#1
|
||||
|
||||
Dynamo kapot??
Was zojuist onderweg naar een maat van mij, en ineens begint de radio kuren te vertonen. Gaat een paar keer aan/uit om vervolgens uit te gaan, en ging dus ook niet meer aan. Kijk ik terug naar m'n dash, zie ik dat die verlichting wel erg flauw brand. Was gelukkig bijna waar ik moest zijn, maar terwijl ik daar de straat in draai begint de auto erg slecht te lopen en in te houden. Dus ik parkeer de auto en zet hem uit, en krijg hem dus niet meer aan.
Accu spanning gemeten, 12.08V, dus zou net genoeg moeten zijn. Accu klemmen na gekeken, evenals alle massa's en de plus op de dynamo, maar zat allemaal goed. Uit eindelijk maar over gestart, laadspanning gemeten, 13.38v. Maar nu loopt ze dus weer perfect , wat kan dit zijn? Dynamo kapot? Vocht bij de computer of bobine?
__________________
"Anatidaephobia: The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you." |
#2
|
||||
|
||||
Connector op de dynamo beetje los?
|
#3
|
|||
|
|||
koolborstels versleten dus laad niet meer bij of heb je dat dun blauw kabeltje ergens los liggen komt van dynamo af richting accu(zit niet op de accu maar gaat daar ergens in kabelboom).koolborstels kosten rond 25e en zitten met 2 kruisschroefjes vast kun je makkelijk zelf vervangen
|
#4
|
|||
|
|||
13.38 volt laadspanning is niet slecht maar ook niet goed
Wat is de leeftijd van de accu? |
#5
|
||||
|
||||
Vandaag de spanningsregelaar en koolborstels van de dynamo vervangen, hoop dat het nu opgelost is met het uitvallen van de auto.
Alleen als ik laadspanning meet als ik de auto net start, zit hij op de 11.5V en als ik een keer gas geef springt hij nu wel naar de 14.1V. Is dit normaal?
__________________
"Anatidaephobia: The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you." |
#6
|
||||
|
||||
14,1 is een mooie waarde bij draaiende motor.
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#7
|
|||
|
|||
Dat is normaal ja...
|
#8
|
||||
|
||||
toevallig, zit even te zoeken. en dit toppic is precies wat ik zocht.
Zit namelijk met exact hetzelfde probleem! afgelopen weekend begon mk2 precies deze kuren te vertonen. Ik zelf had ook al de dynamo in gedachten. Als ik nou de gehele dynamo vervang? zou het in principe goed moeten zijn? Of haal ik beter van die koolborstels? en zoja waar kan ik die krijgen? Alvast bedankt! |
#9
|
||||
|
||||
Even je koolborstels loshalen, zitten met 2 schroefjes vast op je dynamo. Je ziet vanzelf of ze versleten zijn of niet.. Nieuwe kun je t beste bij een dynamo/startmotor/accu specialist halen.
|
#10
|
||||
|
||||
zo'n startmotor/dynamo/accu specialist weet ik niet te vinden bij mij in de buurt.
Haal wel ergens een ander dynamotje, even kijken of het probleem dan verholpen is. ben benieuwd, kanhaast niet missen zou je zeggen |
#11
|
||||
|
||||
Kijk nou maar eerst naar je koolborstels. 2 schroefjes. Dynamo is flink prijzig hoor..
|
#12
|
||||
|
||||
Ik had voor €19,- een nieuwe spanningsregelaar, en daar zitten de koolborstels bij.
Zit altijd wel iemand in de buurt die zoiets doet...
__________________
"Anatidaephobia: The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you." |