Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-05-2024, 12:50
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 103
Default Motor valt uit Polo 6N2

Dag allen

Sinds afgelopen zaterdag zit ik met een zeer vervelend motorisch probleem. Toen ik de motor startte en achteruit wou rijden viel de motor uit. Tegelijkertijd brandden er verschillende lampjes, zeer flauw, op het dashboard en er was ook een piepsignaal te horen. Als ik mij niet vergis hoorde ik de tellers ook trillen. Contact uit gelegd, motor terug gestart, opnieuw hetzelfde verhaal. Omdat het uitvallen samenviel met het in achteruit leggen dacht ik dat het daar mee te maken had. Maar toen ik de motor opnieuw startte en hem in eerste legde viel de motor uiteindelijk ook uit... Bleef enkel iets langer draaien. Lang verhaal kort, dit is nog enkele malen voorgevallen maar uiteindelijk kon ik mijn weg probleemloos verder zetten. Wat mij wel opviel was dat de temperatuur van het koelwater een heel klein beetje hoger stond dan normaal.

Nu zijn we een aantal dagen later en ik had mijn auto pas vanaf gisteren nodig. Gisteren verliep probleemloos, koelwater had een normale temperatuur en er leek niets aan de hand te zijn. Vandaag vertrek ik op het werk en na 500m viel de motor, ditmaal tijdens het rijden, uit. Opnieuw hetzelfde verhaal zoals eerder en omdat ik reed kon ik ook zien hoe het dashboard reageerde. Ik zag dat alle wijzers uitvielen ook al stond het contact nog aan, de lampjes waarover ik sprak brandden heel flauw en ik hoorde een 4-tal keer een piepsignaal. Zodra ik het contact uit en aan legde werkte alles terug normaal. Dit is nog een keer of 3-4 voorgevallen alvorens ik mijn weg kon verderzetten. Eenmaal thuis wil ik achteruit de oprit op rijden en weer viel de motor uit zodra ik hem in achteruit legde. Opnieuw gestart, wat eerst niet lukte, weer in achteruit gelegd en weer viel de motor uit. Toen ik hem opnieuw startte en vooruit reed was er niets aan de hand.

Betreft een Polo 6N2 1.9SDI bouwjaar 2000 met nog geen 115.000km. Is in Februari nog op onderhoud geweest en uitgelezen zonder enige foutmelding. Ik weet niet of het er toe doet maar ik heb in 2023 de thermostaat en de temperatuursensor voor het koelwater vervangen ( aftermarket onderdelen ).

Mocht iemand weten wat er aan de hand is, of kan zijn, dan hoor ik het graag!
Reply With Quote
  #2  
Old 30-05-2024, 13:12
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,810
Default

Klinkt alsof je een probleem hebt met de stroomvoorziening. Werking en toestand van accu en dynamo al eens gecontroleerd? Het zou ook kunnen duiden op een massa-probleem. Aangezien er zoveel ineens uitvalt, zou ik eens kijken naar de grote massapunten, te starten van accu naar carrosserie. Denk er ook aan om ze eens los te halen en te controleren op corrosie.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 30-05-2024, 17:02
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 103
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Klinkt alsof je een probleem hebt met de stroomvoorziening. Werking en toestand van accu en dynamo al eens gecontroleerd? Het zou ook kunnen duiden op een massa-probleem. Aangezien er zoveel ineens uitvalt, zou ik eens kijken naar de grote massapunten, te starten van accu naar carrosserie. Denk er ook aan om ze eens los te halen en te controleren op corrosie.


Nu je spreekt over de accu herinner ik mij dat ik die onlangs heb moeten opladen. De accu is eentje van het huismerk van auto 5 en als ik mij niet vergis is ze toch al een jaar of 5. Sinds ik ze heb opgeladen, ergens in januari, blijft het voltage wel stabiel. Net uitgemeten en ik lees 13v. Geen idee wat dat zegt over de "gezondheid" van de accu. Dynamo zou zeker kunnen, is naar mijn weten nog de originele. Slechte massa kan maar op't eerste zicht lijkt mij alles gewoon normaal te zijn. Ik ben er ook geen expert in natuurlijk.

Ik heb net een rit gedaan van in totaal 100km en dat verliep vlekkeloos dus het kan volgens mij dan toch niets ernstig zijn. Maar er is nu wel een soort van onzekerheid.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum