![]() |
|
|||
|
|||
![]() Forummers,
Vandaag de bakolie bijgevuld van mijn moeder haar 1990 1.3iNZ (golf). Deze had olie gelekt uit de bak via de achteruitrijsensor. Ik heb de olie bijgevuld (torx bout) en laten uitdruppen tot er niks meer uit kwam. Pook ging keuring in alle versnelling. Dus ik draai de bout er weer in, zit de hele bak "vast" ik kon geen versnelling meer in. Bout er weer uit en alles weer prima alleen geen achteruit. Nu heb ik op de bout een moer gedraaid zodat deze als het ware een cm minder diep zit. Nou is alles weer prima alleen wil die nog wel moeilijk in z'n 1 en 2. Wat is er aan de hand. Er is maar een halve liter olie in gegaan, en aangezien de auto een half jaar gelekt heeft kan dat nooit te veel zijn. Iemand een idee wat dit rare probleem is? Gaat om een golf 1.3iNZ uit 1990 met een 4bak(084?). Olie is 75w90 |
|
||||
|
||||
![]() Welke bout heb je er uit gedraaid?
|
||||
|
||||
![]() torx??
je moet m toch bijvullen/aftappen met een 17mm inbus? johan
|
|||
|
|||
![]() ik had begrepen dat die dikke imbus de aftappulg was aangezien deze ook zo laag zit. Maar waar heb ik dan precies de olie ingegooid? Ik heb dus de torx (45) aan de voorzijde losgedraaid en daar bijgevuld.
|
|
|||
|
|||
![]() Is de borgbout van de achteruit versnelling
Met veel geluk goed terug te krijgen Aftap en vulplug is ind een inbus Die zitten op de zijkant van het diff |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Idd . Klotezooi. Auto bijna klaar zodat mijn ouders op vakantie kunnen. Doe ik dit weer!. Zijn er nog tips om dit goed te krijgen bijvoorbeeld een bepaalde stand van de pook. Of kan ik beter een andere auto zoeken. |
|
|||
|
|||
![]() gewoon afblijven en naar de garage brengen
|
|
|||
|
|||
![]() oja en nog iets als je er teveel in gooit ploffen de keeringen je er uit van de price-as vind de koppeling ook leuk veel toeren en geen snelheid meer!
|
|
|||
|
|||
![]() Ik ga vanavond nog wel even bezig om de boel weer goed te krijgen. Anders word het even snel een vervangende auto zoeken voor vrijdag
![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]()
|
|||
|
|||
![]() Quote:
En dit slaat op????. Ik heb gewoon een vergissing gemaakt die een beetje verkeerd kan aflopen. Kan iedereen gebeuren toch. Of ga je me vertellen dat jij geboren bent met alle kennis van de wereld? ik dacht dat fora er waren om elkaar te helpen en niet af te zeiken. Maarja..... |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
haha wat jezelf doet doe je meestal beter zeggen ze dan. Mijn advies? bezin voor je begint ![]() Had dit ook al eens gezien bij klant in de garage. resultaat hele versnellingsbak open. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Boeiend, van fouten leer je, ok soms is het kut maar helemaal niks proberen is nog dumber
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ach 't is maar een geintje.
Helaas de verkeerde bout. Als je geschakeld hebt is de kans groot dat de boel verschoven is. De bout zou er zo in moeten gaan helemaal, zonder eerder ergens op vast te lopen. Je zou kunnen proberen er in te kijken met een spiegeltje, wat te bewegen met de schakelstangen, misschien zie je de boel net oplijnen. Of de bout net tegen de 'weerstand' aandraaien en dan ook een beetje bewegen met de schakeling, mischien schiet het onderdeel wat door de bout op zijn plaats gehouden wordt er net weer voor.
|
||||
|
||||
![]() Olie bijvullen gaat toch via die groene dop die bovenin de bak zit?
|
||||
|
||||
![]() Ik hoop dat je een grapje maakt Rene
![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ja, alleen heb je dan meestal wel een slippende koppeling naderhand.... ![]()
|
||||
|
||||
![]() ![]()
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Precies zo denk ik ook. Als je nooit wat zou proberen worden er ook geen kinderen geboren. |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Sinds mijn "foutje" (understatement van het jaar), is er ongeveer 40km mee gereden. Ik ben dus allang blij dat er niks gebeurd is in de tijd dat mijn moeder er mee reed. Net even bezig geweest met de bak en precies gedaan wat je zij, beetje spelen met spiegels en iemand de pook laten bewegen. Maar helaas mocht dit alles niet baten. Op een gegeven moment schoot een schakelstang los en sindsdien licht de bak helemaal in puin. De vrij is op een of andere manier pleite en zelfs met de koppeling ingedrukt staat deze nog in verbinding met het blok (erg vaag) dus. Enige oplossing is dus bak eronderuit trekken en vervangen en dan gelijk de schakelstangen reviseren want die zijn na 315000km ook wel aan een opfrisbeurtje toe. Morgen dus eerst achter een andere auto aan voor mijn ouders aangezien deze vrijdag naar Duitsland gaan (timing?). Dan in de vakantie rustig een bakje regelen en de boel vervangen. En ja ik weet hoe dat moet en aan welke schroefjes ik niet moet gaan draaien. Bedankt voor de hulp en de zeer belangrijke les. Coen ps. 084bak iemand? |