Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Luchtgekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 19-02-2024, 12:15
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,010
Default

Quote:
Originally Posted by Ironvw

En daarna voorzien van een nieuwe set gordels






Ik ben ook een beetje aan het sleutelen met een T2 en heb er ook gordels in gebouwd van een golf 2.

Heb jij niet het probleem op deze manier dat jouw gordel te hoog zit bij jou buik. Ik had het namelijk ook eerst op deze manier gedaan maar heb later het oprolmeganisme omgeruild en geplaatst op de plek waar jij zeg maar einde hebt gemaakt. Op die manier zit de gordel veel fijner en heb je hem niet rond je buik zitten.

Ik heb dan alleen een beugel gemaakt zodat ik het originele boutgat kon gebruiken en ik hoefde dan geen gat te maken in het tussenschot.

Beetje lastig uit te leggen maar ik hoop dat je me snapt.
Reply With Quote
  #42  
Old 24-02-2024, 19:01
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 370
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Ik ben ook een beetje aan het sleutelen met een T2 en heb er ook gordels in gebouwd van een golf 2.

Heb jij niet het probleem op deze manier dat jouw gordel te hoog zit bij jou buik. Ik had het namelijk ook eerst op deze manier gedaan maar heb later het oprolmeganisme omgeruild en geplaatst op de plek waar jij zeg maar einde hebt gemaakt. Op die manier zit de gordel veel fijner en heb je hem niet rond je buik zitten.

Ik heb dan alleen een beugel gemaakt zodat ik het originele boutgat kon gebruiken en ik hoefde dan geen gat te maken in het tussenschot.

Beetje lastig uit te leggen maar ik hoop dat je me snapt.



Ik heb hier eigenlijk niet echt last van maar ik denk dat dat komt omdat ik wat langer ben (2m) maar mijn vrouw heeft dat wel

Kun je anders eens een foto appen hoe jij het gedaan hebt ??

Misschien dat ik het aan haar kant aan kan passen
Reply With Quote
  #43  
Old 24-02-2024, 20:30
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,010
Default

Ik zal morgen of overmorgen wat foto’s maken en naar je toe appen.
Reply With Quote
  #44  
Old 04-08-2024, 16:13
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 370
Default

Het was tijd voor nieuwe wielen en omdat ik graag iets in de klassieke look wou,maar dat niet makkelijk te krijgen is voor een t2b heb ik een set wielen laten maken

Het zijn eigenlijk een soort van smoothies die je ook veel bij kevers ziet maar dan in 17”
De wielen zijn stalen velgen van een Mercedes sprinter omdat de steek en het naafgat hetzelfde is als een t2

Verder is het hart van de velg losgehaald en verzet zodat de et waarde klopt en de kleine rondjes zijn dichtgelast voor de gladde look







En toen er banden onder lagen nog even snel gepast voor het winter werd




Het was wel duidelijk dat de bus enige verlaging kon gebruiken dus na het passen zijn de wielen weer eronder uit gegaan en was het tijd om de bus te verlagen

Ik had de vooras onder de bus vandaan gehaald en alles gestript van de vooras zodat ik alleen nog maar een kale as over had
Dit ging alleen echt heel erg moeilijk
Zo,n beetje elke bout zat vastgeroest of was rond ipv zeskant
Remleidingen waren niet los te krijgen zonder het kapot te maken en alles wat van rubber is was vergaan

Maar met veel pijn en moeite is het toch gelukt om hem eronderuit te krijgen




En na nog meer vastgeroeste bouten losbranden en flink wat duw en trek werk de as ook kaal kunnen maken




Daarna het hulpstuurhuis van de as verwijderd




Om de rasterplaatjes te kunnen bevestigen




Om vervolgens alle gaten af te dichten en alle inwendige en uitwendige schroefdraad te beschermen zodat hij naar de zandstraler kon




Alleen toen ik hem van de zandstraler terug kreeg bleek tot mijn verrassing dat de vooras in een veel slechtere conditie dan ik had verwacht

Het ijzer wat aan de zijkant zat was erg dun,onderin zelfs verschillende gaten en slecht oplap werk en en zat ook veel losse roest in de eindkappen wat dus alleen maar kan betekenen dat die ook heel erg dun zijn














Omdat ik ondertussen wel erg twijfelde over de veiligheid van de as en ik geen reparatie onderdelen oid kon vinden ben ik uiteindelijk op zoek gegaan naar een andere as

En zo kwam ik uiteindelijk bij Alain (area 51) terecht die nog een goede harde vooras met veren had liggen die al verlaagd was
Dus deze as gekocht en opgehaald en ik kon weer verder




Zoals gezegd viel het demonteren van de oude as erg tegen en ik had ook niet verwacht dat mijn as zo slecht zou zijn
Daarom uiteindelijk maar besloten om alles helemaal aan te pakken nu de as er toch onderuit lag

Dus alle roest is verwijderd
Veel onderdelen gespoten
Nieuwe fuseekogels
Nieuwe naaldlagers
Nieuwe vet keerringen
Nieuwe vet nippels
Hoofdstuurpin gereviseerd inclusief messing bussen
Nieuwe wiellagers
Remklauwen gereviseerd
Nieuwe hoofdremcilinder en remlicht schakelaars
Nieuw remvloeistof reservoir
Nieuwe remleidingen
Nieuwe remslangen
Enz enz enz

Kortom een complete revisie van de vooras en de voorste remmen

Op de werkbank eerst zoveel mogelijk van de onderdelen die ik terug kon plaatsen erop gezet
De wielnaven e.d heb ik nog mee gewacht
De vooras zou anders zo zwaar zijn geworden dat ik hem niet meer van de werkbank op zou kunnen tillen







Om het geheel vervolgens onder de bus te bouten
Hoe slecht de vooras ook was,gelukkig zat er geen puntje roest op de chassis balken
Dus die heb ik alleen even goed schoongemaakt en een laagje zinkspray op gezet gewoon omdat ik er nu bij kon en het geen moeite kost




De schoongemaakte en gereviseerde onderdelen van de wielnaven weer terug in elkaar gezet







En de remklauwen ook gereviseerd




En de nieuwe hoofdremcilinder met schoongemaakte en gespoten rembekrachtiger




En vervolgens alles gemonteerd en aangesloten







En omdat ik de slangen van de rembekrachtiger naar de motor ook heb vernieuwd heb ik ze even gevacumeerd zodat ik zeker wist dat dit dicht was
Ik heb me laten vertellen dat dit belangrijk is aangezien deze slangen nog wel een willen lekken waardoor je valse lucht krijgt en de motor arm kan gaan lopen met alle gevolgen van dien




Gelukkig ging het verlagen van de achterkant vele malen makkelijker dan de voorkant en konden al snel de wielen gemonteerd worden







Als ik eerlijk ben mag hij van mij nog wel iets lager aan de voorkant maar omdat hij al op z,n laagst staat met de rasterplaatjes wil ik er nog een keer dropped spindels op zetten en dan is ie zoals ik het zou willen

Dus als iemand nog een setje heeft liggen hoor ik t graag

Helaas begonnen de wielen na een paar 100 km al af te tekenen in de poedercoating
Hierop contact opgenomen met de fabriekant en dit wordt onder garantie opgelost




Verder op marktplaats voor net geld een achterbank met motorruimte kussen kunnen kopen




En ook gemonteerd in de bus




Het plan was om volgend jaar het hele interieur te laten bekleden inclusief de nieuwe bank en motor kussen maar omdat ik dit jaar erg veel last heb van mijn rug en de stoelen in de bus echt erg slecht waren uiteindelijk de bestuurders stoel en het passagiers bankje eruit gehaald en opnieuw laten bekleden en voorzien van nieuwe vulling

Als volgend jaar de financiën weer een beetje op pijl zijn doen we de rest in dezelfde kleur en materiaal als de stoelen die nu zijn gedaan










En nog een paar mooie vakantie foto,s










Binnenkort ga ik beginnen met de eerste plaatwerk delen te vervangen en repareren
Reply With Quote
  #45  
Old 07-08-2024, 07:59
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 680
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Mooi project
De axiaal speling kun je af stellen met shims die zijn er in verschillende diktes als het goed is zitten er nu 3 tussen.
Tussen het vliegwiel en het axiaal lager.
Lijnboring zou ik eerst meten voordat je dat laat lijnboren
Daar kan ik je wel mee helpen
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #46  
Old 24-08-2024, 19:25
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 370
Default

Er zit op verschillende plaatsen roest op de bus en het werd tijd om er vast een klein beetje iets aan te doen

En aangezien dat mijn vrouw in de winter vaak klaagt dat het zo ontzettend tocht in de bus leek het me slim om te beginnen om de passagiersdeur te voorzien van nieuw plaatwerk zodat de grote gaten aan de onderkant dan afgedicht zijn

