Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Sharan en Touran
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-08-2024, 18:57
Bastiaan77 Bastiaan77 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2020
Posts: 18
Default Problemen met DSG

Hallo allen,

Na een tijdje niet meer actief te zijn geweest op dit forum (geen vragen of opmerkingen over mijn auto) heb ik nu een klein probleempje met de DSG van mijn Touran.

Mijn Touran heeft inmiddels 100.000 km gereden, ik heb een DQ-200 koppeling en tijdens de vakantie kreeg ik een foutmelding in het display. We zijn met het gezin naar Italie geweest (aanhanger achter de Touran) bij de Gotthardtunnel hebben we in de file gestaan. Na veel langzaam rijden bult op gaf het display aan dat we moesten stoppen omdat de koppeling oververhit was. Dit kwam tot uiting door het stotteren van de auto met name in de 2e versnelling (eerst een rare geur en daarna direct het stotteren). Nadat we de auto 10 min. hebben laten afkoelen hebben we weer verder gereden. Het probleem was nog wel voelbaar in de 2e versnelling maar niet in de overige versnellingen. De foutmelding is niet meer teruggekomen, ook niet op de terugweg.

Nu hebben we gelijk contact gezocht met TVS Engineering en het probleem hier voorgelegd, inmiddels is er een diagnose gedaan waar ik wel erg van geschrokken ben. Reparatiekosten lopen over de 2K (nieuwe koppeling, nieuw tweemassa vliegwiel en custom DSG-7 DQ-200 software) terwijl ik nu in het dagelijkse gebruik geen hinder meer ondervindt.

Heeft iemand hier dit ook meegemaakt? Ik vraag me af wat verstandig is om te doen?

Indien er aanvullende info nodig is om een goed advies te geven dan vul ik dat graag aan.

Groeten Bastiaan
Reply With Quote
  #2  
Old 26-08-2024, 09:18
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

Ik zou een tweede garage een second opinion laten doen. Als de koppelingsplaat en het vliegwiel verbrand zijn, is het inderdaad nodig om te vervangen, de software kun je over debatteren. Als ze er echter nog goed uit zien, is het niet noodzakelijk.om te vervangen.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 26-08-2024, 18:22
Mot's Avatar
Mot Mot is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 259
Default

Als er nu geen problemen zijn, dan zou ik er niet blind 2k tegen aan drukken. Het makkelijkste voor een garage is natuurlijk wel, vervang alles en dan weet je dat alles goed is.

Persoonlijk zou ik er mee door rijden, het gaat niet gelijk stuk
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum