Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-01-2007, 00:34
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default Wat voor type1 carters accepteren wat voor cylinders?

Nou is ons Kevertje wel helemaal mooi af, maar veel gang ziet er niet echt in.
Dus het gaat weer kriebelen...

Nu weet ik dat er allerlei cylindersets bestaan in de meest uiteenlopende maten, maar ik heb geen idee wat waarop past.

Bestaat er een overzicht van welke carters welke cylinderbussen (maximaal) kunnen accepteren en welke slag de krukas heeft?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #2  
Old 09-01-2007, 07:56
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

type 1, neem een as 41 of as 21 carter.
bijv. van een 1300 AB of van een 1600 of de mexico 1200tjes (dat weet niet iedereen, ook een AS carter namelijk)

slag 69mm past in elk van boven geschreven carter zonder aanpassingen.
tot 1776 past in een onbewerkt carter.
vanaf 1776 moet je het carter uitdraaien.

dit de bedoeling?
of wil je ook de cilinder inhoud weten? bv 69xboring=...
__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 09-01-2007, 09:25
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Nee cylinder inhoud kom ik wel uit, ben gewoon benieuwd wat waarin past (ben echt een leek op het gebied van deze motoren).

Nu ben ik dus in het bezit van een 1200 D'tje (Duitse 1200). Weet je toevallig ook wat voor cylinderbussen daar maximaal inpassen (zonder uitdraaien).
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #4  
Old 09-01-2007, 09:53
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

meen alleen de 1200 bussen.
dus eigenlijk kan je hier niet veel mee.

tenzij je toby heet.

(ik rij namelijk al bijna 2 jaar rond met een opgefokte 1200,
iedereen raadde mij het af, dat het blok geen week vol zou houden.
ondertussen weet ik wel beter.)

als je een leuk blok wilt bouwen. koop dan een 1300ab en bouw er een 1641 van.
leuk snel betrouwbaar blok..

of als je echt degelijkheid wilt, bouw een type 4 (heb ik geen ervaring mee)
__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 09-01-2007, 09:54
tjoep's Avatar
tjoep tjoep is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 485
Default

Quote:
Originally Posted by Toby
type 1, neem een as 41 of as 21 carter.
bijv. van een 1300 AB of van een 1600 of de mexico 1200tjes (dat weet niet iedereen, ook een AS carter namelijk)

slag 69mm past in elk van boven geschreven carter zonder aanpassingen.
tot 1776 past in een onbewerkt carter.
vanaf 1776 moet je het carter uitdraaien.

dit de bedoeling?
of wil je ook de cilinder inhoud weten? bv 69xboring=...


Voor een 1776 cc met standaard slag moet je carter wel bewerkt worden.
In een onbewerkt carter met standaard slag past maximaal een 1679 cc, maar deze wordt erg afgeraden omdat de cilinderwand nogal dun is. Beter is een 1641 cc set, deze heb ik ook op mijn blokje en al aardig wat km mee gereden. Bevalt goed en is rap zat. Ik hou golfjes gti bij
__________________
It's beter to be dead and cool,
than alive and uncool.
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 09-01-2007, 09:55
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

ik zeg ook, tot 1776 kun je alles doen...
lezen tjoep!
__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 09-01-2007, 09:56
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,601
Default

Quote:
Originally Posted by Toby
meen alleen de 1200 bussen.
dus eigenlijk kan je hier niet veel mee.

tenzij je toby heet.

(ik rij namelijk al bijna 2 jaar rond met een opgefokte 1200,
iedereen raadde mij het af, dat het blok geen week vol zou houden.
ondertussen weet ik wel beter.)

als je een leuk blok wilt bouwen. koop dan een 1300ab en bouw er een 1641 van.
leuk snel betrouwbaar blok..

of als je echt degelijkheid wilt, bouw een type 4 (heb ik geen ervaring mee)


Wat heb jij dan van je 1200 gebouwd?!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #8  
Old 09-01-2007, 09:58
tjoep's Avatar
tjoep tjoep is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 485
Default

Quote:
Originally Posted by Toby
ik zeg ook, tot 1776 kun je alles doen...
lezen tjoep!


ja sorry, ik zit nog half te slapen, ik dacht dat er tot en met stond
__________________
It's beter to be dead and cool,
than alive and uncool.
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 09-01-2007, 10:00
tjoep's Avatar
tjoep tjoep is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 485
Default

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Wat heb jij dan van je 1200 gebouwd?!


Zie hier: Toob's 1200 project
__________________
It's beter to be dead and cool,
than alive and uncool.
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 09-01-2007, 10:01
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

ik rij met een 1200 D, 1300 dubbelpoorts koppen met grote kleppen.
bolle zuigers voor meer compressie.

1600 nokkenstok.
bosch 009,
full flow,
4-1 uitlaat,
korte spruitstukken.
en ik had 2 x 28-ers solexxen.
nu heb ik er 1 34 er op zitten, loopt wel mooier. maar kan agressiever.
zodra ik tijd heb ga ik voor 2 x 30 pict.
verder was het zo wel...
__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #11  
Old 09-01-2007, 10:08
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Dus als ik het goed begrijp is de enige beperkende factor om op een 1200 carter grotere cylinders te zetten de afmeting van de cylinderbus-boringen in het carter?
Dus als je een 1200 carter bijvoorbeeld uitdraaid, heb je in principe dezelfde basis als een 1300/1600?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #12  
Old 09-01-2007, 10:17
tjoep's Avatar
tjoep tjoep is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 485
Default

Volgens mij is een mexico 1200 gewoon een as41 carter en kan je daarin gewoon 1300 of 1600 cilinders plaatsen. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
__________________
It's beter to be dead and cool,
than alive and uncool.
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 09-01-2007, 10:21
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Maar ik heb een duitse 1200 (D type)
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #14  
Old 09-01-2007, 10:22
Martijn65's Avatar
Martijn65 Martijn65 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 105
Default

Dus als je een 1200 carter bijvoorbeeld uitdraaid, heb je in principe dezelfde basis als een 1300/1600?

Let op je oliekanalen (klein of groot) das belangrijk voor je koeling.. 1200tjes hebben vaak kleine oliekanalen.. beste is een het begin met een 1600carter

Toby 1200project is echt super om zoiets te doen
Reply With Quote
  #15  
Old 09-01-2007, 10:23
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

nee, de 1200D hebben een andere slag. (ik meen 64mm)
__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #16  
Old 09-01-2007, 10:24
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Nog kortere slag, extra leuk! Uitdraaien dat blok, flinke cylinders erop, lekker overvierkante boringxslag
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #17  
Old 09-01-2007, 10:27
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

go your gang!
__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #18  
Old 09-01-2007, 10:29
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik ga me er eens in verdiepen.
Niemand die toevallig met zekerheid de exacte gegevens heeft van een 1200 (D)?
Slag en afmeting cylindergaten in het blok?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #19  
Old 09-01-2007, 10:30
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

ja ik, net op gezocht.

slag is 64mm
boring is 77mm
komt op 1192cc
__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #20  
Old 09-01-2007, 10:30
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Maatje van me heeft nog een leuke set old-skool Claudes Buggies 36mm dub. carbs. liggen met inlaatspruitstukken, gasmechaniek en filters voor niet zo heel veel.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum