Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-03-2014, 13:57
ViperCat ViperCat is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 107
Default advies: Afdichting naden kachelhuis met airco

Ik ben geen automonteur, maar wel een liefhebber, zoals meer mensen hier op het forum. vandaar dat ik nog wat vragen heb. Vandaag heb ik de kachelunit uit elkaar gehaald met de verdamper. Er zit op veel plaatsen een soort afdichtingskit in de naden. Wat is dit en wat adviseer jij?




Kan ik het vergane foam wat op de onderstaande foto afgebeeld wordt vervangen met tochtstrip of zou je iets anders adviseren?




Hier en daar zijn er ook wat clips afgebroken. Is er een alternatief hiervoor? Wat zou jij doen?

De verdamper is al eens eerder vervangen door een garage. Ik kom er nu achter dat het veel lijkt op pruts werk ondanks de prijs van toen FL 1500,-
__________________
VW GOLF G60 AIRCO
Reply With Quote
  #2  
Old 13-03-2014, 19:45
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Die kit is in iedergeval niet origineel. Bij mij heb ik het niet gezien.
Het foam is mischien wel te bestellen bij de dealer of op de sloop uit een golf 3 oid.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 13-03-2014, 19:52
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,279
Default

Kit zit er denk ik op omdat de clips afgebroken zijn, gebeurd vaker, maar is idd niet origineel. volgens mij zijn er van 3M van die foam matten.....
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #4  
Old 13-03-2014, 19:54
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Je hebt inderdaad van die foam repen, ik kwam ze laatst ook tegen toen ik de kachel uit mijn scirocco reviseerde, perfect spul. Ik heb alleen geen idee waar het vandaan komt, want het lag al langer dan even in de kast...

Bij een mk1 zit er waar bij jou de kit zit, een rubberen band. Is dat niet te gebruiken?
Reply With Quote
  #5  
Old 13-03-2014, 21:47
ViperCat ViperCat is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 107
Default

Misschien is dit wel wat

Klik

Bij 3M vind ik niet de juiste tape

Maar wat doe ik met naden? Kitten? Hij moet nog wel een keer uit elkaar kunnen Ik neem aan dat het de bedoeling is om het luchtdicht af te sluiten?
__________________
VW GOLF G60 AIRCO
Reply With Quote
  #6  
Old 17-03-2014, 18:36
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Ik kom er even op terug.

bij mij zit er op de naden ook een dun laagje kit. Ben airco aan het inbouwen maar zet de airco van een golf3 erin. Eerst het aircohuis om naar R134a met een golf 3 verdamper, bij het verwijderen van de 2 helften zag ik overal wat kit zitten. Is wel wijs om het weer aan te brengen dacht ik.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #7  
Old 17-03-2014, 19:07
ViperCat ViperCat is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 107
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Ik kom er even op terug.

bij mij zit er op de naden ook een dun laagje kit. Ben airco aan het inbouwen maar zet de airco van een golf3 erin. Eerst het aircohuis om naar R134a met een golf 3 verdamper, bij het verwijderen van de 2 helften zag ik overal wat kit zitten. Is wel wijs om het weer aan te brengen dacht ik.


Bedankt voor je reactie!

Wat voor soort kit wordt hiervoor gebruikt dan? Als ik een mieuwe verdamper koop, is deze toch automatisch geschikt voor R134a? Hoe kan ik het makkelijkst testen ( zonder inbouw ) of een gebruikte verdamper nog goed is? Of evt lekt?
__________________
VW GOLF G60 AIRCO
Reply With Quote
  #8  
Old 17-03-2014, 20:21
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Ik denk afpersen. Weet niet of lucht te "dik" is hiervoor. Ik heb de zwarte kit gebruikt van Wynns "Instant Gasket". als die uitgehard is, is het vrij zacht rubber, wat weer makkelijk is met eventueel loshalen in de toekomst.

Het verschil in golf2 en golf3 verdampers zijn de aansluitingen.
golf is met schroefdraad en een nippel. Een golf3 aansluiting steek je er zo in en dan met een borgplaatje erachter.

Kwa vulmiddel zal een nieuwe golf2 verdamper ook gewoon werken met R134a. Het punt is dat de rubber ringen en de leidingen zeer waarschijnlijk gaan lekken omdat r134a fijner is dan R12.
maar, je zegt dat jouw auto in het verleden al is omgebouwd naar R134a neem ik aan. (In welk jaar was dat? rond 1995 werdt het oude R12 verboden)
Dan zal een nieuwe golf2 verdamper gewoon goed werken. nieuwe ringen erop en het werkt.

links Golf 2 rechts Passat/golf3:

__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 17-03-2014 at 20:25.
Reply With Quote
  #9  
Old 18-03-2014, 17:06
ViperCat ViperCat is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 107
Default

Bedankt voor je toelichting. Ik heb het nog nagekeken, de verdamper én de pomp zijn in 1998 - 1999 vervangen. Dus het is aan te nemen dat beiden geschikt zijn voor de R134A of R437a.

Als je toevallig nog een goede verdamper over hebt voor MK2, houdt ik me aanbevolen . Of kan ik deze beter nieuw kopen om te voorkomen dat het dashboard er nogmaals helemaal uit moet?
__________________
VW GOLF G60 AIRCO

Last edited by ViperCat : 18-03-2014 at 17:09.
Reply With Quote
  #10  
Old 18-03-2014, 17:30
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

In 98/99 was het R134A. in 2008 of 2012 is er weer een ander middel op de markt dat de 'standaard' moet worden of al is.

Persoonlijk zou ik een nieuwe verdamper monteren tenzei je een gebruikte kan scoren die 100% zeker weten goed is. Degene die ik nu over heb kan ik niks voor garanderen.

Punt is dat je pas weet of die lek is, wanneer je de verdamper helemaal ingebouwd hebt en vervolgens laat afpersen/vullen. Beetje jammer als de vervangede verdamper ook lek is.
Op ebay.de zie ik ze ook voor 72 euro. van het merk NRF, wat volgens mij wel prima is. Maar of ze verzenden naar NL en wat het kost zou je aan de verkoper moeten vragen. http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw...ampfer&_sacat=0
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum