Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-11-2010, 20:54
Grease-Monkey Grease-Monkey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 5
Default Golf 2 "84 naar TDI 1z

Beste volkswagen fans! Bij deze wil ik graag mijn project laten zien. Het gaat om een golf 2 van 1984. Ooit ingevoerd en gekocht als sloper maar bij nader inzien liep hij nog aardig en heb een poos zo gereden. Het motortje was moe en gebruikte veel olie dus werd het tijd voor een ander blok.
En een belasting vrije golf 2 is met een TDI met bijbehorend koppel leek mij een leuke combinatie.
Hier voor heb ik mijn golf 1 cabrio (van het zelfde bouwjaar) omgebouwd naar 16v.

Dit project heb ik lopen op tdiclub.nl en hier heen gekopieerd vandaar dat het eerste stuk snel achter elkaar staat. Dat doe ik omdat dit forum erg actief is en ik erg benieuwd ben naar jullie meningen.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-11-2010, 20:57
Grease-Monkey Grease-Monkey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 5
Default

Ik heb een golf 3 TDI gevonden, het gaat om een 1Z met ASD bak en powerbox getuned tot 108 pk en 234Nm. Er zitten alle onderhouds stempels bij en het blok is nog kurkdroog en eerlijk! Helaas al wel een boel gelopen. Maar het gaat tenslotte om de uitdaging. Ik heb hier gelezen dat deze blokken erg lang mee gaan dus ik heb er alle vertrouwen in!






De golf 2 waar het om gaat is een originele GTI 8v met 112 pk. bouwjaar 1984. Het is verder geen ontzettende beauty maar wel erg hard en bijna roest vrij! Remmerij is nog bijna nieuw en achter zijn ook schijven gemonteerd. Voor de rest is hij nu uitgevoerd met G60 bumpers en ik ben nog op zoek naar een nieuwe type lijsten set.




Last edited by Grease-Monkey : 22-11-2010 at 21:00.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-11-2010, 21:13
Grease-Monkey Grease-Monkey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 5
Default

Ik heb eerst een week rond gereden in de golf 3. Dit beviel erg goed en ben erg benieuwd hoe dat gaat in de golf 2. Dus toen maar begonnen met demonteren. De golf 3 op de brug bracht nog een vervelende verassing:




Dit is de onderkant van de bak, waar vliegwiel draait. Helaas niet van te voren gezien door de plastic afdek kap aan de onderkant van de wagen.
Dit heb ik opgelost toen de bak er uit was met alu-epoxy. Hiervoor had een aluminium epoxy repareer setje gekocht van Loctite. Dit is een twee componenten plamuur speciaal voor alu. Het werkte buiten mijn verwachtingen! Het was lastig om het gat op te vullen, maar ik heb zelfs het bout gat weer kunnen maken. Simpel genoeg door het boutje in te smeren met de epoxy en na het uit harden weer er uit te draaien.








Toen stond de golf 3 er dus zo bij






Ik strip deze nu zo kaal dat hij naar het oud ijzer kan. Dan begin ik demonteren van de golf 2. Ondertussen de TDI voorzien van een nieuwe distributie en netjes schoonmaken.
Ik heb nog geen goede voorste motorsteun balk gevonden. Die van een ibiza van 2001 zou ik ophalen maar deze blijkt het zelfde als die ik al heb van de golf 3. Nu eentje zoeken van een corrado, grote kans dat dit wel gaat passen...
Reply With Quote
  #4  
Old 22-11-2010, 21:29
Grease-Monkey Grease-Monkey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 5
Default

Met dit bericht maak ik even een sprong in de tijd.
In het begin waren er nog heel wat zaken die uitgezocht moesten worden en dat heb ik nu op een rijtje:

- subframe wordt van golf 3 tdi met passat vr6 voorste motorsteun+balk (hydraulische steunen)
- Downpipe van golf 3 zonder kat met golf 2 uitlaat met 1 tussen demper en originele gti einddemper
- Luchtfilter is een pipercross schuim geworden, ik wou eigenlijk een ori bak maar dat gaat niet passen. Ik hoorde dat pipercross schuim mijn turbo nog iets kan beschermen.
- IC komt uit een volvo en komt voor de radiateur.
- radiateur ori golf 2 maar nieuw + rode vloeistof
- Onderhoud is gebeurd tijdens blok wissel, nieuwe D-riem, filters etc.
- Egr klep verwijdert en inlaat schoongemaakt
- Pedalen uit een passat met hydro koppeling + rembekrachtiger uit zelfde passat.
- Dashboard ori golf 2 maar met 3 tdi klokken er in want ECU heeft signaal van de tellers nodig.
- toekomst, cruise control, ideaal en erg makkelijk in te bouwen.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-11-2010, 21:39
Grease-Monkey Grease-Monkey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 5
Default

Inmiddels een bijna vaste klant van de sloop, dit heb ik daar o.a. weg gehaald:

Van een passat de pedalen groep en de rembekrachtiger en koppelingscylinder.

Daarnaast bij toeval in een volvo een perfecte intercooler gevonden. ))
Het was geloof ik een 740 en de intercooler past perfect voor de radiateur. De aansluitingen lopen precies langs de zijkanten. De buizen heb ik ook mee genomen dus dat is heel makkelijk met pas maken.

Plaatje bij het praatje:



Hier staan de pedalen niet op.



Hij is slechts 5 cm dik dus kan mooi voor de radiateur.



En hier moest hij voor komen.

hier het verschil tussen nieuw en oud ))



Dit was tijdens het inbouwen:










Hij staat nog iets te hoog om de rest te plaatsen, dus er moet nog wat ruimte gemaakt worden beneden. Daarna steuntjes om hem voor goed vast te zetten.

De radiator staat vast beneden alleen de bovenste beugeltjes moet ik nog fabriceren.
Hier zie je dat ik de draagbalk meer naar het binnen toe heb gelast.






Ook het beugeltje voor de keinenvanger moest anders:



Het voorfront is klaar. de fmic zit perfect voor de radiateur en alles hangt netjes in de rubbers. En natuurlijk in de hoogglans zwart hamerite!
Dit is de nieuwe ventilator:







Hij komt van een passat sdi met normaal dubbele fan met een snaar naar de tweede. Helaas was dat niet pas te krijgen dus heb ik alleen de eerste ventilator gecombineerd met de golf 2 behuizing. Dus nu heb ik een grotere, met meer schoepen, en meer vermogen. De golf 2 behuizing zorgt dat hij effectief blaast.

Volgende keer weer meer...
Reply With Quote
  #6  
Old 23-11-2010, 10:33
ronaroot's Avatar
ronaroot ronaroot is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,288
Default

TDI ombouw, altijd leuk
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside"

vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad
Reply With Quote
  #7  
Old 04-09-2011, 22:05
Blaauwwiekel's Avatar
Blaauwwiekel Blaauwwiekel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 350
Default

Al klaar??? Tijdje stil op de lijn.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum