![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Zoals de titel zegt:
VW Crafter 2006 krijgt soms een knipperend voorgloeilampje en dan vermindert het vermogen. Motor: 2.5 TDI 80 KW Inmiddels is de drukconverter vervangen en het roetfilter gereinigd, maar de melding komt na een lange rit toch weer terug. Als de melding komt dan vermindert het vermogen. Na stoppen aan/uit is de melding weer weg en kan er weer doorgereden worden. Het lijkt erop dat de melding vooral bij een hogere snelheid (100km/h+) komt. De garage zegt nu dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Wellicht hier iemand een idee? |
#2
|
||||
|
||||
![]() Je auto gaat in noodloop, dit wordt gedaan omdat er een omstandigheid optreedt die in het extreemste geval de motor zou kunnen beschadigen.
Is de auto al uitgelezen? Zo ja, welke melding geeft hij? Op basis van je omschrijving verwacht ik dat de turbodruk te hoog wordt. Dit kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. Meest voor de hand liggende is een probleem met de VNT van de turbo. Dit kan in de turbo zelf zitten maar ook in de bediening van de VNT. Belangrijkste is om eerst te weten wat de auto zelf zegt.
__________________
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Bedankt voor je reactie VeeDubber!
Inmiddels is de bus uitgelezen door een garage. Hij geeft de melding P0299 Turbodruk regeling onder grenswaarde. Ze denken aan een probleem met de egr klep, het roetfilter of lekkage ergens. Volgende week kijken ze verder. Zegt de melding jou iets VeeDubber? |
#4
|
||||
|
||||
![]() De website van Gerrit Speek geeft hier al veel richting waar je kan zoeken:
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html Quote:
__________________
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Hartelijk dank! Veel bruikbare informatie!
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Beste eXiLim90 , wat was nu de werkelijke oorzaak en oplossing van het inhouden bij hogere snelheid ? ik merk het zelfde probleem als ik bergop rij met de 2.5 TDI bus uit 2009 . bij teveel gas rond 110 km/h houdt de bus wat in , geef ik wat minder gas dan stopt het inhouden . bij steilere berg is soms terugschakelen noodzakelijk .
wat was de onderliggende oorzaak ? Quote:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Zelfde probleem gehad met m’n 2.5 TDI (Crafter uit 2007). Bleek uiteindelijk de VNT in de turbo die vast zat door roet. Schoonmaken hielp tijdelijk, maar heb later toch een gereviseerde turbo laten plaatsen. Sindsdien loopt ‘ie weer perfect, ook bij hogere snelheden en bergop.
|