![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mensen,
In mijn G40 ligt een (als ik het goed heb) OBD(1) stekker. Wat kan ik hier wel of niet mee uitlezen? Zoals in mijn voorsteltopic aangegeven wil ik een CarPC in mn auto bouwen en t zou leuk zijn als ik dan de beschikbare info op mn scherm kan laten zien. Zijn er hier toevallig ook mensen die zelf een interface gebouwd hebben? of die de hardware gekocht hebben maar er zelf tegenaan zitten te programmeren? |
#2
|
||||
|
||||
![]() dennis@polo86c.nl heeft zelf zo'n ding in elkaar gesoldeerd.
zie: http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,3810.15.html (ergens halverwege de pagina )
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Key thanx voor de link
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() of kopen bij www.obdtools.nl met shareware (of gekraakte) oude versie van VAGCOM
of de echte aanschaffen bij www.ross-tech.com |
#5
|
|||
|
|||
![]() Als je het in wilt bouwen zou ik ook gewoon op ebay een interface (USB of RS232) kopen.
Dan zitten er meteen de juiste stekkers aan. De benodige software kun je zo downloaden.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#6
|
|||
|
|||
![]() @Marcski: thnx voor de link.
@Dennis@polo86c.nl: ik heb nooit goede gevoelens bij ebay Op obdtools.nl vind ik het volgende: http://www.obdtools.nl/obd/default....etail&Id=585908 Het lijkt me dat hier een driver bijzit. Als ik gewoon die lijn ga sniffen en kijk wat de software hier bij doet dan kan ik mn eigen protocolletje waarschijnlijk wel schrijven zodat ik een mooi logvenstertje heb ![]() Die ondersteund geen CAN bus maar dat zit niet in mijn polo zeker? http://nl.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network Dan nog een vraagje: Ik heb nu de 2x2 stekker. Je hebt verloopjes om er een 16-pins van te maken. Is dit gewoon simpel een verloop van bijvoorbeeld pin-x van de 2x2 naar pin-y van de 2x8 stekker? Dan is het volgens mij ook mogelijk om een 2x8 stekker in mn polo te maken ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() driver zit daar inderdaad bij, ik heb hem zelf ook.. op ebay zijn ze niet heel veel goedkoper trouwens incl verzendkosten..
je polo heeft inderdaad geen canbus |
#8
|
|||
|
|||
![]() @Marcski: Zo te horen werk jij er al mee.. weet jij toevallig ook t antwoord op de vraag over de 2x2 naar 2x8?
|
#9
|
|||
|
|||
![]() De verloopkabel is niks anders dan een verloopkabel.
Zie: http://de.openobd.org/hardware.htm Misschien heb je hier wat aan mbt hardware/software en protocol-informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...anning_Software
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 Last edited by Dennis@polo86c.nl : 16-07-2008 at 16:06. |
#10
|
||||
|
||||
![]() gelukkig gaf Dennis je dat antwoord al, als ik het wist had ik er direct antwoord op gegeven
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Inderdaad
![]() Code:
Dus dan heb ik waarschijnlijk binnenkort 1 van de weinige met een 2x8 stekker in mn polo :p Ik zit nog even bij odbtools.nl te kijken en zie dat er eigenlijk 2 mogelijkheden zijn nl: 1. ELM323 (USB) 2. VagCom 409.1 (USB) De reden dat ik voor usb kies is omdat er geen serieele poort op mn CPC komt. Volgens de beschrijvingen ondersteunen ze dezelfde protocollen: - ISO 9141 - KWP2000 De VagCom ondersteunt geen CAN, bij de ELM is dat niet bekend. (niet dat het nodig zou zijn want ik kan het toch niet gebruiken.) Bij de ELM staat dat het een PC gebaseerde interface is en bij de VagCom zie ik dat niet, wie kan me het verschil uitleggen? Bij de ELM staat een lijst met ondersteunde software, geldt deze ook voor de VagCom kabel of is die alleen te gebruiken met de VagCom Software? In het kort: Waar zouden jullie voor kiezen? Last edited by LangeJan : 17-07-2008 at 11:14. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Weet iemand ook wat er allemaal uit te lezen is? een paar vrienden van mij zeggen dat er eigenlijk niets uit te halen is.. ik lees hier regelmatig dat er wel vanalles uitgelezen wordt dus zou graag vast willen weten wat er nu eigenlijk allemaal uit te lezen is.
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Bij een 2F G40 is in ieder geval uit te lezen:
- motortoerental - koelvloeistoftemperatuur - inlaatluchttemperatuur - co-potmeterstand - motorlastvraag (%) - inspuitduur - lambdasonde-voltage - foutcodes (lezen + wissen) Misschien ben ik nog wat vergeten.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Kijk zulke antwoorden wordt ik blij van
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |