#1
|
||||
|
||||
Wat voor type1 carters accepteren wat voor cylinders?
Nou is ons Kevertje wel helemaal mooi af, maar veel gang ziet er niet echt in.
Dus het gaat weer kriebelen... Nu weet ik dat er allerlei cylindersets bestaan in de meest uiteenlopende maten, maar ik heb geen idee wat waarop past. Bestaat er een overzicht van welke carters welke cylinderbussen (maximaal) kunnen accepteren en welke slag de krukas heeft?
__________________
Quote:
|
#2
|
||||
|
||||
type 1, neem een as 41 of as 21 carter.
bijv. van een 1300 AB of van een 1600 of de mexico 1200tjes (dat weet niet iedereen, ook een AS carter namelijk) slag 69mm past in elk van boven geschreven carter zonder aanpassingen. tot 1776 past in een onbewerkt carter. vanaf 1776 moet je het carter uitdraaien. dit de bedoeling? of wil je ook de cilinder inhoud weten? bv 69xboring=...
__________________
www.weedeaters.nl |
#3
|
||||
|
||||
Nee cylinder inhoud kom ik wel uit, ben gewoon benieuwd wat waarin past (ben echt een leek op het gebied van deze motoren).
Nu ben ik dus in het bezit van een 1200 D'tje (Duitse 1200). Weet je toevallig ook wat voor cylinderbussen daar maximaal inpassen (zonder uitdraaien).
__________________
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
meen alleen de 1200 bussen.
dus eigenlijk kan je hier niet veel mee. tenzij je toby heet. (ik rij namelijk al bijna 2 jaar rond met een opgefokte 1200, iedereen raadde mij het af, dat het blok geen week vol zou houden. ondertussen weet ik wel beter.) als je een leuk blok wilt bouwen. koop dan een 1300ab en bouw er een 1641 van. leuk snel betrouwbaar blok.. of als je echt degelijkheid wilt, bouw een type 4 (heb ik geen ervaring mee)
__________________
www.weedeaters.nl |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Voor een 1776 cc met standaard slag moet je carter wel bewerkt worden. In een onbewerkt carter met standaard slag past maximaal een 1679 cc, maar deze wordt erg afgeraden omdat de cilinderwand nogal dun is. Beter is een 1641 cc set, deze heb ik ook op mijn blokje en al aardig wat km mee gereden. Bevalt goed en is rap zat. Ik hou golfjes gti bij |
#6
|
||||
|
||||
ik zeg ook, tot 1776 kun je alles doen...
lezen tjoep!
__________________
www.weedeaters.nl |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Wat heb jij dan van je 1200 gebouwd?!
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
ja sorry, ik zit nog half te slapen, ik dacht dat er tot en met stond |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Zie hier: Toob's 1200 project |
#10
|
||||
|
||||
ik rij met een 1200 D, 1300 dubbelpoorts koppen met grote kleppen.
bolle zuigers voor meer compressie. 1600 nokkenstok. bosch 009, full flow, 4-1 uitlaat, korte spruitstukken. en ik had 2 x 28-ers solexxen. nu heb ik er 1 34 er op zitten, loopt wel mooier. maar kan agressiever. zodra ik tijd heb ga ik voor 2 x 30 pict. verder was het zo wel...
__________________
www.weedeaters.nl |
#11
|
||||
|
||||
Dus als ik het goed begrijp is de enige beperkende factor om op een 1200 carter grotere cylinders te zetten de afmeting van de cylinderbus-boringen in het carter?
Dus als je een 1200 carter bijvoorbeeld uitdraaid, heb je in principe dezelfde basis als een 1300/1600?
__________________
Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Volgens mij is een mexico 1200 gewoon een as41 carter en kan je daarin gewoon 1300 of 1600 cilinders plaatsen. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
|
#13
|
||||
|
||||
Maar ik heb een duitse 1200 (D type)
__________________
Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
Dus als je een 1200 carter bijvoorbeeld uitdraaid, heb je in principe dezelfde basis als een 1300/1600?
Let op je oliekanalen (klein of groot) das belangrijk voor je koeling.. 1200tjes hebben vaak kleine oliekanalen.. beste is een het begin met een 1600carter Toby 1200project is echt super om zoiets te doen |
#15
|
||||
|
||||
nee, de 1200D hebben een andere slag. (ik meen 64mm)
__________________
www.weedeaters.nl |
#16
|
||||
|
||||
Nog kortere slag, extra leuk! Uitdraaien dat blok, flinke cylinders erop, lekker overvierkante boringxslag
__________________
Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
go your gang!
__________________
www.weedeaters.nl |
#18
|
||||
|
||||
Ik ga me er eens in verdiepen.
Niemand die toevallig met zekerheid de exacte gegevens heeft van een 1200 (D)? Slag en afmeting cylindergaten in het blok?
__________________
Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
ja ik, net op gezocht.
slag is 64mm boring is 77mm komt op 1192cc
__________________
www.weedeaters.nl |
#20
|
||||
|
||||
Maatje van me heeft nog een leuke set old-skool Claudes Buggies 36mm dub. carbs. liggen met inlaatspruitstukken, gasmechaniek en filters voor niet zo heel veel.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |