegd... ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Dooft je interieurverlichting tijdens het starten? Zo ja, dan trekt je accu het niet. Blijft je verlichting netjes branden, dan zou ik eens kijken of je 12v meet op de dunne kabel aan je startrelais (tijdens starten). Eventueel kun je ook even een draad direct van je + pool naar dat contact op je startrelais leggen (wel in z'n vrij zetten!). Als hij nu wel netjes rondgegooid wordt, ligt het aan de bediening van je startrelais.
Maak ook gelijk eventjes je massapunten etc schoon. Met de multimeter: meet eerst de spanning over de + en - pool met stilstaande motor, dit zou toch wel minimaal 12,5 volt moeten zijn. Start de motor en meet nog een keer de spanning. ±14V zou toch wel prettig zijn met een draaiende motor. Succes Last edited by Jens : 11-01-2010 at 20:08. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Geloof dat het toch de dynamo is...
WIE HEEFT ER NOG EEN GOEDWERKENDE DYNAMO IN DE VERKOOP VOOR MN POLO?? |
#7
|
||||
|
||||
![]() Kan alleen je spanningsregelaar zijn, die kost je 2 tientjes.
In Delft zit een heel geschikt bedrijfje (Auto Electric Delft, of AED), die kunnen je zo vertellen of het alleen je spanningsregelaar is, of dat je dynamo een revisie nodig heeft.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Bedankt voor de tip! Dat is de moeite waard om, zij het met startkabels
![]() Bedankt. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Nou........... Ik ben dr EINDELIJK achter wat er is!
Mn radio is blijkbaar niet goed aangesloten, want deze zat lekker op zn gemakkie mn accu leeg te slurpen! Hahah. Zo simpel, maar niet eens in de gaten gehad. Dus ik ga, straks in het voorjaar bij wat lekkerder weer, die bedrading nog eens goed nalopen en op het contactaansluiten, ipv rechtstreeks op de accu. Toch bedankt voor de tips! |