Ik heb er voor gekozen om deze deur te repareren ipv een nieuwe deur omdat een nieuwe deur best wel prijzig is en ik nogal vaak hoor dat de pasvorm niet echt super is

Ik wist dat de deur in slechte conditie was maar had niet in de gaten dat het zo slecht was
Na het demonteren van de bus,de onderkant eens echt goed bekeken en toen bleek dat ongeveer de hele onderste rand weg was










En de bovenkant was niet veel beter helaas




En toen de buitenplaat eraf kwam zag het er niet veel beter uit
Niet alleen de hele onderste rand maar ook de verstevigingsbalk zat onder de roest
Verder nog wat vliegroest op verschillende plaatsen en de rand waar het raam in valt aan de bovenkant had ook verschillende punten




Als eerste de balk er netjes uitgehaald en deze helemaal schoongemaakt en gezandstraald
Daarna behandeld met brunox en afgelakt met zwarte hammerite

Gelukkig zat de roest er niet diep en was de balk na het verwijderen van de roest nog sterk genoeg om terug gezet te kunnen worden










Daarna aan de onderkant van de deur alles weg geslepen wat slecht was en een hoekje schoongemaakt en met brunox behandeld
Vervolgens even de nieuwe deurplaat gepast en gelukkig paste deze echt super goed







En vervolgens alle open stukken netjes af te dichten met nieuw metaal





























Nadat de onderste rand opnieuw was gemaakt heb ik de binnenkant van de deur ontdaan van alle vliegroest,behandeld met brunox waar nodig,wat naadjes in de strijkkit gezeT voor de zekerheid en de gehele binnenkant gespoten om het allemaal zoveel mogelijk te beschermen tegen roest




De verstevigingsbalk weer terug gezet




En vervolgens de deurplaat erop gelijmd met carrosserielijm en de eindjes bij de deuren netjes vastgelast

Even passen …




En na wat afstellen paste de deur er goed in




Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel erg blij was dat de deur goed in het gat paste
Ik was bang dat,omdat ik de verstevigingsbalk had los gehaald,de deur getordeerd zou kunnen raken en dat hij daarom nooit meer fatsoenlijk in het deurgat zou komen te zitten maar gelukkig is alles goed gegaan

Dus wat het tijd om wat plamuur aan te brengen,vlak te schuren en in de etchprimer te zetten
Daarna de primer erover en nog meer schuren




Vervolgens de onderkant in de grijze kleur gezet







En de bovenkant gespoten in het oranje







Toen het spuitwerk redelijk uitgehard was heb ik alle naden en kieren aan de binnenkant nog behandeld met Mike Sander vet om het in de toekomst nog beter te beschermen tegen roest

En daarna de deur in elkaar gezet en opgehangen in de bus

Omdat de deur gespoten is in de garage en niet in een spuitcabine zitten er natuurlijk wel wat stofpuntjes op en wat sinaasappel effect
Ik weet niet precies hoe lang het duurt voordat lak hard genoeg is om het te kunnen polijsten maar ik wacht een week of 2 en ga ik dat nog even doen

Ik denk dat ik de stofpuntjes en de sinaasappel huid er nog wel uit krijg


Reply With Quote
  #47  
Old 24-08-2024, 21:45
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,186
Default

Dit is toch echt wel de definitie van grondig aanpakken. Strak werk!
Reply With Quote
  #48  
Old 26-08-2024, 09:22
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,838
Default

Netjes hoor! Goede aanpak!
__________________
Reply With Quote
  #49  
Old 26-08-2024, 10:09
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,010
Default

Vakwerk hoor! Is dat origineel dat de buitenplaat gelijmd zit?
Reply With Quote
  #50  
Old 29-08-2024, 18:57
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 370
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Vakwerk hoor! Is dat origineel dat de buitenplaat gelijmd zit?



Nee origineel zit het gepuntlast

Ik heb alleen geen puntlas machine en met plug lassen heb je veel slijp werk op moeilijk berijkbare plaatsen

Een ander voordeel is dat,omdat je de lijm over de hele omtrek van de deur en deurplaat moet aanbrengen,je een waterdichte afdichting hebt over de gehele omtrek van de deur
Dat voorkomt dat er water tussen de twee platen kan blijven staan en dus minder kans op roest

Ik had het nog nooit gedaan en wou het wel eens proberen en het ging veel gemakkelijker dan verwacht
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum