#1
|
||||
|
||||
Wat nu weer: rauw lopen 1.6 AEE
Hoi luitjes,
Ik vind de 1.6 AEE van onze Polo Variant nogal rauw lopen. Hij trekt goed, reageert ook goed (buiten de perikelen met de gasklep die opnieuw in geleerd moet worden) en ik heb de afgelopen 2.000 km nog geen olieverbruik kunnen waarnemen. De afgelopen periode zijn vervangen: -Thermostaathuis -Gasklephuis -Complete ontsteking m.u.v. de bobine -Hydraulische klepstoters -Olie (15W40) + filter en luchtfilter Het rauwe lopen doet zich niet altijd voor, maar meestal wel. Zodra hij rauw begint te lopen (vanaf zo'n 2.500 tpm en oplopend) hoor je af en toe de klepstoters weer tikken. Bij koude motor doet zich dit niet voor en het lijkt ook erger te worden naar mate de motor op temperatuur komt en langer rijd als hij op temperatuur is. Ondanks het goed trekken e.d. klinkt het echt niet in orde en ik maak me er dan ook wel wat zorgen over. Wat kan dit zijn? Versleten nokkenas? Kantellende zuigers? Versleten krukaslagers? Ik heb echt geen idee. Hierbij een plaatje van de nokkenas, een betere heb ik even niet. Het is me inmiddels wel duidelijk dat dit motortje wat problematisch is. Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
Last edited by JettaPowerrr : 16-05-2013 at 16:02. |
#2
|
||||
|
||||
Is dat niet wat dikke olie voor hydro stoters?
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |
#3
|
||||
|
||||
Volgens het tabel mag het erin. Ik kreeg echter elders ook al het advies om er 5W30 in te gooien. Wat ik dan ook ten spoedigste zal doen.
Maar zou dat werkelijk het rauwe lopen van de motor veroorzaken?
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
15w40 / 5w30 is wel van het ene uiterste naar het andere uiterste.
Ik zou er anders 10w40 in gooien. 15w40 heeft onderhand een dikte van stroop als hij koud is man. anders ff een filmpje uploaden met het geluid ofzo Misschien makkelijker om te horen wat je bedoelt. |
#5
|
||||
|
||||
Sja, tabel van de auto zegt dat het mag, en 15W40 had ik voor handen, vandaar.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken. Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Nog geen filmpje kunnen maken, maar wel een update.
Ik heb de 15W40 olie vervangen door 5W30. Met de 15W40 werd ie af en toe stiller tijdens het rijden, alleen als ie even stationair had gelopen dan liep ie weer rauw, maar werd tijdens het rijden wel stiller. Nu met de 5W30 olie blijft ie rauw lopen, net of rij ik met de motor-rem erop. Zoals van een vrachtwagen, dus. Bij het afremmen hoor je hem vanaf zo'n 1.500 tpm net als een vrachtagen die op de motor-rem afremt. Maar dat geluid hoor ik dus ook als ik accelereer. Ik krijg werkelijk het heen en weer van die motor...
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
Last edited by JettaPowerrr : 20-05-2013 at 15:30. |
#7
|
||||
|
||||
Kijk eens of ie wel op alle cilinders loopt?
Als t goed is moeten die hydrostotertjes nu niet meer tikken met deze olie? Al is het wel weer erg dunne olie voor de tijd van het jaar (10W40 gooi ik er altijd in bij dit soort blokjes)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#8
|
||||
|
||||
Yep, hij loopt op alle 4 poten. Klimt onbelast ook prima in de toeren en rijden doet hij ook niet slecht. Maar hij trekt beter als hij goed loopt.
En ja, die olie. De 1 zegt dit, de ander zegt dat. Persoonlijk vind ik het verschil tussen 10W40 en 15W40 erg klein. Dus of dat nu werkelijk verschil had gemaakt? Ik kan het niet meer volgen, en ben er ook een beetje klaar mee. Als ik het niet op een eenvoudige manier kan oplossen, dan ga ik op zoek naar een ander blok, want dit blok heeft me alleen nog maar ellende gebracht en al een hoop geld gekost. Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#9
|
||||
|
||||
Eergisteren de stoters eruit gehad, gemasseerd, ontlucht en een nachtje in de olie laten staan. Bracht geen verbetering.
Inmiddels ben ik er 95% zeker van dat ik een oliedruk probleem heb. Het rauwe lopen zal dan wel door de krukaslagers komen, o.i.d. Dus zal ik de carterpan er eens onderweg moeten pakken en eens kijken wat ik daar aan tref. Ligt er rotzooi onderin, dan kan ik de lagers gaan afschrijven. Ligt er niks onderin, dan kon het nog wel eens mee vallen, maar dan zal de oliepomp waarschijnlijk defect zijn. Pfff.... Wie weet of de krukas- en drijfstang-lagers te vervangen zijn? En is de oliepomp te vervangen? Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
Last edited by JettaPowerrr : 24-05-2013 at 11:33. |
#10
|
|||
|
|||
Stomme vraag misschien?
Olie druk al gemeten? |
#11
|
|||
|
|||
Mijn motto : eerst diagnose stellen ......
Internet monteurs genoeg , maar ja |
#12
|
||||
|
||||
Ja, diagnose stellen, makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zit overal en nergens met mijn schip, en mijn vaste garage zit in Delfzijl. Daar ben ik nu niet in de buurt, dus echt even een oliedrukmeter eraan hangen zie ik zo snel niet gebeuren.
Bovendien wijst het zichzelf wel aardig, de stoters zijn stil als de motor koud is en beginnen te tikken als de motor warm is. Ergo, als de olie dunner is. Dus met dunne olie krijgt de pomp het systeem niet op druk. Met mijn beperkte kennis denk ik dan aan 2 dingen. Krukas/drijfstang-lagers te ruim waardoor de olie te makkelijk ontsnapt en dus niet goed boven in het blok komt. Of de pomp heeft ergens een lek waardoor hij lucht mee pakt en het systeem niet op druk krijgt. Dan wel is er in de pomp zelf iets mis waardoor hij niet voldoende druk meer opbouwt. Klinkt logisch, lijkt me. Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Ja waarom zouden die niet vervangen kunnen worden? |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Gewoon eerst oliedruk meten !! en niet ervan uitgaan dat de druk te laag zal zijn Meeste garages hebben je oliedruk zo gecontroleerd. Mijn mening is: als je niet weet wat je doet of niet weet waar naar je moet kijken --> blijf er dan vanaf...
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 Last edited by Spierings : 24-05-2013 at 18:11. |
#15
|
||||
|
||||
@richard-polo: Ik zou het niet weten, daarom vraag ik het ook maar even voor de zekerheid.
@Spierings: Ik heb je een PB gestuurd. In principe deel ik je mening, als je het niet weet, blijf er vanaf. Ik heb van de week 2 filmpjes gemaakt. Niet dat het super duidelijk is, maar wie weet zegt het iemand wat. Ondertussen hoop ik hier in de omgeving (Den Bosch) een garage te vinden die mijn oliedruk eens wil meten. 1.6 AEE koud 1.6 AEE warm Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#16
|
||||
|
||||
Vandaag de Polo omgewisseld voor de "daily" BMW. Ik ben er even klaar mee.
Ik heb besloten op mijn gemakje naar een ander blok te gaan zoeken. Op termijn daar maar eens mee bezig gaan. Wat mij betreft mag dit topic in het archief. Hartelijk dank aan allen die mee hebben gedacht! Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|