Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-05-2009, 20:35
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default Gti tips? PL of KR?

Hallo,

Binnenkort ben ik van plan om een GTI 16v te gaan kopen. Maar nu zit ik nog met een paar dingetjes waar ik graag wat meer over had geweten. Ik heb al liggen speuren op internet maar niet echt goede dingen gevonden.

Het motor typ PL is te zien aan de kat en de KR zonder kat. Hier ben ik al zo ver achter. En natuurlijk het vermogen verschil. Maar welke is de beter van deze 2? Ik heb hier en daar gelezen dat de KR vooral op mechanische dingen werkt. En de PL meer elektronisch. Nu ben ik in contact met iemand gekomen die een golf heeft staan in Duitsland. Maar hier is de motor van verwisseld. Maar hij kan me niet zeggen of het een PL of KR is? Als het dus bijvoorbeeld eerste een PL was en er nu een KR blok in zit. Krijg ik er dan naderhand geen problemen mee bij de APK? met de uitlaat gassen? o.i.d?

En kan ik het type motor nog aan andere dingen herkennen? Ik zie bijvoorbeeld bij sommige op de spinnenkop een gladde kap zitten en bij andere eentje met hokjes er in heeft dit iets te zeggen? En of kan ik het motor type ook aan een vakje herkennen waar het is ingeslagen? Zoals bij mijn 1.6 zit het bij de ontsteking? Hoop dat me iemand hier een beetje wijzer mee kan maken

Groeten Gino
Reply With Quote
  #2  
Old 03-05-2009, 08:53
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Ik zelf heb een KR en niet echt problemen met rijden/lopen van de motor
Ken er ook verschillende met een PL die het goed doen
Licht er maar net aan hoe er mee om is gegaan
Maar wat je zelf al zegt met electronica heb je meer kans op storingen,en ga dan maar eens zoeken
Motor NR staat op de zelfde plek als bij de 1600 van jou
Reply With Quote
  #3  
Old 03-05-2009, 11:49
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

de motor codes ben ik gisteren ook toevallig nog achter gekomen, er staat een topic hier op het forum er over. Bij de 1.6 en 1.8 blokken staat hij bij de ontsteking en bij de 1.1 en 1.3 motors staat hij op een andere plaats. op de vlakte waar de cilinder op zit. links. Ja wat ik zo heb gevonden is de KR hier en daar wat in het voordeel. Maja zo als je al zegt zal ook veel uit maken met onderhoud en omgang met de motor.

Wat ik zelf ook nog zag is bij de meesten zijn de letters blauw op de inlaat buizen en sommige zijn er rood. Heeft dit is te betekenen of is het rood door de bestuurders zelf gedaan?

Alvast bedankt

Groeten Gino
Reply With Quote
  #4  
Old 03-05-2009, 13:48
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Het rood is door de bestuurders zelf gedaan, originele kleur is lichtblauw.

Vraag aan die persoon uit duitsland een foto van de motor.

Als de spinnekop in allu is: PL.
http://images31.fotosik.pl/346/07696ab0a6c1f4cf.jpg

Als de spinnekop in ijzer (ondertussen waarscheinlijk al roestkleurig) is: KR
http://images32.fotosik.pl/339/61a118800a3d44ec.jpg
Reply With Quote
  #5  
Old 03-05-2009, 14:13
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Ja, ik wou eigenlijk gisteren al gaan kijken. Maar de verkoper had geen tijd. Ik zal binnenkort eens gaan kijken als ik vrij heb de en de verkoper tijd. Ik zie die luchtbuis wat aan de spinnenkop zit daar. Die bij de PL is glad zeg maar en bij de KR zitten er van die hokjes in. Is dit ook een verschil? om de motoren te onderscheiden?

Is wel een handig tip met die aluminium en ijzeren spinnenkop

Ik hoor hier en daar dunnen en dikke inlaatbuizen? is er hier verschil in? grotere buizen meer vermogen? of klopt er niks van met die dikke en dunnen inlaatbuizen?

groeten Gino.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-05-2009, 14:35
Campion's Avatar
Campion Campion is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 623
Default

grotere buizen en dunnere buizen kun je op een pl en een kr vinden.

Vraag is eigenlijk wat je met de auto wilt. Als je hem op digifant wilt laten lopen, heb je wat mazzeltjes met de PL. PL kan je wat "netter" laten lopen als hij wat meer getuned is, omdat het electronisch geregeld wordt.
Uiteraard kan je dat bij een kr ook maken, maar dan moet je een hoop sensors ed aansluiten.

Laat je hem standaard dan is een kr blok een goed blok wat ff sneller en pittiger is dan een PL, en is een storing misschien wat makkelijker te vinden.
__________________
Scirocco 2 GT 1.9TDI '82 daily
Scirocco 2 GT16v '88
Scirocco 2 CL 1.5 automaat '81
Scirocco 2 GTX 1.8i '89
Scirocco 2 Kamei X1 1.6 '82
Reply With Quote
  #7  
Old 03-05-2009, 14:37
Drify_mk1's Avatar
Drify_mk1 Drify_mk1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 544
Default

Volgens mij heb je met dunnere inlaat buizen meer kracht onderin, en met dikkere inlaat buizen meer kracht bovenin
__________________
Het is geen GTI...
Reply With Quote
  #8  
Old 03-05-2009, 14:40
Campion's Avatar
Campion Campion is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 623
Default

zoiets heb ik me ook laten vertellen.

zelfde idee als 4-2-1 spagetti of 4-1
__________________
Scirocco 2 GT 1.9TDI '82 daily
Scirocco 2 GT16v '88
Scirocco 2 CL 1.5 automaat '81
Scirocco 2 GTX 1.8i '89
Scirocco 2 Kamei X1 1.6 '82
Reply With Quote
  #9  
Old 03-05-2009, 15:36
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Ik wil hem nu gewoon de eerste tijd standaard houden. Heb op het moment zo wie zo geen plaats om grote dingen met de auto te gaan doen. Maar misschien later zou het wel eens kunnen. Maar dan zal het meer uiterlijk zijn dan aan de motor.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-05-2009, 16:35
Drify_mk1's Avatar
Drify_mk1 Drify_mk1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 544
Default

Quote:
Originally Posted by Campion
zoiets heb ik me ook laten vertellen.

zelfde idee als 4-2-1 spagetti of 4-1


Dus met 4 2 1 meer kracht onderin ??
__________________
Het is geen GTI...

Last edited by Drify_mk1 : 03-05-2009 at 16:37.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-05-2009, 21:21
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Zo ik meld me nog ff snel. Ik heb net nog even de verkopen te pakken gekregen. En ben maar direct gaan kijken. Eerste indruk goed. Was met een KR motor. Liep ook mooi. Maar 2de indruk naar verder kijken. Uuuhm Aan vrij veel plaatsen aan het roesten. Bumpers waren nogal hier en daar afgebroken. Hier en daar heeft hij een drempel meegenomen omdat hij best laag ligt. Dus was aan het roesten aan de onderkant. Spatborden hier en daar vrij goed aangetast door de roest. Motorruimte zelf Links en rechts waar de accu op staat. En die spinnenkop aan de linkse kant ook helemaal onder roest. De achterklep is eens ooit iemand opgereden. Dit is nooit goed bijgemaakt. En was dus ook best goed aan het roesten. Er zat gewoon roest onder de nieuwe bij gespoten lak weer. Bubbeltjes enz. Ben er nog zwaar over aan het denken of ik die wel koop of niet. Mijn vader was even mee gegaan en hij rade me deze GTI af. Ik denk zelf dat het maar veder zoeken word

En wat ik ook een tegenvaller vind; is dat hij geen stuurbekrachtiging heeft Die heb ik nu ook niet. Maar is wel fijner om te hebben

groeten Gino

Last edited by Gino89 : 03-05-2009 at 21:38.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-05-2009, 21:48
Drify_mk1's Avatar
Drify_mk1 Drify_mk1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 544
Default

Mooi verder zoeken, niet iets te snel kopen
__________________
Het is geen GTI...
Reply With Quote
  #13  
Old 04-05-2009, 15:23
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

zeker niet nemen , als ik hoor wat daar allemaal van werk aan is..

Zoek maar wat verder, genoeg 16v's te koop.
Reply With Quote
  #14  
Old 04-05-2009, 17:18
chris's Avatar
chris chris is offline
Pornstar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,198
Default

Zo te lezen was het dus niet veel,maar kan de vraagprijs ook naar zijn.

Als die bijv 250-500 € kost kan je niet veel verwachten natuurlijk.
__________________
1967 T2a Panelvan op 17" 'Fuchs' EXIT
1975 Golf LS 'Swallowtail' 20VT EXIT
2000 Audi TT Quattro 225pk op 19" Bentleys en air EXIT
2008 Audi A5 Coupe TFSI 210pk S-line 20"EXIT
1968 Chevrolet Camaro RS 327 V8
1992 Nissan 300ZX Twin Turbo
Reply With Quote
  #15  
Old 04-05-2009, 20:16
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Er zaten hier en daar nog wat onderdelen bij. Vaste prijs 1200 Euro....

Maar nu komt het. Ik zal dit even moeten gaan opschuiven. Vond mijn auto wat ik nu heb al beetje raar doen de 1.6 Met pierburg Nou het zat me niet lekker. Motorkap open en eens kijken. Geen water meer er in? 2 weekjes terug nog helemaal vol Nou ja auto begon ook al lkkr wit te roken. Is me dus waarschijnlijk gisteren toen ik naar Duitsland ben gereden de koppakking kapot gegaan Compressie 3x -/+ 10 Bar. en eentje 9 bar. waarvan de bougie helemaal roet zwart is. En mijn koelwater begint ook al super snel te roken dus morgen avond maar eens de koppaking gaan vervangen. Als het allemaal een beetje mee zit.

Maar zo als mijn vader dan zou zeggen; Ben ik weer een tijd van de straat af he

Persoonlijk heb ik me voorgenomen nu ook niet te snel zijn met een gti 16v kopen. Zoals wat gepost er staan er genoeg online. En de aanhouder wint. Dus ik wacht gewoon even af

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes Gino
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum