View Single Post
  #1  
Old 05-07-2019, 14:26
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default Golf 1 1979 Marsrot

Hallo iedereen,

Na de verkoop van mijn gele 3.2 mk1 (LINK ) ben ik op zoek gegaan naar een originele GTI. Een mk1 GTI is nog steeds een droomauto voor mij, maar blijkt lastig te vinden.

Per toeval kwam ik bij een advertentie aan van een Marsrode mk1 uit 1979. In de advertentie stond eigenlijk niets anders dan: "Ik ben de 3 eigenaar, 100% origineel en in perfecte staat."

Uit nieuwsgierigheid de man eens opgebeld en hij beweerde dat er geen plekje op zou zitten. "Het lelijkste aan de auto is originele dealersticker op de achterruit." werd mij verteld.

Was dan wel geen GTI maar dit leek me ook wel bijzonder.
Auto stond 2.5 uur van mij vandaan, tegen de Belgische grens. Toch de gok genomen om die kant op te gaan. Mijn vader meegevraagd en lekker met zijn tweeën een dagje van gemaakt.

Aangekomen, bleek hij van een garage eigenaar te zijn die hem 25 jaar lang in zijn garage had staan als herinnering aan zijn oude Golfjes van vroeger.
De afgelopen jaren lieten de APK formulieren zien dat er maar een paar kilometer per jaar mee gereden was.

Nu ben ik van mijzelf altijd nog wel sceptisch over "100% origineel" en dat soort uitspraken en ben ook erg kritisch over spuitwerk.

Dus op de kop, onder de auto, in alle hoeken en gaten de ingestanste merktekentjes van VW in panelen opgezocht, klopte ook allemaal op 1 na. (1 spatbord, lijkt wel een origineel spatbord te zijn maar productie rond de jaren '80)

Maar verder kon ik nergens aan de auto vinden waar hij gespoten moest zijn, geen zakkers, plakranden, kleurverschil en dat soort dingen.

Maar de motor, bak, gordels, velgen, ruiten, reserveband bleken allemaal van het juiste productiejaar te zijn. Afgezien van dat spatbord (en de kentekenplaten) is hij dus heel erg origineel!

Toen een klein rondje gereden en ik was ineens over. Geen piepje of kraakje te vinden en het is alsof je uit de showroom rijdt in de jaren '70.

Weekend erop afgesproken om de Golf op te halen een aanhanger gehuurd. Verkoper bleef erop hameren dat de Golf ook rijdbaar was dus terplekke beslist om met de Golf terug te rijden en de aanhanger als backup te gebruiken.

Ritje naar huis ging voorspoedig, afgezien van een sneeuwbui in midden mei....

Ook bleken de remmen aan te lopen en vlakbij huis begon hij te kraken. Heeft ook geen schuld na zo weinig km's gereden te hebben de afgelopen jaren.

Wat info:

Eerste tenaamstelling: 14-09-1979
Eerste eigenaar: Hr. W. Wijkstra uit Surhuisterveen
Nieuw geleverd door: Automobielbedrijf Rint v.d Meulen B.V. in Buitenpost
Model: Golf S 1.5 JB met 3 traps automaat
Kleur: La3a Marsrood
Aantal eigenaren volgens boekje en tijdlijn: Met mij er bij 4
Km stand: (0?)65702 km

Eerste foto's:
Op weg naar huis, bij het eerste tankstation om verse brandstof te tanken en alles nog even te checken:

20190413_114837 by Gijs N., on Flickr

Sneeuwbui onderweg en de bezemwagen+aanhanger

20190413_125652 by Gijs N., on Flickr


20190420_160107 by Gijs N., on Flickr

20190414_152501 by Gijs N., on Flickr

[url=https://flic.kr/p/2ifMNAN]
IMG-20190420-WA0012 by Gijs N., on Flickr


IMG-20190420-WA0013 by Gijs N., on Flickr
Bouwjaar van de reserveband 1978

20190413_201842 by Gijs N., on Flickr

Op bovenstaande foto's heb ik hem al snel gepoetst, zal binnenkort wat extra foto's maken.

Eerst eens kijken wat hij allemaal nodig heeft qua onderhoud en de remmerij netjes maken.
Reply With Quote