#1
|
|||
|
|||
Rauw geluid versnellingsbak?
Afgelopen week mijn jetta 1.6D '86 voor APK-keuring weggebracht, kwamen nog wel wat dingen naar boven.
Vervelendste is denk ik wel dat er een rauwig geluid uit de versnellingsbak komt. Dit geluid verdwijnt als je de koppeling intrapt. Nu zei de kwikfit dat dat waarschijnlijk het druklager is... maar hoort dat dan niet juist erger te worden bij het intrappen van de koppeling? Ik heb nooit lekkage gezien van de wagen, maar zou het ook door een laag peil bakolie kunnen zijn? |
#2
|
||||
|
||||
Ik denk ook druklager eigenlijk na het lezen van de 1e 3 zinnen. Kan zijn dat hij een afgebroken veerclipje hebt en dus een beetje bungelt, bij koppelen druk je hem aan en is hij stil. als je heel licht de koppeling intrapt en het geluid verandert dan kan je het in mijn opinie zeker stellen.
__________________
Volkswagen Lupo 3L '00 Volkswagen T4 Westfalia Joker '98 |
#3
|
||||
|
||||
maar bij een 1.6d zit het druklager achter in de bak. (020 baktype) en die draait altyd in de olie, dus die is het waarschijnlijk niet.
het kan zijn dat het de veren van de koppelingsplaat zijn die in het hart zitten zegmaar. als je het toerental wat omhoog zet verdwijnt dit geluid. verdwijnt het niet zit het in de bak en ik heb wel eens gehoord dat dit een as kan zijn die geluid maakt. Ze worden er wel oud om, want ik heb er 1 lopen die doet dit al meer dan 6 jaar. Controleer het oliepeil van de bak eens, misschien zit er wat te weinig in en wordt hij nog een beetje stiller als je m bijvult. |
#4
|
|||
|
|||
Ik heb hem even gedraaid.
Bij meer toeren wordt het geluid ook luider. Ik kan morgen even wat bakolie halen; eens kijken of het daar beter van wordt. .. Is er nog een verschil om onderscheid te maken tussen druklager en onschuldig asje? Is nogal een klus om hem eraf te halen |
#5
|
||||
|
||||
druklager kan je zo vervangen, hoeft de bak er niet voor achterweg.
Zit achter het groene dekseltje achterin de versnellingsbak. Maar ik ben er bijna zeker van dat daar het geluid niet wegkomt. |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Oké! Dat zou enorm schelen. Ben al druk aan het kijken voor een vervangende auto. .. Stel dat het die veren nog zijn, kan dat dan kwaad? En als het toch een lager is wat ineens vast zou slaan, dan kaboem? Voor wat het waard is: tijdens het rijden nooit problemen gehad met koppelen of ontkoppelen, gaat ook makkelijk in de versnellingen (ook 2e), geen trillend gaspedaal of koppelingspedaal, wel een wat trillende motor en daardoor ook stuur een dashboard Last edited by Chewbacca : 18-09-2015 at 12:25. |
#7
|
||||
|
||||
Aan je username te zien ben je wel wat rauwe geluiden gewend
https://www.youtube.com/watch?v=Pr3sBks5o_8 |
#8
|
||||
|
||||
dashboard en stuur trillen altijd bij zo'n ding
ik denk dat het gewoon in de bak zelf zit. ik heb zelf 1 gehad die ook zon rauw geluid had en jaren mee omgereden. zou me er niet te druk om maken. de veren van de koppeling zijn het ook niet als het geluid niet weggaat bij het verhogen van het toerental. |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Haha dat klopt, maar deze verstond ik niet Dikke kans trouwens dat die olie al 30 jaar in de bak zit. Hoeveel zit er ongeveer in? 2L? En dan vullen tot het uit een dopje loopt en dan nog een halve liter erbij? |
#10
|
|||
|
|||
Als ik de het koppelingspedaal heel langzaam op laat komen is het schurende geluid ook zachter tot bijna weg...
Zal maandag nog even naar de olie kijken Last edited by Chewbacca : 19-09-2015 at 17:12. |
#11
|
|||
|
|||
Moet nog even wachten op een 17mm imbus om de pluggen te kunnen loshalen.
Hoeveel olie moet er in een 020 4-bak? Lees tegenstrijdige berichten, 1.5L of 2.2? |
#12
|
||||
|
||||
1.5 liter 020 4 bak
2.0 liter 020 5 bak
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Dashboard en stuur trillen alleen als de motorsteunen gaar zijn...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Oke, dank je wel! Quote:
Johan, eerder schreef jij (in een ander topic): Quote:
Werkt dit ook voor een 1.6D jetta? Misschien iets voor een volgend project. Het trillen valt op zich wel mee, tis niet dat je de wagen uitgeschud wordt :p Zodra ik koppel is dit trillen ook weg. |
#15
|
||||
|
||||
Ja dit werkt.
Die oude type voorste steunen icm een dieselmotor is echt een drama. Met benzine motoren heb je dit eigenlijk haast niet. Vervang die voor zo'n ronde steun en het wordt stukken beter. @roy, mijn ervaring met een 1.6d of td met zo'n oud type steun is dat deze altijd heel erg trillen. |
#16
|
|||
|
|||
Ik heb net de olie vervangen: kwam ongeveer 1 liter uit
1,5 weer terug erin Het resultaat: een rustiger geluid bij stationair draaien, nog wel een minimaal schurend geluid wat verdwijnt bij intrappen van de koppeling, maar lang niet zoals het was! Mogelijk dat toch het druklager te droog stond, misschien dat het nog wel verminderd na een stukje rijden (kan nu niet omdat ie geschorst staat) |