View Single Post
  #10  
Old 15-01-2021, 11:18
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Ik heb intussen wel wat testjes gedaan.

Auto opkrikken Linker zijde en vervolgens rechterzijde. Aan het wiel draaien dat op dat moment 'in de lucht hangt' maakt niets uit. Of je het stuur naar links draait, of naar rechts of ergens in het midden. Ik hoor geen geluiden komen uit/van de aandrijfassen.
Ik hoor enkel bij het beginnen draaien een medium harde 'klak' komend uit de versnellingsbak. Maar ik denk dat dat normaal is. De auto staat op dat moment is z'n vrij.

Ook heb ik de auto centraal vooraan onder het subframe (vooras) opgekrikt. Zo kwamen beide voorwielen in het ijle te hangen.
Ook dan merk ik bij het draaien geen specifieke geluiden komende van de aandrijfassen of homokineten.
Behalve dan natuurlijk wat 'licht schurend' geluid van de remschijven/blokken.

Eenmaal op de baan hoor ik tijdens het optrekken een licht 'klakkend' geluid.
En zeker bij het accelereren tijdens een bocht naar rechts hoor ik het en voel ik een licht schokkend/bibberend geluid komende uit de vooras.
Naar mijn gevoelen komt dit eerder uit de rechter/middenzijde van de vooras.

Ik heb ook even op een lege parking wat donuts gereden. Zowel linksom als rechtsom. Maar ik hoor geen echte merkelijke geluiden komende van voren.


Ik begin dus te twijfelen of het wel degelijk de homokineten zijn.
Het is wel zo dat die stofkappen een half jaar geleden door de garagist mee vervangen zijn bij het plaatsen van een nieuwe koppeling. Naar de reden heb ik inderdaad het gokken. Waren deze gescheurd of gewoon oud en verduurd. Is het vet vernieuwd of bijgevuld.
Ik heb er het raden naar. En zal het ook wel nooit te weten komen.

Gisteren heb ik ook wel even alle montagebouten van de vooras (subframe) nagelopen. Deze zaten alle nog goed vast en er zit nergens spel op.

Ik heb intussen wel 2 nieuwe complete aandrijafssen van SKF besteld.
Deze liggen klaar voor montage.
Maar ik twijfel eraan om dit te doen.
Ik denk dat ik gewoon nog wat ga 'verder rijden' om dan te kijken of het effectief erger wordt of niet.
Indien het geluid erger wordt, kan ik tenminste misschien met zekerheid zeggen van waar het komt.
Reply With Quote