Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-02-2012, 16:28
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default Haakse overbrenging Golf Syncro/Rallye

Omdat ik even met vraagtekens zit, hoop ik dat iemand die veel met dit spul werkt, mij even kan helpen hiermee.

Waar ik mee zit...:
Golf Syncro heeft een probleem in de aandrijving. Er wordt geen kracht overgebracht naar de achteras, en er komt een hoop geklapper en geratel onder de auto vandaan. Weet nog niet waar dit door komt, maar mijn vermoeden zit in de haakse overbrenging.

Dus om het magazijn te vullen, maar alvast een haakse overbrenging gescoord. Nu wilde ik deze eens testen, en heb door middel van draaien aan de ingaande as (1.) (deze wordt in het diff/versnellingsbak gestoken) gekeken of deze werkte. Nu draait de flens van de aandrijfas rechtsvoor (2.) netjes mee, maar de flens voor de kardan-as (3.) blijft netjes stilstaan...





Nu lijkt het mij dat er in deze haakse overbrenging, gewoon een starre verbinding staat en dus de kardanasflens (= kracht naar achteras) gewoon mee zou moeten draaien als ik aan de ingaande as draai.

Heb het ding eens uit elkaar gegooid en het "probleem" zit hem in de volgende delen;




De as op de foto, wordt door het tandwiel geschoven. De as kan vervolgens vrij draaien in dit tandwiel.
Mijn vraag is nu; is dit normaal, of zou dit normaal vast met elkaar verbonden moeten zijn en kan ik deze delen beter bij het oud ijzer mikken??

Wie maakt me wijzer?
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 13-02-2012, 18:26
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 933
Default

Je as hoort vrij te draaien.
Deze steek je in het differentieel , in een zonnewiel waar bij een tweewielaandrijver de aandrijfasflens in zit.
Als je op je diff kijkt nu je de haakse aandrijving er af hebt liggen zit daar een tandkrans op.
Hieroverheen word een mof geschoven , en deze schuift ook weer op de tanden van de as met tandwiel uit de haakse overbrenging.
Deze drijft dan de achterwielen aan.
Toen ik mijn rallye kocht was bij mijn haakse overbrenging de splain van de lange as af aan de aandrijfas flens kant.
Deze was helemaal ingeslagen doordat er te veel ruimte op zat.
Weet nog dat dat een duur asje was met nieuwe lagers , flens etc.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #3  
Old 13-02-2012, 23:34
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Bedankt voor de informatie, Klaas.

Ik heb op mijn Syncro bakken overal de haakse overbrenging nog erop zitten, kan hetgene wat jij zegt dus niet checken. (deze heb ik los gekocht)

Als ik het goed begrijp wordt de haakse overbrenging/cardanas dus aangedreven voor het tandkransje dat rechts naast het lager zit op foto 2??

Zijn er nog speciale dingen om te controleren of opmeten bij zo'n haakse overbrenging, nu die toch op de werkbank ligt....??
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #4  
Old 14-02-2012, 07:23
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 933
Default

Klopt , deze wordt hierdoor aangedreven .

Controleer de lagers even of er hier en daar geen stukjes uit missen.
Doordat er heel weinig olie in dit type overbrenging zit , heb je , als er een keering heeft gelekt grote kans dat er grenssmering is geweest.
Wat ook wel wil is dat de buitenring van het lager in het aluminium deksel los wil gaan zitten.
Dit was bij mij ook het geval , hier is toen een stalen ring in gemaakt, omdat het deksel niet meer leverbaar is .

Het geratel kan ook uit je achterste dif komen.
Hier zit een soort torsie-achtig asje in die aangedreven wordt door de visco.
Als deze breekt heb je ook geen aandrijving meer achter en wil er ook wel een ratelend geluid ontstaan.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #5  
Old 14-02-2012, 12:33
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Ik zal hem spoedig eens even goed schoonmaken en nader inspecteren inderdaad. Sowieso eens kijken of ik alle o-ringen en pakkingen nog nieuw kan uithalen ergens, zodat ik één goede kan assembleren van de exemplaren die ik heb liggen.

Het defect zit voorin ergens volgens mij. Als ik de cardan vastpak en een klein stukje naar een zijkant beweeg stopt het ratelen en draaien de achterwielen wel mee als ik aan de voorwielen draai. (op de krik)
Ik vermoed dus ook een lager met heel veel speling, of erger.

Nu eerst maar eens gaan uitzoeken welke codes ik precies heb liggen. Volgens 3tk@ zit er hier en daar verschil tussen delen van een Golf Rallye en bijvoorbeeld een Passat G60 Syncro. Even inventariseren dus.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum